گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی ریاضی کلاس اول با پاسخ تم 13: آشنایی با نماد جمع و حاصل آن و مفهوم ترکیبی اعداد 2 تا 10

آخرین ویرایش: 10:34   1400/02/2 11820 گزارش خطا

رفتن به رستوران

صفحه 85 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

 صفحه 86 کتاب درسی

صفحه 86 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

بشمار و بنویس:
عدد مربوط به انگشتان هر دست را بنویس. انگشتان دست چپ را تا جایی که می‌شود به دست راست بشمار و منتقل کن و حاصل را بنویس.

توصیه به معلم: دانش‌آموز به ازای بستن هر انگشت از سمت چپ، یک انگشت از سمت راست را باز می‌کند. هدف این فعّالیت معرّفی نماد جمع و حاصل جمع است.
توصیه به والدین: در صورتی که فرزند شما تشخیص بدهد که می‌تواند همزمان تعداد بیشتری از انگشتان دست چپ را ببندد و معادل آن را از دست راست باز کند، او را تشویق و تأیید کنید.

صفحه 87 کتاب درسی

صفحه 87 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

بشمار و بنویس:
ابتدا به تعداد شکل‌های هر دسته در سمت راست چوب خط بکش؛ سپس عبارت جمع را کامل کن.
دو عدد را پیدا کن که جمع آنها برابر با عددی باشد که بالای ستون نوشته شده است.

توصیه به معلم: برای پیدا کردن پاسخ باید چوب خطّ عدد اوّل را رسم کنند؛ سپس به تعداد عدد دوم چوب خط کشیده شود به طوری که با کامل شدن دسته‌ی 5 تایی دسته‌ی بعد شروع شود. 
توصیه به والدین: در قسمت پایین صفحه باید با استفاده از چیزهای ملموس برای مثال، مهره‌های سبز و آبی جمع‌های ترکیبی عدد را به دست آورند. برای وارد کردن جواب جمع‌ها در ستون‌ها بهتر است از نوشتن نظام‌دار استفاده شود.

صفحه 88 کتاب درسی

صفحه 88 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

بشمار و بنویس:
به تعداد عدد سمت چپ، مربّع آبی و به تعداد عدد سمت راست، مربّع سبز رنگ کن. چند تا مربّع بشمار و رنگ شده است؟ حاصل جمع را بنویس.

توصیه به معلم: هدف این صفحه آموزش نماد عدد 10 بدون معرّفی جدول ارزش مکانی است.
توصیه به والدین: فرزند شما تا اینجا هنوز با مفهوم یکی و ده‌تایی آشنا نشده است.

صفحه 89 کتاب درسی

صفحه 89 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

الگویابی کن:
نیمه‌ی سمت راست شکل را مثل نیمه‌ی سمت چپ آن رنگ کن.
مربّع‌های شگفت انگیز را کامل کن.

توصیه به معلم: در شکل‌هایی که با خطّ تقارن فاصله دارد ابتدا با شمردن فاصله‌ی مربّع رنگی تا خطّ تقارن شروع می‌کنیم.
توصیه به والدین: از فرزند خود بخواهید مربّع‌هایی را که رنگ می‌کند با مربّع سمت چپ مقایسه، و در صورت لزوم از شمردن مربّع‌ها استفاده کند.

صفحه 90 کتاب درسی

صفحه 90 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

بشمار و بنویس:
دو عدد پیدا کن که جمع آنها برابر با عددی باشد که بالای آن ستون نوشته شده است.

توصیه به معلم: پس از پیدا کردن جمع‌های ترکیبی یک عدد با چیزهای ملموس در کتاب، عددهای پاسخ را به صورت نظام‌دار بنویسید تا دانش‌آموزان با نوشتن پاسخ‌ها به صورت منظّم و دارای الگو عادت کنند. دانش‌آموز باید جمع‌های ترکیبی اعداد را از صفحات ابتدایی کتاب آموزش ببیند.
توصیه به والدین: فرزند شما با بازی و تمرین‌های مختلف باید به مهارت بیان جمع‌های ترکیبی یک عدد دست یابد.

صفحه 91 کتاب درسی

صفحه 91 کتاب درسی ریاضی اول دبستان

با ابزار کار کن:
عددهای مثل هم را با توجّه به شکل زیر با خط کش به هم وصل کن تا شکل سمت چپ به دست آید.

توصیه به معلم: هدف این فعّالیت، مهارت استفاده از ابزار و توجّه به نمونه است. دانش‌آموزان به تقارن در شکل به دست آمده توجّه کنند.
توصیه به والدین: طرح‌های مشابه را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا در استفاده از خط کش به مهارت دست یابد.