نمونه سوال آزمون دروس 1 تا 3 عربی هشتم
- ترجمه و درک جملات عربی: تحلیل و ترجمه جملاتی مانند «اَلسَّنَةُ الدِّراسیَّةُ الْجَدیدَةُ مُبارَکَةٌ» (سال تحصیلی جدید مبارک است) و «الْبِلادُ بِحاجَةٍ إلیٰ کُلِّ الْمِهَنِ» (کشور به همه حرفهها نیاز دارد).
- مترادف و متضاد: شناخت و تطابق کلمات مترادف و متضاد، مانند «جمیل ≠ قبیح» (زیبا ≠ زشت) و «أب = والد» (پدر).
- تمرین واژگان و جمعها: تمرکز بر جمع کلمات مانند «جمع عَیْن: عُیُون» و دستهبندی اسامی مانند «شَجَرات» (جمع مونث سالم) و «غُرابَینِ» (مثنی).
- تحلیل افعال در جملات:
- فعل ماضی: مانند «لِأنَّنا نَجَحْنا فِی السَّنَةِ الْماضیَةِ» (چون ما سال گذشته موفق شدیم).
- فعل مضارع: مانند «أَنَا أَکْتُبُ بِالْقَلَمِ الْأَحمَرِ» (من با قلم قرمز مینویسم).
- فعل مستقبل: مانند «سَأَطْبُخُ طَعاماً لَذیذاً» (غذای خوشمزهای خواهم پخت).
- مهارت درک و ترکیب معنایی: تطبیق واژگان با توضیحات مرتبط مانند «الاُ مُّهات: الجَنَّةُ تَحتَ أَقدامِهِنَّ» (مادران: بهشت زیر پای آنهاست).
- انتخاب صحیح اسم اشاره: مانند «هٰذِهِ الْحَلْوانیَّةُ ماهِرَةٌ» (این شیرینیپز ماهر است) و «هٰؤلُاءِ الزُّمَلاءُ واقِفونَ» (این همکاران ایستادهاند).
- پیوند تصویر و سوالات مفهومی: پاسخدهی به سوالاتی مانند «مَنْ هٰذَا الشّاعِرُ؟» (این شاعر کیست؟) و «کَمْ عَدَدُ الاَحجارِ؟» (تعداد سنگها چقدر است؟).
- تحلیل واژگان ناهماهنگ: تشخیص کلمههای ناهماهنگ مانند «رَجُلانِ، حَدائِق، أَشجار، فَواکِه».
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.