تابعیت و قانون کشور
تابعیت یعنی چه و چگونه به دست میآید؟
تابعیت مثل یک بند نامرئی، تو را به کشورت وصل میکند. وقتی در ایران به دنیا میآیی، خودبهخود تابعیت ایرانی پیدا میکنی. شناسنامهات نشاندهندهٔ همین تابعیت است. اما گاهی یک کودک در ایران از پدر و مادر خارجی به دنیا میآید؛ در این صورت ممکن است تابعیت کشور پدر و مادرش را داشته باشد، نه ایران. راه دیگر گرفتن تابعیت این است که فرد خارجی سالها در ایران زندگی کند، کار کند و سپس با رعایت قانون، درخواست تابعیت بدهد.
| حقوق افراد دارای تابعیت | وظایف افراد دارای تابعیت |
|---|---|
| داشتن شناسنامه و کارت ملی | رعایت قوانین مدرسه و خیابان |
| استفاده از مدرسه و بیمارستان دولتی | پرداخت مالیات وقتی بزرگ شدی |
| شرکت در انتخابات (بعد از ۱۸ سالگی) | حفاظت از محیط زیست و اموال عمومی |
| گرفتن پاسپورت و سفر به خارج | احترام به پرچم و سرود ملی |
تابعیت در زندگی روزمرهٔ تو
هر روز صبح که به مدرسه میروی، از یکی از حقوقت استفاده میکنی: حق تحصیل. وقتی در حیاط مدرسه در صف صبحگاهی میایستی و پرچم ایران را نگاه میکنی، در واقع داری یکی از وظایفت را انجام میدهی. حتی وقتی با دوچرخه در کوچه میگردی و در چراغ قرمز توقف میکنی، قانون کشور را رعایت کردهای. تابعیت مثل یک خانهٔ بزرگ است: در آن از تو مراقبت میشود و تو هم از آن مراقبت میکنی. مثلاً اگر در زلزله یا سیل، دولت به مردم کمک میکند، این یکی از حقوق تو به خاطر تابعیت است. در برابر، وقتی بزرگ شدی و کار کردی، مالیات میدهی تا کشور بتواند بیمارستان و مدرسه بسازد.
سؤالهایی که شاید برایت پیش بیاید
بله، در بعضی کشورها این امکان هست. مثلاً کودکی که پدرش ایرانی و مادرش اهل ترکیه باشد، ممکن است هم تابعیت ایران را داشته باشد و هم تابعیت ترکیه را. اما در ایران معمولاً افراد فقط یک تابعیت رسمی دارند.
بدون شناسنامه، اثبات نمیشود که تو تبعهٔ کدام کشوری. نمیتوانی به مدرسه بروی، بیمارستان بروی یا مسافرت کنی. به همین دلیل سازمانهایی مثل ثبت احوال کار میکنند تا همهٔ کودکان متولد ایران شناسنامه بگیرند.
بله، اما کار سادهای نیست. مثلاً اگر خانوادهات سالها در کشور دیگری زندگی کنند، ممکن است بتوانند تابعیت آن کشور را بگیرند و تابعیت ایران را کنار بگذارند. برای این کار باید قانون آن کشور و قانون ایران را دقیقاً رعایت کنند.