سوال و پاسخ آزمون های مرحله اول و دوم المپیاد علوم و فناوری نانو
دانلود سؤالات و پاسخ تشریحی آزمونهای مرحله اول و دوم المپیاد علوم و فناوری نانو ایران سالهای 1400 تا 1404
| دوره برگزاری | سال تحصیلی | مرحله اول | مرحله دوم |
|---|---|---|---|
| 16 | 03-04 | بهمن 1403 | فروردین 1404 |
| 15 | 02-03 | بهمن 1402 | فروردین 1403 |
| 14 | 01-02 | بهمن 1401 | اردیبهشت 1402 |
| 13 | 00-01 | بهمن 1400 | اردیبهشت 1401 |
راهنمای جامع المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو
مقدمه و تاریخچه
المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو از جمله دستاوردهای علمی کشور ایران است که برای نخستین بار در جهان با رویکردی ترکیبی از آزمونهای تئوری و عملی برگزار شد. این المپیاد از ابتدا با هدف پرورش استعدادهای جوان و آشنا کردن آنان با مرزهای دانش در حوزه فناوری نانو طراحی شد. در طول بیش از یک دهه برگزاری، این رقابت توانسته است جایگاهی ویژه در میان رویدادهای علمی کشور به دست آورد و موجب ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشآموزان شود.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان بنیانگذار این المپیاد، تجربه موفق برگزاری ۱۶ دوره ملی را در کارنامه دارد. همین تجربه موجب شد ایران میزبان نخستین المپیاد بینالمللی دانشآموزی نانو نیز باشد؛ رویدادی که در هفتم مهرماه ۱۴۰۴ به صورت مجازی برگزار شد. این مسابقه علمی بینالمللی، فرصتی کمنظیر برای دانشآموزان ۱۶ تا ۱۹ ساله از کشورهای مختلف است تا تواناییهای خود را در حوزه نانو به نمایش بگذارند.
در نخستین دوره بینالمللی، دانشآموزانی از ۱۹ کشور شرکت کردهاند. این رقابت در دو بخش «آزمون تستی» و «ایدهپردازی» برگزار میشود. موضوع اصلی این دوره، کاربرد فناوری نانو در محیط زیست با تمرکز بر سه حوزه آب، خاک و هوا است. شرکتکنندگان علاوه بر آزمون تستی، موظفاند ایدههای خود را در قالب «بوم کسبوکار پایدار» و یک فیلم ۱۰ دقیقهای ارائه کنند. سهم ایدهپردازی در نمره نهایی ۳۰ درصد و آزمون تستی ۷۰ درصد خواهد بود.
ویژگیها
- برگزاری ترکیبی شامل آزمونهای تئوری و دورههای عملی آزمایشگاهی.
- پوشش همه شاخههای اصلی نانو شامل نانوفیزیک، نانوشیمی و نانوزیستفناوری.
- همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از دوره سیزدهم به بعد.
شرایط شرکتکنندگان
- اشتغال به تحصیل در پایههای دهم، یازدهم یا دوازدهم.
- امکان شرکت برای دانشآموزان تمامی رشتههای تحصیلی.
- نداشتن وقفه تحصیلی یا ترک تحصیل در دوره متوسطه.
- تابعیت ایرانی و دارا بودن کد ملی.
- شرکت نکردن بیش از دو دوره در مرحله عملی المپیاد نانو.
مراحل آزمون
- مرحله اول: آزمون کتبی شامل ۲۵ سؤال تستی در مدت ۵۰ دقیقه همراه با نمره منفی برای پاسخهای غلط. این مرحله به صورت سراسری در بهمنماه برگزار میشود.
- مرحله دوم: شامل ۲۰ سؤال تستی و ۶ سؤال تشریحی در مدت ۱۲۰ دقیقه. محورها: نانوفیزیک، نانوشیمی، نانوزیستفناوری، مبانی فناوری نانو، نانومواد، روشهای سنتز، مشخصهیابی، کاربردها و ایمنی. این مرحله در حوزههای منتخب کشوری برگزار میشود.
- مرحله سوم: اردوی عملی–آموزشی ویژه ۴۰ نفر برتر مرحله دوم. در این مرحله دانشآموزان در قالب گروههای سهنفره به فعالیت پژوهشی و آزمایشگاهی پرداخته و علاوه بر آموزش عملی، در یک چالش علمی متمرکز با یکدیگر رقابت میکنند.
بخشهای اصلی مرحله سوم
- انجام آزمایشهای کاربردی در حوزه نانو و تحلیل نتایج مرتبط با یک چالش علمی.
- برگزاری کارگاههای آموزشی درباره نانوساختارها، روشهای مشخصهیابی، خلاقیت و حل مسأله.
- بازدید از مراکز علمی و صنعتی فعال در حوزه فناوری نانو.
- آموزش مهارتهای ارائه، مقالهنویسی و گزارشنویسی علمی.
- آزمون کتبی پایان دوره بر اساس موضوع چالش مرحله سوم.
- ارائه شفاهی دستاوردها توسط تیمها در حضور داوران و ارزیابی نهایی برای تعیین مدالآوران.
منابع آزمون
منابع آزمون شامل مباحث اتمی و مولکولی در کتابهای درسی فیزیک و شیمی، مباحث زیستی در زیستشناسی پایههای دهم تا دوازدهم و مقالات منتخب سایت باشگاه نانو است. علاوه بر این، برای نخستین المپیاد بینالمللی نانو، جزوات و فیلمهای آموزشی ویژه نیز در سایت ino-official.org منتشر شدهاند.
شرایط ورود به مرحله سوم
- ۴۰ نفر برتر مرحله دوم به مرحله سوم راه پیدا میکنند.
- ۱۰ درصد از نمره نهایی مرحله دوم در ارزیابی مدالآوران مرحله سوم لحاظ خواهد شد.
المپیاد نانو امروز نه تنها به عنوان یک رویداد ملی، بلکه به عنوان یک رویداد بینالمللی شناخته میشود. برگزاری نخستین المپیاد جهانی نانو با میزبانی ایران، نشانگر توانمندی علمی کشور و جایگاه ویژه دانشآموزان ایرانی در عرصه فناوریهای نوین است.
