درسنامه آموزشی کارگاه کارآفرینی و تولید کلاس دهم با پاسخ بخش 26: شریک یابی
-
کارگاه کارآفرینی و تولید
- بخش 1: تشکیل تیم
- بخش 2: کار تیمی موفق
- بخش 3: تقویت کار تیمی
- بخش 4: حل مسئله
- بخش 5: هدف گذاری و تصمیم گیری
- بخش 6: خودشناسی
- بخش 7: کارگاه توسعه شخصی
- بخش 8: شناسایی ارزشها و نیازها
- بخش 9: شناسایی مهارتها، استعدادها، علایق و جمع بندی
- بخش 10: تفکر
- بخش 11: تفکر خلّاق (واگرا)
- بخش 12: توسعۀ خلّاقیت فردی
- بخش 13: توسعۀ خلّاقیت تیمی
- بخش 14: تشخیص فرصت، ایده پردازی و ارزیابی ایده
- بخش 15: ایدهیابی، ساختن ایده و الگوبرداری
- بخش 16: نوآوری و تریز
- بخش 17: سنجش کارآفرینی
- بخش 18: تعیین نوع کسب و کار
- بخش 19: مشتری شناسی
- بخش 20: طراحی ارزش پیشنهادی
- بخش 21: تعیین کانال توزیع
- بخش 22: ارتباط با مشتریان
- بخش 23: درآمدزایی
- بخش 24: منبع یابی
- بخش 25: فعالیتهای کلیدی
- بخش 26: شریک یابی
- بخش 27: برآورد هزینه
- بخش 28: طرح کسب و کار
- بخش 29: معرفی کسب و کار، تهیۀ برنامۀ سر و سامان دادن نیروی انسانی
- بخش 30: تهیۀ برنامۀ بازار و بازاریابی
- بخش 31: تهیۀ برنامۀ تولید (ساخت کالا یا ارائۀ خدمت)
- بخش 32: تهیۀ برنامۀ مالی و زمان بندی
شریکیابی
صاحبان کسبوکارها به دلایل مختلفی برای خود شریک بر میگزینند. مشارکتها سنگِ زیربنای بسیاری از کسبوکارهاست. صاحبان کسبوکارها به منظور بهینه نمودن کسبوکار خود، کاهش خطر یا کسب منابع، مشارکتهایی را ایجاد میکنند. سه انگیزه برای ایجاد شراکت وجود دارد که در شکل 2- 26 نشان داده شده است و در جدول 1- 26 برای هر کدام مثالی آورده شده است.
فعالیت (صفحه 102 کتاب درسی)
تکمیل قسمت شریکیابی بوم مدل کسبوکار: با توجه به نتایج به دست آمده از فعالیت این بخش و بحث و گفتوگو در تیم خود، قسمت شریکیابی مدل بوم کسبوکار را در پوستر وارد کنید.
مثال: صدرا، محمدرضا و حمید که کسبوکارشان در زمینۀ بازیهای رایانهای است، در قسمت شریکیابی بوم مدل کسبوکارشان، کاهش خطر را وارد کرده اند.
ارزیابی شریکیابی: بوم مدل کسبوکار، باید از چهار منظر مورد ارزیابی قرار گیرد. به عبارتی دیگر، باید نقاط قوّت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای مدل کسبوکار را مورد بررسی قرار دهید. با پاسخ به سؤالات جدول 2- 26، قسمت شریکیابی مدل کسبوکار تیمتان را ارزیابی کنید.
