درسنامه آموزشی تاریخ معاصر ایران کلاس یازدهم با پاسخ درس 3: زمینههای نهضت مشروطه
-
تاریخ معاصر ایران
- درس 1: حکومت قاجار از آقامحمدخان تا محمدشاه
- درس 2: دوران ناصرالدین شاه
- درس 3: زمینههای نهضت مشروطه
- درس 4: آغاز حرکت مردم علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی
- درس 5: مشروطه در دورۀ محمدعلی شاه
- درس 6: دورۀ دوم مشروطه (1288-1293 ش)
- درس 7: کودتای 1299
- درس 8: رضاخان؛ تثبیت قدرت
- درس 9: ویژگیهای حکومت رضاشاه
- درس 10: سقوط رضاشاه
- درس 11: اشغال ایران توسط متفقین و آثار آن
- درس 12: نهضت ملی شدن صنعت نفت
- درس 13: زمینههای کودتای 28 مرداد
- درس 14: کودتای بیست و هشتم مرداد
- درس 15: ربع قرن سیطرۀ آمریکا بر ایران
- درس 16: زمینهها و هدفهای اصلاحات آمریکایی در ایران
- درس 17: پیدایش نهضت روحانیت و اوجگیری بیداری اسلامی
- درس 18: قیام 15 خرداد
- درس 19: تحولات ایران پس از تبعید امام خمینی
- درس 20: ایران در مسیر انقلاب اسلامی
- درس 21: پیروزی انقلاب اسلامی
- درس 22: دولت موقت مهندس مهدی بازرگان
- درس 23: اولین دورۀ ریاست جمهوری
- درس 24: جنگ تحمیلی رژیم بعثی حاکم بر عراق علیه ایران
- درس 25: آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی
- درس 26: بیداری اسلامی در جهان اسلام
نهضت مشروطه یکی از حوادث بزرگ تاریخ معاصر ایران است، که تأثیر عمیق و پایداری در تحولات فکری و سیاسی جامعهٔ ما گذاشته است.
در بررسی ریشههای پیدایش این نهضت، عواملی چند قابل تأملاند که به تشریح آنها میپردازیم.
1) از دست رفتن بخشهایی از سرزمین ایران
یکی از دلایل نارضایتی مردم از حکومت قاجار، از دست رفتن سرزمینهایی بود که بهوسیلهٔ دولتهای استعمارگر روس و انگلیس از ایران جدا شده بودند.
قسمتهایی که توسط روسیه از ایران جدا شد عبارت بودند از: کل قفقاز در شمال غربی و منطقهٔ ماوراءالنهر در شمال شرقی (شامل کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان کنونی) به این ترتیب، در شرق و غرب دریای خزر، مناطق و ایالتهای وسیع و زرخیزی از ایران جدا شد.
سرزمینهایی که توسط انگلستان از ایران جدا شد عبارت بودند از: ایالتهای هرات و قندهار؛ و بخش بزرگی از بلوچستان.

2) غلبهٔ استعمار بر مملکت
کشورهای استعمارگر اروپایی از قرن شانزدهم میلادی شروع به اشغال سرزمینهایی در آسیا، آفریقا، و قاره آمریکا کردند و تا اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم کشورهای متعددی را زیر سلطهٔ خود درآوردند. ایران نیز به دلایل موقعیت ویژهٔ جغرافیایی و برخورداری از منابع سرشار مواد اولیه، مورد توجه کشورهای استعمارگر قرار گرفت.
ضعف حکومت قاجار، دسیسههای عناصر نفوذی بیگانه و طمعورزی و فساد مالی درباریان، زمینهٔ سلطهٔ بیگانگان بر مملکت را فراهم کرده بود. بارزترین نتیجهٔ این وضعیت، امتیازهای متعددی بود که به خارجیان داده میشد.
علاوه بر آن قرضهایی که شاهان قاجار از کشورهای بیگانه میگرفتند موجب سلطهٔ بیشتر استعمارگران بر مملکت شد. علاقهٔ شاهان قاجار به مسافرت به اروپا، انگیزه و میزان دریافت وام از بیگانگان را افزایش داد. ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قرضهایی از روس و انگلیس دریافت کردند و بهجای اینکه این پول را هزینهٔ کارهای اساسی کنند آن را، خرج سفرهای خود به اروپا کردند.
دادن امتیازات، گرفتن وام و اعمال حق کاپیتولاسیون که از عهدنامهٔ ترکمانچای برقرار شد و همچنین دخالتهای دولتهای بیگانه در امور داخلی ایران احساسات ملّی را جریحهدار کرده بود.
فکر کنید و پاسخ دهید (صفحه 40 کتاب درسی)
موقعیت جغرافیایی ایران چه نقشی در توجه استعمارگران به مملکت ما داشته است؟
3) استبداد دستگاه حاکم
حکومت قاجار بر بنیاد استبداد متکی بود و قدرت در دست شاه و ارادهٔ او متمرکز بود. مردم ایران هیچگونه تضمینی برای حفظ جان و مال و ناموس خود در مقابل دستگاه استبدادی نداشتند. شاه و بستگانش هر کاری که مایل بودند، انجام میدادند و هر بلایی که میخواستند، بر سر مردم میآوردند.
در ایالتها (استان) وضع بدتر از مرکز حکومت بود. حاکمان ایالتها از میان شاهزادگان انتخاب میشدند و درمنطقهٔ خود مانند یک شاه عمل میکردند. روش انتصاب حاکمان ایالتها به این طریق بود که این ایالتها در ازای دریافت مالیاتهای سنگین ثابت سالیانه، بهطور کامل در اختیار شاهزادگان قرار میگرفتند. این نوع واگذاری شبیه به فروش ایالتها بود؛ بدینگونه فشار مالیاتی کمرشکنی بر مردم تحمیل میشد. به این دلیل مردم از حکومت قاجار ناراضی بودند.
4) مخالفتهای مردم و علما با استبداد و استعمار
توجّه مردم مسلمان ایران به آموزههای دین اسلام نظیر امر بهمعروف و نهی از منکر، عدالتخواهی و لزوم دفع ظلم که در آیات قرآن کریم و سیرهٔ معصومین به آن پرداخته شده است، موجب میشد نسبت به این آموزهها احساس تکلیف کنند. از سوی دیگر مکتب شیعه قدرت مطلق سلاطین را نامشروع میدانست و مشروعیت نسبی قدرت حکّام، مشروط به پاسداری از باورهای دینی مردم و حفظ تمامیت ارضی کشور بود. مرجعیت شیعه در جریان نهضت تحریم تنباکو خط بطلانی بر مطلق بودن قدرت شاه کشید. در آستانهٔ نهضت مشروطیت ایران، روحانیون و حوزههای علمیهٔ شیعه به استحکام و انسجام سیاسی و مبارزاتی رسیده بودند. در نتیجهٔ یک قرن مبارزه و بیدارگری، ارتباط منظمی میان علما و مردم بهوجود آمد و زمینهٔ پیدایش حرکتی فکری به رهبری عالمان دینی فراهم شد. گسترش این حرکت فکری موجب افزایش آگاهی مردم در زمینهٔ مسائل اعتقادی و دینی شد و باورهای مذهبی و فرهنگی جامعه را در مقابل آیینهای ساختگی و دسیسههای بیگانگان تقویت کرد. اوّلین ثمرهٔ این فعالیتها، پیروزی در نهضت تنباکو بود که علاوه بر لغو قرارداد توتون و تنباکو، قدرت و رهبری روحانیون شیعه را در صحنهٔ سیاسی کشور آشکار کرد و آسیبپذیری استبداد داخلی و استعمار خارجی را در برابر ارادهٔ ملّت نشان داد. این جریان فکری و اعتراضآمیز از دورهٔ ناصرالدین شاه به دورهٔ سلطنت مظفرالدین شاه منتقل شد و به تدریج به نهضتی عظیم به رهبری روحانیون تبدیل گردید که آیتالله سیّدمحمّد طباطبایی، آیتالله سیّدعبدالله بهبهانی و آیتالله شیخ فضلالله نوری در داخل ایران و مراجعی همچون آیتالله محمّدکاظم خراسانی، آیتالله شیخ عبدالله مازندرانی و آیتالله حاج میرزاحسین فرزند میرزا خلیل تهرانی در نجف اشرف آن را رهبری میکردند. اساس این نهضت بر مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی و تلاش برای برقراری عدالت در مملکت قرار داشت، تا با ایجاد عدالتخانه «دارالشورا» قدرت و اختیارات پادشاه و حکام را محدود و با اجرای قوانین اسلامی از لجامگسیختگی آنها جلوگیری کند.
5) ورود اندیشههای جدید
عصری که در آن، شاهان سلسلهٔ قاجار با خودکامگی بر مردم حکومت میکردند، دوران تحولهای فکری و آزادیخواهی در قسمتهایی از جهان بود، و در تعدادی از کشورها، حکومت «مشروطه» برقرار شده بود. از سال 1238 تا سال 1290 ش کشورهای انگلیس، ایتالیا، دانمارک، اتریش، مجارستان، آلمان، فرانسه، ژاپن، روسیه، چین و مصر به حکومت مشروطه و یا جمهوری دست یافتند. ایرانیان نیز بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم، تحت تأثیر این نهضتها و رویدادهای فراگیر قرار داشتند.
زمینههای ورود تفکر مشروطهخواهی به ایران، به شکلهای مختلف نظیر اعزام دانشجو به خارج، سفرهای درباریان و سیاستمداران به خارج، و مهاجرت برخی از ایرانیان به کشورهای مختلف فراهم شد.
دستاورد معاشرتها، مسافرتها و مأموریتهای مهاجران، دانشجویان، جهانگردان و دیپلماتهای ایرانی که با کشورهای پیشرفته در تماس بودند، از راه انتشار روزنامهها و چاپ کتابها، و در خلال نامهها و سخنان آنان، به جامعه منتقل میشد.
الف) روزنامهها: یکی از عاملهایی که در دورهٔ قاجار سبب ایجاد تحولی بزرگ در مردم شد، انتشار روزنامهها بود. در آن زمان روزنامههای فارسی زبان دو دسته بودند: داخلی و خارجی. روزنامههای داخلی خود به دو دستهٔ روزنامههای «دولتی» و «غیردولتی» تقسیم میشدند. «کاغذ اخبار»، «وقایع اتفاقیه»، «شرف» و «شرافت» از جمله روزنامههای دولتی بودند. «کاغذ اخبار» اولین روزنامهٔ ایران بود که توسط میرزاصالح شیرازی انتشار یافت. «تربیت» و «ادب» از معروفترین روزنامههای غیردولتی چاپ ایران «عروةالوثقی»، «اختر»، «قانون»، «حبلالمتین»، «حکمت» و «ثریا» از مشهورترین روزنامههای فارسی زبان بودند که در خارج از کشور چاپ و وارد ایران میشدند.
فکر کنید و پاسخ دهید (صفحه 42 کتاب درسی)
چرا برخی روزنامههای فارسی زبان در خارج از کشور چاپ میشد؟
ب) آثار روشنفکران
1- سفرنامهها: اوّلین نشانههای اندیشههای نوین، در سفرنامههای عهد قاجار مشاهده میشود. سفرنامهٔ میرزاصالح شیرازی - از اوّلین دانشجویان اعزامی به خارج - از معروفترین این آثار است. میرزا صالح شیرازی در سفرنامهٔ خود به روشنی از اندیشههای نوین غربی، بهویژه نظام حکومت مشروطهٔ انگلیس، تعریف و تمجید کرده است. سیاحتنامهٔ ابراهیم بیگ اثر حاج زینالعابدین مراغهای، یکی دیگر از این آثار است. در این سفرنامه، اوضاع نابسامان کشور به زبان ساده بیان گردیده و در مقابل، از ویژگیهای مثبت تمدن غرب سخن گفته است.
2- کتابها و آثار دیگر: نوشتههای میرزاملکم خان، میرزا یوسف خان مستشارالدوله، عبدالرحیم خان طالبوف و میرزافتحعلی آخوندزاده معروفترین آثاری هستند که در پیدایش مشروطهخواهی مؤثر بودند. پذیرش اندیشههای غربی و شیفتگی و خودباختگی بیچون و چرا در برابر فرهنگ بیگانه، از ویژگیهای بارز افکار این افراد بود. آنان نهضت مشروطهطلبی مردم ایران را که بر مبنای عدالتخواهی و نفی استبداد و استعمار بود، با عقاید برخاسته از اندیشههای وارداتی و غربی خود درآمیختند.
پرسشهای نمونه (صفحه 43 کتاب درسی)
1) چه عواملی زمینههای نهضت مشروطه را فراهم کرد؟
الف) از دست رفتن سرزمینهایی از چهار سوی ایران
ب) غلبه استعمار بر مملکت
پ) استبداد دستگاه حاکم
ت) مخالفتهای مردم و علما با استبداد و استعمار
ث) ورود اندیشههای جدید.
2) اندیشهٔ سیاسی اسلام و فعالیت عالمان دینی چه نقشی در پیدایش مشروطهخواهی داشت؟
گسترش فعالیت علمای دینی در دوره ناصرالدین شاه موجب برقراری ارتباط منظم میان مردم و روحانیون گردید و در نتیجه، زمینه پیدایش حرکت فکری به رهبری علمای دینی فراهم شد.
3) نهضت تحت رهبری روحانیون در دورهٔ ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بر چه پایههایی استوار بود و چه اهدافی را دنبال میکرد؟
اساس این نهضت، مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی و تلاش برای برقراری عدالت در مملکت بود، تا با ایجاد عدالتخانه و دارالشورا، قدرت و اختیارات پادشاه و حکام را محدود کرده و با اجرای قوانین اسلامی از لجام گسیختگی آنها جلوگیری کند.
4) در دورهٔ قاجار اندیشههای سیاسی جدید از چه طریقی به ایران راه یافت؟
الف) اعزام دانشجو به خارج؛
ب) سفرهای درباریان و سیاستمداران به خارج؛
پ) مهاجرت برخی ایرانیان به کشورهای مختلف.
5) در آثار روشنفکران ایرانی دورهٔ قاجار، به چه مسائلی توجه شده است؟
پذیرش اندیشههای غربی و شیفتگی و خودباختگی بیچون و چرا در برابر فرهنگ بیگانه.
اندیشه و جستوجو (صفحه 43 کتاب درسی)
1) سفرنامهٔ یکی از ایرانیانی را که در زمان ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرده، تهیّه کنید و بخشهایی از آن را در کلاس بخوانید.
2) در مورد یکی از روزنامههای زمان ناصرالدین شاه، مطلبی تهیّه کنید.