گاما رو نصب کن!
پربازدیدها: #{{ tag.title }}
اوایل دهه شصت، گرایش دانشآموزان به رشته ریاضی-فیزیک در دبیرستانها بسیار كاهش یافته بود به طوری كه کمتر از هشت درصد آنها این رشته را انتخاب میكردند. این مشکل مسئولین را به فكر چارهجویی انداخت. یكی از راهحلهای پیشنهادی برگزاری مسابقات ریاضی بود. به این ترتیب اولین مسابقه ریاضی دانشآموزی در سال ۱۳۶۳ برگزار شد و پس از مدتی در سال ۱۳۶۶ برای اولین بار تیم ایران در المپیاد جهانی شرکت کرد.
- ایجاد تحول و پویایی در بخشی از دانشآموزان توانا و معلمهای باانگیزه در زمینۀ ریاضیات
- شناسایی و تشویق دانشآموزان مستعد و هموار ساختن راه برای رشد آنها در مسیر تحصیلی
- جذب دانشآموزان به ادامۀ تحصیل در رشتۀ ریاضی: حدود ۴۵ درصد دانشآموزانی که از طریق المپیاد ریاضی وارد دانشگاه شدهاند، رشتۀ ریاضی را برای تحصیل انتخاب کردهاند.
- افزایش ترجمه و تألیف کتب مفید ریاضی برای دانشآموزان دبیرستانی
- مقایسۀ تواناییهای دانشآموزان و کیفیت آموزش و پرورش کشور با دیگر کشورها: نتایج یک کشور در المپیاد برایندی از استعداد فطری دانشآموزان، نظام آموزشی کشور و کیفیت دورههای حرفهای مخصوص تیم است و نمیتوان آن را تنها به یکی از این عوامل نسبت داد.
- تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان و دیگر اقشار مردم
- انجام کار علمی-آموزشی با استاندارهای بالا برای حدود 40 نفر در هر سال
نتایج المپیادها حکایت از آن دارد که دانش آموران ایرانی تواناییهای لازم برای کسب مهارتهای علمی را دارند و اردوی آمادگی تیم در آمادهسازی دانشآموزان موفق بوده است. ولی نتیجه نمیدهد که آموزش و پرورش ما نیز در مقایسه با کشورهای دیگر دارای کیفیت قابل قبولی است.
برای عضویت در تیم المپیاد ریاضی، دانشآموزان میبایست چهار مرحله را طی کنند؛
فعالیتهای عمده دوره تابستانی المپیاد ریاضی به ترتیب اهمیت در ارزشیابی دانشآموزان بر سه محور زیر است: درسها، آزمون خلاقیت، تحقیق.
هر ساله، معمولاً سه ماه قبل از آغاز المپیاد، میزبان از هر كشور درخواست میكند تا حداکثر شش سؤال پیشنهادی خود را به صورت محرمانه بفرستد. در این مرحله میزبان هیچ سؤالی پیشنهاد نمیکند و دیگران نیز باید سؤالات پیشنهادی خود را مخفی نگه دارند. سپس میزبان توسط كمیتهای متشكل از اساتید دانشگاه، معلمین و خبرگان حل مسأله، سؤالات ارسالی را بررسی میکند و فهرستی کوتاه شامل حدود سی سؤال را در چهار شاخۀ ترکیبیات، جبر، نظریۀ اعداد و هندسه انتخاب میکند. این سؤالات میبایست با ریاضیات دبیرستانی قابل فهم و قابل حل باشند. به علاوه در انتخاب این سؤالات به زیبایی و بکر بودن آنها نیز توجه میشود. در مرحلۀ بعد هیأت ژوری که از سرگروه کشورهای شرکتکننده تشکیل شده با کمک ناظران و برگزارکنندگان در جلساتی که چند روز قبل از مسابقات به شکل محرمانه تشکیل میشود شش سؤال را برای یک مسابقۀ دو روزه انتخاب میکند. پس از این انتخاب کشورهای پیشنهاد دهنده شش سؤال مشخص میشود و تمام راهحلهای موجود برای این شش سؤال به دقت بارمبندی میشود. در تمام این مراحل تصمیمها با رأیگیری بین سرگروهها انجام میشود و میزبان مانند بقیه یک رأی دارد.
دانشآموزان در دو امتحان چهار و نیم ساعته به شکل انفرادی شرکت میکنند و میبایست به زبان خود پاسخ سؤالات را بنویسند. سرپرستان تیم وظیفه دارند محتوای برگهها را برای مصححین توضیح دهند. این روش بر پایۀ صداقت و اعتماد بنا شده است.