اقدام پژوهی: چگونه توانستیم درس ریاضی را برای دانش آموزان پایهی چهارم شیرین و جذاب کنیم؟
تحقیق حاضر در سال تحصیلی 1400-1399 در پایه چهارم مدرسه احمدنیکخواه واقع در منطقه نمین و با فراوانی31 نفر دانش¬آموز انجام شده است. در ماه¬های اول شروع مدرسه بامشاهده میزان فعالیت و نمرات دانش¬آموزان در درس ریاضی هم در زمان کلاس¬های حضوری و هم در کلاس مجازی متوجه شدم که اکثر آن¬ها نسبت به میزان یادگیری درس ریاضی بی¬علاقه هستند در واقع آن چه بیش از هر چیز من را متعجب می¬کرد، کم تحرکی و بی¬توجهی آنان نسبت به درس ریاضی بود از طرفی هم، چون ریاضی چهارم، پایه برای کلاس¬های بالاتر هست و بدون انگیزه و علاقه هم یادگیری درس چندان مثمر ثمر واقع نمی¬شود؛ این موضوع را در شورای معلمان مطرح کردم تا از تجربه¬های همکاران محترم در این زمینه استفاده کنم و از نظرات آن¬ها برای رفع این مشکل استفاده کنم. در این جلسه تصمیم بر این شد که خانم فاطمه زارع صادق معاون آموزشی دبستان در اجرای این اقدام پژوهشی با من همکاری کنند تا با اجرای راه¬حل¬های متنوع بتوانیم علاقه دانش¬آموزان به یادگیری درس ریاضی را بیشتر کنیم. از این رو مسأله¬ی مورد نظر، بی¬علاقگی، بی¬توجهی و غیر¬فعال بودن اغلب دانش¬آموزان یادشده درانجام فعالیت¬های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون¬های عملکردی آنان در ابتدای سال تحصیلی بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه-مندی دانش¬آموزان پایه چهارم دبستان یاد شده به درس ریاضی و انجام فعالیت¬های آن در درس مورد نظر بوده است. پژوهشگر با استفاده از روش¬های علمی به منظور کسب داده¬های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: همکاران و مدیر، دانش¬آموزان و والدین آن¬ها، کتاب¬ها، مجلات، اینترنت، بررسی کارنامه¬ی تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمون¬های برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آن¬ها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله و یافتن راه¬حل¬های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه¬حل¬های پیشنهادی مبادرت ورزید. آن¬گاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راه¬حل¬های انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: 1. تنظیم جدولی به منظور ارزش¬یابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس2. تنظیم فرم ارزش¬یابی فعالیت¬های عملکردی دانش¬آموزان 3. گروه¬بندی دانش¬آموزان به صورت مجازی و استفاده از بستر شبکه شاد 4. انجام عملی تکالیف توسط خود دانش¬آموزان (دست¬ورزی) و ارسال فیلم به گروه کلاسی و بازخورد لازم توسط خود دانش-آموزان به فیلم¬های ارسالی هم¬کلاسی¬ها (همسال¬سنجی) 5. استفاده از روش¬های جذاب قصه¬گویی و شعرخوانی در مورد مفاهیم ریاضی 6. تشویق دانش¬آموزانی که علاقه¬مند به ریاضی شده¬اند در پایان¬سالتحصیلی توسط مدرسه در حضور والدین¬شان به عنوان ریاضی¬دانان کوچک؛ لازم به ذکر است که در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روش¬های متنوع تدریس، متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیت¬های عملکردی به دانش¬آموزان با توجه به تفاوت¬های فردی، نیازها و علایق آنان و تشویق¬های مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازی¬های هدفدار، در افزایش میزان علاقه¬مندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیت¬های عملکردی آنان، بسیار مؤثر بوده است.
کلمات کلیدی: درس ریاضی، دانش¬آموزان، علاقه¬مندی، پایه چهارم.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.