درسنامه آموزشی کارگاه کارآفرینی و تولید کلاس دهم با پاسخ بخش 1: تیم سازی
-
کارگاه کارآفرینی و تولید
- بخش 1: تشکیل تیم
- بخش 2: کار تیمی موفق
- بخش 3: تقویت کار تیمی
- بخش 4: حل مسئله
- بخش 5: هدف گذاری و تصمیم گیری
- بخش 6: خودشناسی
- بخش 7: کارگاه توسعه شخصی
- بخش 8: شناسایی ارزشها و نیازها
- بخش 9: شناسایی مهارتها، استعدادها، علایق و جمع بندی
- بخش 10: تفکر
- بخش 11: تفکر خلّاق (واگرا)
- بخش 12: توسعۀ خلّاقیت فردی
- بخش 13: توسعۀ خلّاقیت تیمی
- بخش 14: تشخیص فرصت، ایده پردازی و ارزیابی ایده
- بخش 15: ایدهیابی، ساختن ایده و الگوبرداری
- بخش 16: نوآوری و تریز
- بخش 17: سنجش کارآفرینی
- بخش 18: تعیین نوع کسب و کار
- بخش 19: مشتری شناسی
- بخش 20: طراحی ارزش پیشنهادی
- بخش 21: تعیین کانال توزیع
- بخش 22: ارتباط با مشتریان
- بخش 23: درآمدزایی
- بخش 24: منبع یابی
- بخش 25: فعالیتهای کلیدی
- بخش 26: شریک یابی
- بخش 27: برآورد هزینه
- بخش 28: طرح کسب و کار
- بخش 29: معرفی کسب و کار، تهیۀ برنامۀ سر و سامان دادن نیروی انسانی
- بخش 30: تهیۀ برنامۀ بازار و بازاریابی
- بخش 31: تهیۀ برنامۀ تولید (ساخت کالا یا ارائۀ خدمت)
- بخش 32: تهیۀ برنامۀ مالی و زمان بندی
شما در سالهای گذشته در درس کار و فناوری شایستگیها و مهارتهای زیادی را کسب کردید. این شایستگیها و مهارتها در این درس (کارگاه کارآفرینی و تولید) به شما بسیار کمک خواهد کرد. آموزش کارآفرینی مبتنی بر کسب شایستگیهایی مانند کار تیمی، تصمیمگیری، حل مسئله، هدفگذاری، ایدهپردازی و ... است. از طریق این شایستگیها شما خلّق، فرصتگرا، فعال و نوآور میشوید. در این بخش شایستگی تیمسازی را کسب خواهید کرد.
تعریف تیم
تیم تعداد محدودی از افراد با مهارتهای مکملاند که به منظور دستیابی به هدف مشترک و به اهداف عملیاتی و با رویکرد مسئولیت متقابل اعضا نسبت به همدیگر، تشکیل شده است. در تیم مجموعهای از افراد با اهداف واحد هستند که برای رسیدن به آن اهداف بهصورت اشتراکی کار انجام میدهند. افراد تیم بر اساس یک سری اصول و ضوابط فعالیت میکنند. هدف از تشکیل یک تیم رسیدن به اهدافی است که مستلزم به کارگیری توانمندیها و مشارکت فعالانۀ همۀ اعضا با یکدیگر است. نکات مهم کار تیمی در شکل 1- 1 آمده است.

مراحل تشکیل و توسعۀ تیم
برای تشکیل و توسعه تیم باید مراحل زیر را طی کنید.
1- تشکیل: آشنایی اعضای تیم با هم و ایجاد قوانین اساسی، افراد به دلیل غریبه بودن، برخوردی رسمی دارند.
2- طوفان (تغییر ناگهانی): اعضا روابط دوستانه برقرار میکنند. اما هنوز خود را به عنوان بخشی از تیم نمیدانند. در این مرحله راهنمای تیم انتخاب میشود. باید مواظب باشید که خصومتی پیش نیاید.
3- ضابطهمندی: اعضا خود را بخشی از تیم احساس میکنند و قبول دارند که اگر دیدگاههای دیگران را بپذیرند، میتوانند به نتیجه برسند.
4- اجرا: تیم درجوّ باز و قابل اعتماد، جایی که انعطافپذیری کلید موفقیت است و سلسله مراتب اهمیت ندارد، فعالیت میکنند.
5- اختتامیه: در این مرحله تیم به دلیل دسترسی به اهداف و اتمام وظایف،آمادۀ انحلال است. البته ممکن است فعالیتهای جدیدی برای ادامۀ کار تعریف شود.
راهنمای تیم و ویژگیهای آن:
هر تیمی برای کسب موفقیت و حرکت کردن در مسیر صحیح، به یک راهنمای تیم نیاز دارد. راهنمای تیم باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
- آیندهنگری در مورد نتایج تیم؛
- برخورداری از قابلیتهای علمی و مهارت بالا؛
- برقرار کنندۀ ارتباط و تعامل بسیار خوب؛
- دارای صلاحیتهای اخلاقی بالا به منظور اعتمادسازی؛
- دارای اقتدار جهت جلوگیری از گسستگی تیم.
فعالیت (صفحه 2 کتاب درسی)
با راهنمایی دبیر خود تیمهای چهار تا شش نفره تشکیل دهید. سپس راهنمای تیم را مشخص و با هم فکری اعضا، یک تیم ورزشی انتخاب کنید. سپس دلایل موفق شدن یا نشدن آن را فهرست کنید و به تحلیل آنها بپردازید.
- نام تیم ورزشی:
- دلایل داشتن موفقیت:
- دلایل نداشتن موفقیت:
بحث و گفتوگو (صفحه 2 کتاب درسی)
حال با کمک دبیر خود در خصوص قاعدۀ هم افزایی بحث و گفتوگو کنید.
2+2>4
پژوهش (صفحه 2 کتاب درسی)
در شکل 3-1 چند تیم موفق از کشور عزیزمان معرفی شدهاند. شما نیز، ضمن جستوجو، چند تیم موفق دیگر را پیدا کنید و نتیجه را در کلاس ارائه دهید.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
تفاوت تیم و گروه
همانطور که در شکل 4- 1 مشاهده میشود، اعضای تیم مشارکت فعالانهای با یکدیگر دارند ولی در گروه تنها رابطۀ افراد با راهنمای گروه است. در شکل 5- 1 تفاوتهای تیم و گروه را ملاحظه میکنید.


فعالیت (صفحه 4 (کتاب درسی)
بازی تیمی برج روزنامه
قبل از شروع بازی فعالیتهای زیر را انجام دهید.
- تواناییها و مهارتهای خود را در تیم بیان کنید و هر کدام نقشی را بر عهده بگیرید.
- راهنمای تیم به اعضا تفهیم کند که، عملکرد آنها بر نتیجۀ تیم مؤثر است.
- نحوۀ ارتباط و همکاری اعضای تیم با یکدیگر و نحوۀ ارتباط آنها با راهنمای تیم را مشخص کنید.
- با مشارکت یکدیگر، یک شعار مشخص و برای تیم خود یک نماد ترسیم نمایید.
نحوۀ بازی و قوانین آن
1- برای ساخت برج فقط ده روزنامۀ دو ورقی با ابعاد برابر در اختیار دارید.
2- شما باید بلندترین و زیباترین برج را به وسیلۀ این روزنامهها بسازید.
3- برج را باید روی زمین بسازید به طوریکه به جایی تکیه نداشته باشد.
4- شما میتوانید روزنامههای خود را پاره کنید یا به هر شکل دیگری تغییر دهید.
5- به هیچ وجه حق استفاده از وسایل دیگری را ندارید.
6- مدت زمان مسابقه 40 دقیقه است.
7- در زمان پایان مسابقه، برج باید بدون هیچ کمکی در حالت ایستاده قرار بگیرد.
8- تیمی برنده است که بلندترین سازه را با طراحی جالبتر و خلاقانهتر ساخته باشد.
بحث و گفتوگو (صفحه 4 کتاب درسی)
پس از اتمام بازی و مشخص شدن تیم برنده، در خصوص دلایل داشتن موفقیت یا نداشتن موفقیت تیمها در کلاس بحث و گفتوگو کنید.