آزمون نیم سال اول فارسی کلاس پنجم دبستان ناصر خسرو دی 1403
- انتخاب صحیح واژگان همخانواده و روابط متفاوت: منظم با ناظم و ناظر همخانواده است، اما انتظامات متفاوت است. رابطه شب و روز با دیگر گزینهها تفاوت دارد (تضاد زمانی).
- اصلاح اشتباهات املایی: امپراطور ← امپراتور، خسلت ← خصلت، کاحلی ← کاهلی، مقسد ← مقصد.
- معنی واژگان کلیدی: عظمت (بزرگی)، عنبر (خوشبو)، موذی (آزاردهنده)، ایثار (ازخودگذشتگی)، گلبُن (ریشه گل)، صلحدوست (دوستدار صلح).
- مرتبسازی حروف در هم آمیخته: مانع، عظیم، اندوه، عقبنشینی، لحظه.
- تشخیص و دستهبندی واژگان همخانواده و مخالف:
- همخانواده: فخر-افتخار، غفلت-غافل.
- مخالف: خندید-گریه کرد، سربلندی-سرافکندگی.
- بررسی مفهوم ضربالمثلها: ضربالمثل "عقلش به چشمش است" به قضاوت بر اساس ظاهر اشاره دارد، بدون در نظر گرفتن منطق.
- توضیح مفاهیم اخلاقی و انسانی: "بیشتر از آنچه حرف میزنیم باید گوش دهیم" (تأکید بر اهمیت شنیدن)؛ "بخشش و ایثار در رسیدن به پاداش بزرگ تأثیرگذار است."
- مفاهیم متنی و اخلاقی: حکایتها و ضربالمثلها ابزارهایی برای آموزش اصول اخلاقی و منطقی هستند.
- نگارش روان و صحیح: استفاده از واژگان دقیق و مرتبط برای انتقال مفاهیم زبانی و ادبی.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.