بازی های آموزشی و خلاقانه درس 1 تا 11 مطالعات پایه پنجم
در طراحی این بازی ها اهداف زیر در نظر گرفته شده است.
اهداف شناختی (دانشی)
تقویت یادگیری مفاهیم تاریخی و جغرافیایی
بازیها کمک میکنند دانشآموزان رویدادهای تاریخی، موقعیتهای جغرافیایی و شخصیتهای مهم را به شیوهای جذاب و ماندگار بیاموزند.
افزایش درک ساختارهای اجتماعی و حکومتی
از طریق شبیهسازیها و نقشآفرینی در بازیها، دانشآموزان با شیوههای حکومتداری، مسئولیتهای اجتماعی و نقش نهادها آشنا میشوند.
افزایش قدرت تفکر و تحلیل
بازیها فرصتهایی برای تحلیل، پیشبینی و مقایسه مفاهیم پیچیده اجتماعی ایجاد میکنند.
تقویت حافظه و یادآوری
استفاده از بازیهای پرسشمحور و حافظهای باعث میشود اطلاعات و مفاهیم به راحتی در ذهن دانشآموزان ثبت و یادآوری شوند.
اهداف عاطفی (نگرشی)
تقویت حس میهندوستی و هویت ملی
بازیها میتوانند به دانشآموزان کمک کنند تا نسبت به فرهنگ، تاریخ و کشور خود احساس افتخار و تعلق خاطر پیدا کنند.
پرورش احترام به دیگران و تفاوتها
در فرآیند بازیهای گروهی، دانشآموزان میآموزند که به فرهنگها، عقاید و دیدگاههای مختلف احترام بگذارند.
افزایش علاقه به یادگیری مطالعات اجتماعی
جذابیت بازیها باعث میشود یادگیری درس مطالعات اجتماعی از حالت خشک و تکراری خارج شده و به فعالیتی هیجانانگیز تبدیل شود.
تقویت روحیه مسئولیتپذیری اجتماعی
بازیها دانشآموزان را به مشارکت در امور اجتماعی و توجه به حقوق و مسئولیتهای شهروندی تشویق میکنند.
اهداف مهارتی (عملی)
توسعه مهارتهای کار گروهی
بسیاری از بازیها نیاز به همکاری و تعامل دارند و این موضوع باعث رشد مهارتهای گروهی و همکاری مؤثر میشود.
تقویت مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری
بازیهای چالشمحور به دانشآموزان فرصت میدهند تا در موقعیتهای مختلف فکر کنند، تصمیم بگیرند و مشکلات را حل کنند.
افزایش مهارتهای نقشهخوانی و موقعیتیابی
بازیهای مرتبط با جغرافیا و نقشه به دانشآموزان کمک میکنند مهارت تشخیص موقعیتها و استفاده از نقشهها را بیاموزند.
رشد مهارتهای ارتباطی و بیان نظرات
بازیهایی که نیاز به بحث و مذاکره دارند باعث میشوند دانشآموزان بتوانند نظرات خود را به خوبی بیان کنند و مهارتهای گفتوگو را تمرین کنند.
پرورش خلاقیت و ابتکار
طراحی و انجام بازیهای خلاقانه به دانشآموزان این فرصت را میدهد تا ذهن خلاق خود را تقویت کرده و ایدههای جدیدی ارائه دهند.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.