{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

مشاوره برای غلبه بر استرس در ایام امتحانات

ثبت شده در: 1393/10/21 مشاهده: 113     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

منیژه آقایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری سمنا، در مورد فصل امتحانات گفت:زمان برگزاری امتحانات پر فراز و نشیب ترین ایام برای دانش آموزان و والدین آنها به شمار می رود و از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده که این دوره برای دانش آموزان و والدینشان با بیم واسترس فزاینده ای توام است .

وی افزود:اولیا در ایام امتحانات نقش مهمی بر عهده دارند و چنانچه بتوانند وظایف خود را به نحو شایسته و مطلوب انجام دهند به موفقیت و پویایی دانش آموزان در فصل امتحانات کمک خواهند کرد.

آقایی آموزش توکل به خدا را از اصلی ترین روشهای تقویت روحیه ی فرزندان دانست و گفت: ارائه آموزش به دانش آموزان، مبنی بر این که ترس از امتحانات منجر به کاهش فعالیت و کار آیی ذهن وکاهش نمرات آنان می شود بسیار مهم است.

وی افزود: آن دسته از والدینی که خود دچار استرس هستند این استرس را به فرزندان خود منتقل می کنند و والدین ابتدا باید استرس را از خود دور کرده و آرامش را به فرزندان خود القا نمایند.

کارشناس مشاوره مدارس، آرامش را نیاز ضروری ایام امتحانات دانست و تصریح کرد: ایجاد جوی آرام در خانواده، ضروری بوده و والدین می بایست ملایمت،شکیبایی، احترام و محبت نسبت به یکدیگر را در مقابل فرزندان افزایش داده و از طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات که موجب هر گونه فشار روحی در دانش آموزان می گردد خوداری کنند.

وی با اشاره به دوری از آمد و شد و مهمانی های مکرر گفت: قبل از امتحانات هرگونه ابزار و وسایل مورد نیاز در فصل امتحانات از قبیل کتاب های درسی ،دفتر و جزوه های کمک آموزشی براساس برنامه ی امتحانات آماده گردد و مکانی مجزا و آرام با شرایط مناسب برای مطالعه در منزل در نظر گرفته شود.

وی افزود: والدین باید برنامه ی منظمی در ارتباط با استفاده از تلویزیون، کامپیوتر، گوشی های همراه و غیره تنظیم و اعضای خانواده را ملزم به رعایت آن کنند.

وی گفت: نیاز است والدین با آشنایی زمان مطالعه، استراحت و چگونگی استفاده از فرصت ها بر بر برنامه ریزی دانش آموزان نظارت داشته باشند و بدون دخالت مستقیم و تذکرهای پی در پی از دور ناظر برانجام فعالیت های فرزندان خود باشند.

آقایی گفت: والدین باید در فصل امتحانات با فرزندان خود عادی و امید بخش رفتار کنند و با تذکر های پی در پی همچون “مگر تو امتحان ندار ی؟” باعث افزایش اضطراب در آن ها نگردند.

این مشاور با تاکید بر تغذیه مناسب دانش آموزان در فصل امتحانات بیان کرد :از علل اصلی کاهش یاد گیری کمبود آهن ومنیزیم می باشد که برای تامین آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تامین آهن: والدین برای تامین آهن بدن دانش آموزان باید از این خوراکی ها در برنامه ی غذایی خود استفاده کنند:
۱-غلات ،حبوبات،گوشت ،عسل ،تخم مرغ وکنجد.
۲-استفاده از میوه هایی مثل لیمو ترش ،نارنگی،کیوی و پرتقال.
۳-استفاده از سبزیجاتی مانند:گل کلم، کلم بروکلی،اسفناج،گوجه فرنگی،فلفل دلمه ای،جعفری و سیب زمینی .
تامین منیزیم:برای تامین منیزیم می توان موارد زیر را مصرف کرد:
۱-انواع آجیل مغزدار، کشمش، نخود چی و گردو .
۲-مصرف ویتامین c:که در افزایش قدرت یادگیری،هوشیاری،رفع کم خوابی و کاهش استرس بسیار مفید است وباعث جذب آهن و مانع بروز کم خونی می گردد که این ویتامین را می توان با مصرف مرکبات تامین کرد .

وی افزود :مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب، ریحان، نعنا، کاهو، سیب، نان و پنیر و گردو، تخم مرغ و عدسی باعث کاهش استرس دانش آموزان در فصل امتحانات می شود.

آقایی ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دانش آموزان تاکید کرد :خوردن صبحانه باعث افزایش کارایی ذهن در جلسه امتحان می گردد.