درسنامه آموزشی سلامت و بهداشت کلاس دوازدهم با پاسخ درس 3: برنامهٔ غذایی سالم
-
سلامت و بهداشت
- درس 1: سلامت چیست؟
- درس 2: سبک زندگی
- درس 3: برنامهٔ غذایی سالم
- درس 4: کنترل وزن و تناسب اندام
- درس 5: بهداشت و ایمنی مواد غذایی
- درس 6: بیماریهای غیر واگیر
- درس 7: بیماریهای واگیر
- درس 8: بهداشت فردی
- درس 9: بهداشت ازدواج و باروری
- درس 10: بهداشت روان
- درس 11: مصرف دخانیات و الکل
- درس 12: اعتیاد به مواد مخدّر و عوارض آن
- درس 13: پیشگیری از اختلالات اسکلتی - عضلانی (کمر درد)
- درس 14: پیشگیری از حوادث خانگی
فعالیت 1: گفتوگوی کلاسی (صفحهٔ 18 کتاب درسی)
- پیام مشترک اخبار فوق به نظر شما چیست؟
- وضعیت تغذیهٔ خود، خانواده و جامعهٔ محلی خودتان را در مقایسه با این اخبار چگونه ارزیابی میکنید.
- برای بهبود وضعیت تغذیهٔ افراد در جامعه پیشنهاد خود را ارائه دهید.
برخورداری از تغذیه سالم یکی از رموز سلامت است. تغذیه سالم علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره به رشد و نمو، ترمیم بافتها و انجام واکنشها و فرایندهای حیاتی بدن کمک میکند. همچنین تغذیه سالم از ابتلا به بسیاری از بیماریها پیشگیری میکند و بر کیفیت زندگی و طول عمر افراد میافزاید. همه افراد در طول روز از خوراکیها و نوشیدنیهای متنوعی استفاده میکنند که نوع انتخاب، الگوها، عادتها و رفتارهای غذایی آنها ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، در دسترس بودن، ذائقه افراد و... دارد و معیاری برای تعیین میزان سلامت افراد آن جامعه محسوب میشود (شکل 1).

فعالیت 2: گفتوگوی کلاسی (صفحهٔ 19 کتاب درسی)
به این جمله دقت کنید:
خوب غذا خوردن بهتر است یا غذای خوب خوردن؟!
- پاسخ شما به این سؤال چیست؟ چرا؟
غذای خوب خوردن یعنی یک الگوی غذای خوب داشته باشیم و از انواع مواد مغذی مصرف کنیم تا نیازهای بدن تأمین شود (کیفیت غذا). خوب غذا خوردن یعنی صرفاً شکم را پر از غذا کردن که ممکن است نیازهای بدن را تأمین نکند (کمیت غذا).
- به نوع و میزان غذا و نوشیدنیهایی که در طول روز صرف میکنید، فکر کنید، معیار شما برای انتخاب آنها چیست؟ اینکه همهٔ مواد مورد نیاز بدن را داشته باشد.
مواد غذایی
مواد غذایی مورد نیاز برای بدن شامل کربوهیدراتها، چربیها، پروتئینها، ویتامینها و مواد معدنی و آب است. این مواد در انواع غذاهایی که به طور روزانه مصرف میکنیم یافت میشوند.
کربوهیدراتها
کربوهیدراتها انرژی مورد نیاز برای تداوم فعالیت روزانه و طبیعی ما را تأمین میکنند. به ازای مصرف هر گرم کربوهیدرات 4 کیلوکالری انرژی ایجاد میشود. بدن قادر به ذخیره مقدار معینی کربوهیدرات است که به صورت گلیکوژن در ماهیچهها و کبد ذخیره میشود تا در صورتی که بدن به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، مصرف شود و مازاد کربوهیدرات دریافتی به شکل چربی در میآید و در بدن ذخیره میشود. کربوهیدراتها نقش مهمی در عملکرد اندامهای درونی (قلب، کلیه و...)، سیستم عصبی و ماهیچهها بازی میکنند. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد: کربوهیدرات ساده، مانند قندهای موجود در میوهها و کربوهیدرات پیچیده مانند نشاسته. منابع اصلی کربوهیدراتهای پیچیده عبارتاند از: نان، برنج، سیب زمینی و... (شکل 2).

چربیها
چربیها نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز بدن دارند. در ازای مصرف هر گرم چربی، 9 کیلوکالری انرژی تولید میشود. چربیهای اضافی به شکل بافت چربی در بدن ذخیره میشوند و گاهی اعضای داخلی بدن، مثلا قلب، را احاطه میکنند. بدن برای حفظ گرما، ذخیرهسازی و مصرف ویتامینهای محلول در چربی، یعنی ویتامینهای A ،K ،E و D و ساخت سلولهای مغزی و بافتهای عصبی به چربی نیاز دارد. روغن و کره شناختهشدهترین منبع چربی هستند. دو نوع چربی اشباع و غیر اشباع وجود دارد. چربی اشباع شده در محصولات لبنی، روغنهای حیوانی، گوشت و مرغ یافت میشود و عامل تعیین کنندهٔ سطح کلسترول خون است که حفظ سطح مطلوب آن میتواند به کاهش بیماریهای قلبی و برخی از سرطانها منجر شود. چربی غیر اشباع نوعی چربی است که معمولاً از طریق محصولات گیاهی و ماهی تأمین میشود (شکل 3).

پروتئینها
پروتئینها یکی از مواد مغذّی هستند که بدن برای رشد، ترمیم و حفظ بافتهای عضلانی به آنها نیاز دارد. هر گرم پروتئین 4 کیلوکالری انرژی تولید میکند. پروتئین اضافی در بدن تبدیل به انرژی میشود یا به شکل چربی در بدن ذخیره میگردد. واحد سازندهٔ پروتئین اسیدآمینه است. بدن برای انجام عملکرد مطلوب خود نیازمند دریافت 20 نوع اسیدآمینه است و خود در شرایط طبیعی قادر است 11 نوع آمینو اسید تولید کند. 9 اسیدآمینه هم که بدن قادر به تولید آنها نیست باید از طریق مصرف مواد غذایی تأمین شود. به طور کلی در مواد غذایی دو نوع پروتئین وجود دارد. پروتئین کامل و پروتئین ناقص. پروتئین کامل مشتمل بر تمامی اسیدهای آمینه ضروری است و مهمترین منابع غذایی آنها عبارتاند از: گوشت، ماهی، مرغ، شیر، تخم مرغ (شکل 4) درحالیکه پروتئینهای ناقص واجد تمام اسیدهای آمینه ضروری نیستند و معمولاً از طریق منابع گیاهی همچون غلات، حبوبات، خشکبار و مغزها تأمین میشوند.

ویتامینها و مواد معدنی
ویتامینها ترکیبات یا موادی هستند که به بدن کمک میکنند کربوهیدراتها، پروتئینها و چربیها را به مصرف برساند، و به عبارت دیگر سوخت و ساز کند. ویتامینها به دو گروه کلی ویتامینهای محلول در چربی و ویتامینهای محلول در آب تقسیم میشوند. ویتامینهای محلول در چربی میتوانند در بدن ذخیره شوند و شامل ویتامینهای A ،K ،E و D هستند و معمولاً در کبد ذخیره میشوند. ویتامینهای محلول در آب شامل ویتامینهای C و گروه B، هستند و بدن قادر به ذخیره سازی آنها نیست؛ از این رو افرادی که رژیم غذایی متعادلی ندارند ممکن است با کمبود این ویتامینها مواجه شوند. میوهها،سبزیها، حبوبات و مغزدانهها از منابع عمده تأمینکننده ویتامینها و برخی مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند (شکل 5).

مواد معدنی هم یکی دیگر از انواع مواد مغذی هستند که عملکردهای شیمیایی بدن را تنظیم میکنند. برخی از مواد معدنی عبارتاند از: آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و... این مواد در حفظ تندرستی نقش دارند و برخی از آنها اجزای ساختمانی بافت را تشکیل میدهند؛ مانند آهن که در ترکیب هموگلوبین خون نقش اساسی دارد و وظیفه آن حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن است. همچنین کلسیم که به ساخت دندانها، استخوانها و حفظ و استحکام آنها کمک میکند و سدیم که به حفظ تعادل مایعات در بدن یاری میرساند.
آب
اگرچه آب ماده انرژیزا نیست، اما حیاتیترین نیاز غذایی انسان است. آب پر مصرفترین ماده غذایی است که در تمام فعل و انفعالات بدن نقش دارد. 60٪ حجم بدن را آب تشکیل میدهد. آب که بخش اصلی خون را تشکیل میدهد، به دفع مواد زائد، تنظیم دمای بدن و انتقال مواد مغذی مورد نیاز تمام سلولهای بدن کمک میکند. هر فردی قادر است مدتی طولانی بدون غذا زنده بماند ولی بدون آب بیش از دو، سه روز دوام نمیآورد.
فعالیت 3: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 22 کتاب درسی)
- برخی معتقدند که آب موردنیاز بدن خود را میتوانند از راه مصرف چای و قهوه تأمین کنند. نظر شما در این باره چیست؟
نیاز به آب را میتوان از طریق چای و قهوه هم تأمین کرد ولی نباید در مصرف آنها زیادهروی کرد چون مواد دیگری نیز دارند که میتواند برای بدن مضر باشد.
- شما آب مورد نیاز بدن خود را از چه منابعی تأمین میکنید؟ آب آشامیدنی، آب میوه، آب غذا، آب شیر و ...
آیا آب دریافتی شما، نیاز بدنتان را تأمین میکند؟ بله
منابع تأمین آب بدن، به جز آب آشامیدنی که به صورت مستقیم مصرف میکنیم، عبارتاند از: آبمیوه، شیر، سوپ و آب موجود در سبزیها و میوهها. نمیتوان مقدار دقیق و واضحی برای مصرف آب روزانه برای همه افراد پیشنهاد داد زیرا شرایط اقلیمی، میزان فعالیت بدنی، وزن و وضعیت سلامت افراد در میزان آب مصرفی آنها مؤثر است.
نوشیدن آب باید به اندازهای باشد که فرد احساس تشنگی نکند و در عین حال حجم ادرار روزانه وی از حد معمول تجاوز نکند و نیز ادرار او بیرنگ یا زرد کم رنگ باشد. البته امروزه توصیه میشود برای انجام فعالیتهای روزانه و حفظ سلامت بین 8-6 لیوان مایعات در طول روز مصرف شود.
فعالیت 4: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 23 کتاب درسی)
در جدول زیر، به تشخیص خود، مواد مغذّی انواع غذاهای نام برده شده را مشخص و آنها را براساس مواد مغذی موجودشان رتبه بندی کنید.
نوع غذا | کربوهیدرات | چربی | پروتئین | ویتامین و مواد معدنی | آب |
---|---|---|---|---|---|
آش رشته | متوسط | کم | زیاد | زیاد | زیاد |
پیتزا | زیاد | زیاد | متوسط | متوسط | کم |
ماکارونی | زیاد | متوسط | متوسط | متوسط | کم |
آبگوشت | زیاد | متوسط | زیاد | زیاد | زیاد |
سبزی پلو با ماهی | زیاد | کم | زیاد | زیاد | کم |
گروههای غذایی
هریک از غذاها و نوشیدنیهایی که مصرف میکنیم دارای مقادیری از مواد غذایی هستند. نسبت مواد غذایی در انواع غذاها و نوشیدنیها متفاوت است و نوع تغذیه با توجه به نسبتی که هر یک از مواد غذایی را شامل میشود در تأمین انرژی و سلامت بدن نقش دارد.
هرم غذایی تقسیم بندی سادهای است که نیاز ما به گروههای غذایی مختلف را نشان میدهد و در انتخاب و تنظیم برنامهٔ غذایی سالم روزانه به ما کمک میکند. در این هرم، به طور کلی انواع غذاها در شش گروه غذایی طبقهبندی میشوند:
1- گروه نان و غلات
2- گروه سبزیها
3- گروه میوهها
4- گروه شیر و لبنیات
5- گروه گوشت و تخم مرغ
6- گروه حبوبات و مغزها

همانطور که در شکل هرم مواد غذایی (شکل 6) مشاهده میکنید، مواد غذایی که در بالای هرم قرار میگیرند، دارای کمترین حجم هستند، به این معنا که افراد باید از این گروه غذایی کمتر مصرف کنند (مانند قند و چربی) و هرچه از بالای هرم به سمت پایین حرکت میکنیم، حجم گروههای غذایی بیشتر میشود یعنی مقدار مصرف روزانه آنها باید بیشتر باشد.
فعالیت 5: فردی در کلاس (صفحهٔ 24 کتاب درسی)
با توجه به فرهنگ غذایی خانواده، یک برنامه غذایی روزانه بر اساس هرم غذایی ارائه کنید.
- صبحانه: دو واحد نان + دو واحد شیر و لبنیات + یک واحد مغزها + یک واحد میوه + مقدار کمی کره و مربا
- ناهار: دو واحد نان + یک واحد حبوبات + دو واحد گوشت + یک واحد گروه سبزیها
- شام: دو واحد سبزی + یک واحد نان و غلات + یک واحد میوهها + یک واحد میوهها + یک واحد حبوبات + یک واحد گوشت و تخم مرغ
هرم غذایی برای یک روز
میزان توصیه شده مصرف روزانۀ انواع مواد غذایی برای یک فرد بزرگ سال به شرح زیر است:
گروه نان و غلات 6 تا 11 واحد؛ هر واحد از این گروه برابر است با:
- 30 گرم نان معادل، یک کف دست بدون انگشت؛
- نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته (4 تا 5 قاشق غذاخوری).
گروه سبزیها 3 تا 5 واحد؛
هر واحد سبزی برابر است با:
- یک لیوان انواع سبزی خام برگدار (اسفناج و کاهو و... با وزن حدود 100 گرم)؛
- یک عدد گوجه فرنگی یا هویج یا خیار متوسط.
گروه میوهها 2 تا 4 واحد؛
هر واحد از گروه میوه برابر است با:
- یک عدد میوه متوسط (سیب، موز، پرتقال یا گلابی با وزن حدود 100 گرم)؛
- نصف لیوان از میوههای ریز مثل توت، انگور، انار.
گروه شیر و لبنیات 2 تا 3 واحد؛
یک واحد از گروه شیر و لبنیات برابر است با:
- یک لیوان شیر یا ماست کم چرب یا یک چهارم لیوان کشک، یا 2 لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه یا 45 تا 60 گرم پنیر معمولی.
گروه گوشت و تخم مرغ 2 تا 3 واحد؛
هر واحد از گروه گوشت و تخم مرغ برابراست با:
- 2 تکه (هر تکه 30 گرم) گوشت خورشتی پخته، یا نصف ران متوسط مرغ یا یک سوم سینه متوسط مرغ (بدون پوست) یا یک تکه ماهی به اندازه کف دست (کف دست بدون انگشت) یا دو عدد تخم مرغ.
گروه حبوبات و مغزها 1 تا 2 واحد؛
هر واحد از گروه حبوبات و مغزها برابر است با:
- نصف لیوان حبوبات پخته، یا یک چهارم لیوان حبوبات خام یا یک سوم لیوان مغز دانهها (گردو، بادام، فندق، پسته و ...).
و گروه متفرقه نیز شامل انواع مواد قندی و چربیهاست که باید به مقدار کم مصرف شود.
فعالیت 6: خودارزیابی (صفحهٔ 26 کتاب درسی)
با درج تعداد واحد گروههای غذایی مصرفی خود در طول یک روز، جدول زیر را کامل کنید.
پایبندی خود به رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی را چگونه ارزیابی میکنید؟ خوب / متوسط / ضعیف
اصول تغذیۀ سالم
تغذیه صحیح به معنی دریافت مقدار لازم و کافی از هریک از مواد غذایی است. این مقدار در افراد مختلف بر حسب سن، جنس، میزان فعالیت، شرایط محیطی و سلامت و بیماری فرد متفاوت است؛ از این رو افراد برای برخورداری از تغذیه سالم نیازمند رعایت سه اصل تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه خود هستند.
اصل تعادل؛ یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است.
اصل تنوع؛ یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی قرار میگیرند.
اصل تناسب؛ در تغذیه صحیح علاوه بر رعایت دو اصل تعادل و تنوع، میزان و نوع غذایی که یک نفر مصرف میکند باید با نیازمندیهای تغذیهای او تناسب داشته باشد. «نیازمندیهای تغذیه» به مقدار مناسب مواد غذایی برای حفظ سلامت اطلاق میشود که با توجه به شرایط جسمی، محیطی و فردی متفاوت است و بر اساس سن، جنس، وزن و میزان فعالیت بدنی فرد تعیین میشود (شکل 7).

عادتهای غذایی
عادتهای غذایی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در شکلگیری الگوی غذایی افراد است. هرکسی در طول روز بر اساس عادتهای غذایی خود غذا میخورد. عادت غذایی است که تعیین میکند ما چه غذاهایی را برای خرید انتخاب کنیم و مواد اولیهٔ آن را چگونه تهیه، آماده سازی و طبخ کنیم و در نهایت غذای تهیه شده را چگونه مصرف یا نگهداری کنیم.
گفتیم که ریشههای عادتهای غذایی یک فرد، جامعه یا خانواده در وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و باورها و ارزشهای افراد آن جامعه نهفته است و معمولاً از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. بنابراین تفاوت عادتها و الگوهای غذایی در جوامع و افراد مختلف امری طبیعی است ولی امروزه به دلایل زیادی همچون استفاده از انواع وسایل پخت و پز، توسعه تجارت مواد غذایی، کمتر شدن فاصله میان مرزهای فرهنگی، ورود مواد غذایی جدید، تغییر ذائقه افراد و...، عادتها و رفتارهای تغذیه ای افراد بیش از گذشته دست خوش تغییر است.
فعالیت 4: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 27 کتاب درسی)
با مشاهدهٔ تغییر عادتها و رفتارهای تغذیهای در محل زندگی خود، علل این تغییر عادتها و تأثیر آنها بر سلامت را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.
بسیاری از عادتهای غذایی نسبت به گذشته تغییر کرده که از علل آن میتوان به توسعهٔ تجارت مواد غذایی، گسترش انواع وسایل پخت و پز، ورود مواد غذایی جدید و تغییر ذائقهٔ افراد اشاره کرد. این عوامل باعث افزایش بیماریهایی مثل دیابت، بیماریهای گوارشی و انواع سرطان شده است.
عادتهای غذایی در هر فرهنگی میتوانند درست یا نادرست باشند. برای نمونه برخی از آداب صحیح خوردن و آشامیدن که در فرهنگ اسلامی بر آنها توصیه شده است، عبارتاند از:
- خوردن غذای پاک و حلال
- شستوشوی دستها پیش از صرف غذا و پس از آن
- شروع خوردن غذا با نام خدا و سپاسگزاری در پایان غذا
- به آرامی غذا خوردن و پرهیز از خوردن غذای داغ
- پرهیز از خوردن به هنگام سیری و قبل از احساس گرسنگی
- پرهیز از پرخوری (دست کشیدن از صرف غذا قبل از سیر شدن)
- لقمه کوچک برداشتن
- خوب جویدن غذا
- پرهیز از خوردن غذا به هنگام عصبانیت و ناراحتی
- صرف غذا با دیگران
- پرهیز از سخن گفتن هنگام صرف غذا

فعالیت 8: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 29 کتاب درسی)
به کمک جدول زیر، برخی از عادتهای غذایی نادرست شایع در نوجوانان را بررسی کنید و برای اصلاح آنها پیشنهاد ارائه کنید.
عادتهای غذایی نادرست | اصلاحات پیشنهادی |
---|---|
پرخوری در مهمانی و مسافرت | استفاده از غذاهای پر حجم و کم کالری مانند سبزیجات |
حذف برخی وعدهها به ویژه صبحانه | افزایش سطح آگاهی شخص در مورد وعدههای غذایی |
مصرف نوشابه گازدار | مصرف آب، دوغ |
مصرف آب و سایر نوشیدنیها همراه با غذا | مصرف آب بعداز غذا |
مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، شور و خیلی شیرین یا ترش | مصرف غذاهای بخارپز و آبپز و مصرف کم نمک |
خوردن غذای ناکافی | مصرف غذاهای مناسب و رعایت تنوع غذایی |
خوب نجویدن غذا | مصرف غذا در آرامش و بدون استرس و کامل جویدن غذا |
نوشیدن آب به میزان کمتر از نیاز در طول روز | نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز و آگاهی از اهمیت مصرف آب |
نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا | مصرف آب با فاصلهٔ زمانی بعد از غذا و مصرف چای بعد از دو ساعت |
مصرف زیادی تنقلات شور، چرب و یا شیرین در طول روز مانند هنگام تماشای تلویزیون و یا در مهمانیها | استفاده از مغزهای بدون نمک (خام) |
مصرف غذاهای پرکالری قبل از خواب | مصرف میوه و یک لیوان شیر قبل ازخواب |
خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون و یا در حین کار | خوردن غذا هنگام فراغت و همچنین مصرف غذا در مکانی آرام |
مصرف زیاد خوراکیها و آب میوههای مصنوعی و شیرین | مصرف آبمیوهٔ طبیعی |
اعتقاد به اینکه خوردن بالاترین تفریح است | آگاهی از اینکه خوردن فقط برای رفع نیاز بدن است و تا زمانی که شخص احساس گرسنگی نکند، نباید غذا مصرف کند. |
سوءتغذیه ناشی از کمبود ریزمغذیها
برخی افراد به دلیل عادتهای غذایی نادرست مانند، پرهیز از خوردن گوشت و یا مصرف ناکافی مواد غذایی متناسب با نیازهای خود به دلیل ابتلا به اختلالات غذا خوردن ممکن است با کمبود ریزمغذیها به ویژه آهن، کلسیم، ویتامین A، ید، ویتامین D و روی مواجه شده و بیماری و عوارض جسمانی جبران ناپذیری را در زندگی خود متحمل شوند.

مثلاً کمبود روی در کودکان و نوجوانان موجب کاهش سرعت رشد میشود و به کوتاهی قد و تأخیر در بلوغ آنها میانجامد و یا بیماری پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم، بیماری گواتر ناشی از کمبود یُد و بیماری کمخونی که در اثر فقر آهن ایجاد میشود (شکل 10).

برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای ناشی از کمبود ریزمغذیها لازم است با پیروی از الگوی تغذیه سالم نسبت به اصلاح عادتهای غذایی نادرست خود و رفع اختلالات مرتبط با غذا خوردن اقدام کنیم. البته برخی افراد از جمله زنان باردار، بالغین مسنتر یا افراد دارای بیماریهای خاص، ممکن است به مکملهای تغذیهای اضافه نیز نیاز داشته باشند که حتماً برای استفاده از مکملهای غذایی، تجویز پزشک لازم است زیرا مصرف این مکملها برای بسیاری از افراد مضر است؛ مثلاً استفاده بیش از حد برخی از مکملهای ویتامین میتواند منجر به مسمومیت شود.
منابع تأمین ریزمغذیهای مورد نیاز بدن
مصرف مواد غذایی سالم، طبیعی و متنوع بهترین منابع تأمین ریزمغذیهای مورد نیاز بدن هستند که مهمترین آنها به شرح زیر است:
- ماهیهای چرب مثل آزاد، کپور، اوزن برون و سالمون منابعی سرشار از ویتامین «د» هستند. تخم مرغ و شیر و لبنیات نیز منابع دیگر این ویتامین هستند. اما غنیترین منبع ویتامین «د»، روغن کبد ماهی است که به صورت مکمل دارویی موجود است و با تجویز پزشک باید مصرف شود. به طور کلی فقط 10 درصد ویتامین «د» از منابع غذایی تأمین میشود و 90 درصد بقیه در اثر تابش نور مستقیم آفتاب بر پوست ساخته میشود. یکی از راههای تأمین ویتامین «د» مورد نیاز بدن مصرف محصولات غذایی غنی شده مثل شیر و ماست غنی شده با ویتامین «د» است.

- منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و جگر و منابع گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزیهای سبز تیره مثل اسفناج و جعفری، انواع مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق)، انواع خشکبار، برگه هلو، آلو، زردآلو، خرما و کشمش از مواد غذایی سرشار از آهن هستند.

- مهمترین منبع طبیعی ید، مواد غذایی دریایی مثل ماهی آبهای شور، صدف و جلبک دریایی هستند. گیاهانی هم که در سواحل دریا میرویند منابع خوب ید هستند. اما مواد غذایی که دور از دریا رشد میکنند و ماهی آبهای شیرین، ید کمی دارند. در کشور ما چون آب و خاک از نظر ید فقیر است، محصولات غذایی گیاهی و حیوانی ید کافی ندارند و برای تأمین ید مورد نیاز بدن باید از نمک یددار تصفیه شده که دارای مجوزهای بهداشتی است به مقدار کم مصرف شود.

- شیر و لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر و کشک، بستنی و قرهقوروت، حبوبات مثل لوبیا چیتی، لوبیا سفید، نخود، سبزیهایی مثل کلم، گلکلم، شلغم و ترب، ماهیهایی مثل کیلکا که با استخوان خورده میشوند و انواع مغزها مثل فندق، بادام و دانهها مثل کنجد از منابع کلسیم به شمار میروند.
- جگر منبع غنی ویتامین «آ» است. شیر و لبنیات پرچرب، خامه، کره، قلوه و زرده تخم مرغ منابع خوب ویتامین «آ» هستند. سبزیها و میوههای زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره منبع خوب کاروتنوئیدها هستند. این مواد پیشساز ویتامین «آ» هستند.
- روی موجود در موادغذایی حیوانی نسبت به روی موادغذایی گیاهی بهتر جذب میشود. جگر، دل، قلوه، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، تخم مرغ، شیر، حبوبات، گردو، بادام، فندق، بادام زمینی، مواد غذایی لبنی، غلات سبوسدار، سبزیهای سبز تیره و زرد تیره منبع غنی روی هستند.
