شرایط و مقررات و فرآیند ثبت پاورپوینت، ویدیو و... در گاما
آنچه در این بخش خواهید خواند
از ثبت محتوای آموزشی تا انتشار آن در گاما
1- تا زمانی که فایل شما توسط کارشناسان گاما بررسی نشده و مورد تایید قرار نگرفته است، امکان ویرایش و رفع اشکالات احتمالی آن توسط شما وجود دارد.
2- شما ملزم به رعایت تمامی استانداردهایی که در ذیل اشاره شده یا بعداً توسط کارشناس ارزیابی به شما اعلام میشود هستید.
3- پس از بررسی محتوا توسط داوران در صورتی كه مشكلی وجود نداشته باشد، یک امتیاز بین (A-D) برای آن منظور شده و قیمت گذاری میشود. از این به بعد این فایل در لیست محتوای آموزشی سایت نمایش داده خواهد شد.
شاخصهای تایید محتوای آموزشی در گاما
- عنوان فایل آموزشی در فرم اطلاعات به صورت سیستمی تعریف شده است، به منظور گویاتر و کوتاهتر شدن عنوان، آن را به فرمت یا الگوی بهتری ویرایش کنید.
- در تعیین عنوان برای محتواهایی که ثبت میکنید، از الگوی مشخصی پیروی کنید.
مثلاً به صورت؛ پاورپوینت آموزش کتاب محور علوم تجربی هفتم | درس 15: محیط زیست (صفحه 89 تا 98)
یا
ویدیوی تدریس سطح پیشرفته علوم تجربی هفتم | درس 15: محیط زیست (جلسه 1: صفحه 89 تا 93)
- وجود هر گونه آیدی شخصی در شبکههای اجتماعی، واترمارک (پس زمینه)، لینک سایتها، وبلاگها، کانالها و گروهها در فایلهای ویدیویی، پاورپوینت یا PDF و WORD مجاز نیست.
- لازم است اطلاعات مربوط به مباحث و شماره صفحات کتاب (یا محدودهای از کتاب درسی که فایل به منظور آموزش آن قسمت آن طراحی شده است) را دقیق و متناسب با محتوای فایل در فرم اطلاعات فایل آموزشی انتخاب کنید.
- حجم ویدیوها ثبت شده باید متعارف باشد (هر دقیقه حدود 2 مگابایت)؛ شما با استفاده از نرم افزار HandBrake و پایین آوردن مقدار Framerate به 15FPS در زبانه Video و کاهش Constant Quality به حدود 30RF میتوانید حجم فایل را کاهش دهید.
- ثبت جزوه در قسمت محتوای آموزشی مجاز نیست و باید در قسمت نمونه سوالات امتحانی (نوع آزمون: جزوه و درسنامه) ثبت گردد.
- کلیه مطالب نوشته شده به زبان فارسی در پاورپوینتها باید روی حالت Right to Left Text Direction تنظیم شوند و همچنین Align Right نیز در آنها رعایت شود.
- صدا در ویدیو باید واضح، بدون نویز و با کیفیت باشد. تنظیمات مناسبی در زمان ضبط انجام دهید تا کیفیت و بلندی صدا بهتر شود.
- در قسمت توضیحات، شرح مختصری در مورد محتوای فایل بنویسید. ارائۀ توضیحات دقیقتر در مورد فایل باعث راهنمایی بیشتر کاربران خواهد شد و احتمال دانلود فایل شما را نیز افزایش میدهد.
- با اصلاح تصاویر موجود در پاورپوینت با استفاده از ابزار compress pictures میتوانید تا حدودی حجم فایل را کاهش دهید.
- ویدئوی شما باید در تمامی پخش کنندههای رایج امکان پخش داشته باشد. با توجه به نرم افزار مورد استفاده در اینترنت تحقیق کنید که با چه تنظیماتی میتوانید این مشکل را نداشته باشید.
- اسلایدهای اضافی مانند اسلاید «بسم الله» و اسلاید «پایان» یا تقدیر و تشکر را حذف کنید.
- فیلترهای فرم ثبت محتوا را مطابق با محتوای فایل آموزشی انتخاب کنید.
- هرگز سعی نکنید به جای تایپ از اسکرین شات صفحات کتاب درسی (یا کتاب های کمک آموزشی) استفاده نمایید. ارزش نوشتهها در یک پاورپوینت در تایپ شدن آنها است.
- فایل پاورپوینت را بدون رمز بارگزاری کنید و آن را با فقط با فرمت PPTX آپلود نمایید تا قابل ویرایش برای کاربران باشد. (در صورت مشاهده در هر زمانی اصلاح خواهد شد)
- کل محتوای یک درس را فقط در یک پاورپوینت یا ویدئو تنظیم کنید. اگر چه ممکن است یک درس از کتاب طی چند جلسه تدریس شود ولی برای انتشار در گاما باید کل محتوای هر درس فقط در یک فایل قرار گیرد و ثبت شود.
- پاورپوینت، ویدئو یا سایر محتواهای آموزشی مرتبط با هر درس کلیه مطالب آموزشی آن درس را صفحه به صفحه و سطر به سطر به همراه حل کلیه فعالیتها و تمرینهای آن درس مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. همچنین برای هر درس از کتاب فقط مجاز به ارسال یک پاورپوینت هستید. در درسهای ریاضیات همه پایهها برای هر فصل از کتاب اجازه ثبت فقط یک پاورپوینت دارید به طوری که کل محتوای آن فصل را پوشش دهد.
- برای برگزاری کلاس آنلاین حتماً باید به نرم افزار OBS مسلط باشید و تمامی تنظیمات و تستهای مورد نیاز را برای انجام با کیفیت کلاس انجام داده باشید.
اصول طراحی یک پاورپوینت استاندارد
یکی از ایراداتی که در بیشتر سمینارها مشاهده میشود اسلایدهای خشن، زمخت و گل و بلبل و اسلایدهای اضافی و غیر مرتبط با موضوع مورد بحث میباشد. بنابراین اگر سخنران کمی حوصله به خرج داده و پاورپوینت زیبایی را ارئه نماید، میتواند نظر حاضرین را در مورد موضوع ارائه شده تحت تاثیر قرار دهد.
همانطور که 20 سال پیش، یکی از اصلیترین ابزارهای آموزشی که سخنرانان حرفهای از آن استفاده میکردند استفاده از اسلاید و پروژکتور برای نمایش آنها بود. اما امروزه روشی که سخنرانان حرفهای و حتی غیر حرفهای از آن استفاده میکنند، استفاده از پاورپوینت است.
نرمافزار پاورپونیت به شما امکان میدهد که از تصاویر، نوشتهها، فیلم، صوت و حرکات و افکتهای تصویری و انیمیشن استفاده نمایید تا بتوانید سخنرانی و ارائه بهتری داشته باشید نه این که تمام زحمات شما به عنوان ارائه دهنده نیز به عهده پاورپوینت باشد!
در طراحی و ساخت پاورپوینت نکات بسیار زیادی وجود دارد:
بزرگ بنویسید:
بله! پاورپوینت برای دیده شدن ساخته میشود نه برای نگاه کردن با ذره بین! خیلیها اعتقاد دارند که متن باید فقط تا اندازهای که قابل خواندن است بزرگ باشد و این یک اشتباه بزرگ است! تا میتوانید باید کوتاه اما بزرگ بنویسید!
از فونتهای استاندارد استفاده کنید:
توصیه میشود از فونتهای سری B مانند B Nazanin، Bmitra، M Traffic و B Titr استفاده کنید. در یک پاورپوینت از حداکثر سه فونت مختلف استفاده نمایید. تنوع زیاد فونتها باعث دور شدن پاورپوینت از هدف اصلی آن که پرداختن به موضوع اصلی است، خواهد شد.
از تصاویر و نمودارها استفاده کنید. تصاویر باعث میشوند که همه چیز در خاطر مخاطبان شما بماند، البته اگر تصاویر هنرمندانه انتخاب شوند نه هر تصویری! سعی کنید از تصاویر مرتبط، آموزشی و به یاد ماندنی استفاده کنید. پاورپوینت قرار نیست که مثل نرمافزار word باشد که تماماً در آن بنویسید! عکسها و نمودارها را به کمک خود بیاورید.
از افکتهای زیاد استفاده نکنید:
یک اصل کلی! هیچگاه بیش از اندازه از افکتها و جلوههای بصری استفاده نکنید زیرا باعث میشود که مخاطبان شما پس از مدتی خسته شوند و هیچ تمایلی به نگاه کردن به پاورپوینت شما نخواهند داشت.
این که یک متن با یک جلوه خاص ظاهر شود و با یک جلوه عجیب و غریب مخفی شود، اصلاً جالب نیست! مخصوصاً اگر بیش از اندازه برای مخاطبانتان تکرار شود!
جمله نویسی نکنید:
قرار نیست در یک صفحه پاورپوینت جمله نویسی کنید! فقط باید محتوا را به گونهای که نکات اصلی را برساند به صورت «تیتر» بیان کنید.
مثلاً اگر قرار است بگویید که:
سیاره زهره گرمترین سیاره در منظومه شمسی است و تنها سیارهای است که زمان چرخیدن آن به دور خودش (چرخش وضعی)، از چرخیدنش به دور خورشید (چرخش انتقالی) طولانی تر است.
باید در پاورپوینت خود اینطور عمل کنید:
- سیاره زهره
- گرمترین
- چرخش وضعی طولانی تر از انتقالی!
قرار نیست همه چیز در پاورپوینت باشد، فقط باید نکات اصلی باشد که شما در مورد آنها بیشتر و کاملتر صحبت کنید.
قانون 6×5 را رعایت کنید:
قانون 6×5 یک قانون اجتناب ناپذیر است که میگوید پاورپوینت شما حداکثر باید 5 خط داشته باشد و در هیچ خطی هم نباید از 6 کلمه بیشتر استفاده شده باشد.
اگر این قانون را زیر پا بگذارید، مطمئناً مسیر اشتباهی در طراحی پاورپوینت خود رفتهاید!
از اسکرینشات مطالب کتابهای درسی بپرهیزید!
استفاده از اسکرینشات متنها کار شما را ضعیف و کم ارزش میکند. و برای بینندگان پاورپوینت هم کاملاً روشن است که شما به جای تایپ مطالب و طبقه بندی خلاقانه آنها از تصویر مطالب استفاده کردهاید و در نتیجه اهمیت چندانی برای کار شما قائل نخواهند شد.
استانداردهای تولید ویدئوهای آموزشی
پیش از شروع کار
موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
به زمان پیشنهادی مشخص شده برای تدریس توجه کنید.
طرح درس را از قبل آماده کنید.
تاریخ شروع و پایان ضبط را به یاد داشته باشید.
برای تمرین وقت بگذارید.
فضای مناسب و آرامی برای ضبط به دور از هرگونه صدای مزاحم انتخاب کنید.
زمان کلاس را مدیریت کنید؛ خود شما حاضرید 90 دقیقه بدون وقفه به تماشای فقط یک جلسه از یک آموزش بپردازید؟ زمان یک فیلم آموزشی مناسب بسته به رده سنی مخاطب میتواند به شکل زیر باشد:
مخاطب شما در معرض عوامل پرت کننده حواس و تمرکز بیشماری قرار دارد و این شما هستید که با افزایش کیفیت کار او را تا انتهای آموزش با خود همراه میکنید.
برای حفظ ارتباط با فراگیر و فقط به ضبط صفحه نمایش اکتفا نکنید. (از روشهای ابتکاری مانند تغییر صحنه به وبکم و... استفاده کنید.)
خصوصیات و روحیات مخاطبان را در نظر بگیرید؛ فراموش نکنید راههای ارتباط با مخاطبین بسته به رده سنی آنها، سطح علمی و تحصیلی آنها و یا حتی نوع علوم آموزشی به آنها متفاوت است، لحن بیان، سرعت گویش، تعداد مثالها و یا نوع تصاویر بکار برده شده در اسلاید ها و... از جمله عواملی هستند که در تولید فیلم آموزشی، برای یک ارتباط طولانی مدت با مخاطب، ملزم به در نظر گرفتن و رعایت آنها هستید.
کیفیت تصویر
اندازه تصویر در ویدئوی آموزشی باید به گونهای باشد که کاربر بتواند به راحتی جزئیات تصویر را مشاهده و آموزش را دنبال کند. پیشنهاد گاما (1280×720)HD است.
ترجیحاً از بزرگنمایی تصاویر بیکیفیت خودداری کنید چرا که تصویر را پیکسلی نشان داده و تجربهٔ مناسبی را برای کاربران ایجاد نمیکند.
گاما محتوای آموزشی را به نام خود شما منتشر میکند، بنابراین نیازی نیست درون محتوای ویدئویی تبلیغات کنید، البته این به معنای آن نیست که نیازی به معرفی خودتان نیست.
نرم افزار ZD Soft Screen Recorder نرمافزار مناسبی برای ضبط و ویرایش ویدئوهای آموزشی است.
پیشنهاد میکنیم آموزش ضبط ویدئوی آموزشی توسط ZD را ببینید تا بتوانید آموزش باکیفیتتری تولید کنید.
راهنمای ضبط تصاویر با ZD Soft Screen Recorder
راهنمای بریدن یا چسباندن ویدیو با ZD Soft Screen Recorder
کیفیت صدا
صدای رسا و با کیفیت یکی از مهمترین ویژگیهای ویدئوهای آموزشی است. کاربران دوست دارند صدایی که میشوند بدون نویز باشد و نسبت به صدای بیکیفیت واکنش منفی نشان میدهند.
برای صدای خوب، الزاماً نیازی به میکروفون گرانقیمت ندارید. بلکه برای مطمئن شدن از کیفیت صدا، حتماً قبل از ضبط با سیستمها، تنظیمات و میکروفونهای مختلف صدای خود را تست کنید.
در آموزشهای خودتان از موسیقی استفاده نکنید.
نحوه بیان
قبل از ضبط حتماً چندین بار تمرین کنید تا مطالب را بتوانید به خوبی و بدون تپق زدن انتقال بدهید، چرا که کاربران دوست دارند مدرس کاملاً به مبحث مسلط باشد. وقتی تولیدکننده برای به خاطر آوردن چیزی فکر کند، کاربر این موضوع را به حساب عدم تسلط کافی برای انتقال محتوا میگذارد.
یکی از مهمترین وجوه تمایز تولیدکنندگان، بیان خوب و انتقال مناسب محتوا به کاربران است. تولیدکنندگان باید به موضوع آموزشی خود تسلط داشته باشند و بتوانند به راحتی آن را به کاربران خود منتقل کنند. تلفظ صحیح کلمات فارسی و انگلیسی نیز در بیان تاثیر مستقیم داشته و در انتقال مناسب و صحیح محتوا به کاربران نقش مهمی دارد.
یکی از ویژگیهای مهم ویدئوهای آموزشی، مسئله ضرباهنگ یا بیوقفه بودن (Non-Stop) انتقال اطلاعات است، بنابراین بهتر است برای رضایت کاربران از اتلاف زمان آنها خودداری کنید. (هم کسل کننده است و هم حواس یادگیرنده را پرت میکند.) به عنوان مثال اتلاف زمان برای پیدا کردن عکس و نوشته. (شما میتوانید قبل از ضبط، فایلهای مورد نیاز آموزش را در یک فولدر نگهداری کنید تا در صورت نیاز به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.)
از صحبت زیاد و بدون حرکت در یک اسلاید خودداری کنید چرا که یکی از وجوه تمایز ویدئو و کتاب، انتقال مفاهیم از طریق حافظه بصری است.
نیازی به موشن گرافیک و جلوههای بصری خاصی نیست و با انیمیشنهای پاورپوینت و نشان دادن تصاویر مربوط میشود مفاهیم را بهتر انتقال داد.
از آنجا که محتوای شما به نام خودتان در گاما منتشر میشود، بنابراین محتوا تأثیر مستقیم در برندینگ شما و معرفیتان به دیگران دارد، و در نتیجه محتوای باکیفیت از فروش بهتری برخوردار خواهد شد.
راهنمای ثبت پاورپوینت، ویدیو و کلاس آنلاین
بخش اول
در صورتیکه قصد ثبت محتوای آموزشی مانند (پاورپوینت، فیلم و...) دارید باید وارد قسمت محتوای آموزشی شوید.
1- برای مدارس دوره اول و دوم ابتدائی، (دبستان) را انتخاب کنید. برای دبیرستانهای دوره اول متوسطه، (دوره اول متوسطه) را انتخاب کنید. برای دبیرستانهای دوره دوم متوسطه، (دوره دوم متوسطه-نظری) را انتخاب کنید. برای هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش نیز به ترتیب (دوره دوم متوسطه- فنی و دوره دوم متوسطه- کاردانش) را انتخاب کنید.
2- پایه مورد نظر را از این قسمت تعیین کنید.
3- در صورتی که مقطع دوره دوم متوسطه- نظری یا دوره دوم متوسطه- فنی و کاردانش را انتخاب کرده باشید، در این قسمت میتوانید رشتۀ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
4- کتاب درسی مورد نظر را در این فیلتر میتوانید انتخاب کنید. (اگر مطلبی ثبت میکنید که مربوط به چند کتاب درسی است، در این فیلتر درسی به نام جامع دروس یا فراگیر دروس وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.)
5- فهرست عناوین هر کتاب درسی با شماره صفحات مرتبط با آن در این فیلتر قابل انتخاب است. (در صورتی که چندین مبحث را شامل میشود میتوانید با استفاده از کلید Ctrl روی صفحه کلید چند مورد را انتخاب کنید.)
6- نوع محتوا را با توجه به موضوع فایل انتخاب کنید. (مثلا تدریس موضوعی برای یک کلیپ کوتاه در مورد یک مبحث درسی)
بخش دوم
1- در صورتی که قصد ایجاد یک جلسه برای کلاس آنلاین داشته باشید با تیک کردن مربع در این بخش میتوانید بدون ثبت فایل از این مرحله عبور کنید.
2- در این قسمت میتوانید زمان شروع جلسه را تعیین کنید. پس از کلیک بر روی این فیلد امکان انتخاب زمان و تاریخ از تقویم برای شما فراهم میشود.
3- در فیلد سوم هم مدت زمانی که قصد دارید کلاس ادامه داشته باشد را انتخاب کنید.
در صورتی که شما قصد دارید یک فایل ثبت کنید مراحل زیر را دنبال کنید.
مراحل 2 تا 5 برای کلاس آنلاین هم به همین شکل است.
1- فایل با فرمت قابل قبول محتوای خود را از این قسمت بارگذاری کنید.
2- عنوان در مرحلۀ ثبت به صورت خودکار تولید میشود. با این حال شما با ویرایش آن میتوانید عنوان را زیباتر و گویاتر کنید.
عبارت بعد از | را تا حد امکان کوتاه نمایید. مثلاً درس 2: مست و هوشیار کافی است.
3- توضیحات کوتاهی تا حداقل 70 کاراکتر در مورد محتوای فایل بنویسید. توجه داشته باشید این بخش در انتخاب آگاهانه به کاربر بسیار موثر است و قطعا در فروش فایل اثر مستقیم دارد.
4- در این قسمت باید صفحاتی که فایل ارسالی یا جلسه آنلاین شما قرار است آن محدوده را پوشش دهد وارد کنید.
امکان انتخاب اعداد فقط در محدوده صفحات مباحث انتخاب شده وجود دارد.
5- در صورتی که تمایل دارید محتوا را به صورت رایگان منتشر کنید تیک مربوط به این جمله را بزنید تا در روند کارشناسی بررسی شود. توجه داشته باشید که نظر نهایی در این مورد با کارشناس گاما است.
در نهایت با کلیک بر روی «ثبت فایل» میتوانید فرآیند را به پایان برسانید.
موارد زیر هم ممکن است برای شما مفید باشد!
درآمدزایی در گاما، حق التالیف و حق التدریس
راهنمای ثبت نمونه سوال، جزوه و...
راهنمای ثبت پاورپوینت، ویدیو و...