اقدام پژوهی: تأثیر برنامه نویسی با نرم افزار اسکرچ بر میزان خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم در درس ریاضی
این تحقیق به روش اقدام پژوهی توسط دو پژوهشگر سمیه بخشی پریخانی و پروین فرهی¬نیا در سال تحصیلی 1403-1402 در دبستان هیئت امنایی شهیده مارسولی در ناحیه 3 اهواز با هدف بررسی تاثیر آموزش برنامه نویسی با نرم افزار اسکرچ بر میزان خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان کلاس چهارم در درس ریاضی مدرسه مارسولی انجام شد. روش انجام این پژوهش از نوع کاربردی است و از لحاظ نحوه جمع آوری اطلاعات، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه¬ی دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان شهیده مارسولی شهر اهواز است که این مدرسه 2 کلاس 20 نفری دارد که کلاس چهارم الف به عنوان گروه آزمایش و کلاس چهارم ب به عنوان گروه کنترل (گواه) در نظر گرفته شد. دراین پژوهش، با استفاده از جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده، مصاحبه وپرسشنامه (شواهد 1)، مطالعه منابع مکتوب و مجازی و همچنین مشورت با همکاران و سپس تجزیه و تحلیل آنها، راه حل های مختلفی ارائه شد که در نهایت برخی از این راهکارها جهت اجرا انتخاب گردید. ابزارهایی که در این پژوهش بکار گرفته شده اند عبارت¬اند از: پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان (1989)و پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیلی ریو. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها در قسمت آمار توصیفی از میانگین و تعیین فراوانی و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش بنا به استفاده از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه ( شواهد2 ) حاکی از آن است که آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر میزان خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی آن¬ها در درس ریاضی به طور معناداری تأثیر مثبت داشته است. از این رو پیشنهاد می¬شود که همکاران در کنار کتاب ریاضی از نرم افزار اسکرچ نیز برای معنابخشی به مفاهیم این درس استفاده کنند.
کلمات کلیدی:نرم افزار برنامه نویسی اسکرچ، خودتنظیمی تحصیلی، درگیری تحصیلی، درس ریاضی ریاضی.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.