سوال و پاسخ آزمون های مرحله اول و دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی ایران


دانلود سؤالات و پاسخ تشریحی آزمون‌های مرحله اول و دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی ایران سال 1398

دوره برگزاری سال تحصیلی مرحله اول مرحله دوم
1 98-99 بهمن 98 تیر 99

آشنایی با المپیاد تفکر و کارآفرینی

ویژگی‌های المپیاد تفکر و کارآفرینی:

- امکان شرکت مدارس رشته‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و معارف علاوه بر رشته‌های هنر، علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک
- عدم وجود شرط معدل برای شرکت در این آزمون
- اولین المپیاد کشور که علاوه بر برگزیدگان انفرادی در مرحله نهایی برگزیدگان تیمی نیز معرفی خواهد نمود و سرمایه‌گذاران در صورت علاقه‌مندی بر روی ایده‌های برتر تیمی سرمایه گذاری خواهند نمود.
- دانش‌آموزان فقط با تکیه بر قدرت خلاقیت و حل مسائل پیچیده و تفکر انتقادی و خلاقانه خویش و با توسعه ارزش آفرینی امکان برگزیده‌شدن در این المپیاد را خواهند داشت و بیشترین تکیه بر مهارت نرم آنان خواهد بود.

اهداف کیفی المپیاد

- توسعه مهارت‌های نرم دانش آموزان به ویژه مهارت تفکر با تأکید بر تفکر حل مسأله (Problem Solving)، تفکر جانبی و خلاق (Lateral and Creative Thinking)، Complex Problem Solving و تفکر نقادانه (Critical Thinking) در دانش‌آموزان
- تأکید بر ارزش آفرینی از طریق مدل هوش‌های چندگانه گاردنر (Multiple Intelligence) به جای مدل‌های متداول آن از قبیل IQ
- آموزش مدل‌ها و روش‌های کارآفرینی و اشتغال مبتنی بر ایده‌های نوآورانه در میان دانش آموزان مدارس
- ارزیابی و شناسایی دانش‌آموزان خلاق و پرورش صحیح تفکر خلاق به فرایندهای نوآورانه
- ترویج فرهنگ و تقویت مهارت کار تیمی
- متوجه ساختن دانش آموزان از سنین پایین به جستجوی راهکارهای نوآورانه برای حل مشکلات موجود در خانه، خانواده، محله، شهر، کشور و حتی در سطح جهان
- کاهش تقاضای کار از دولت و جستجو برای فرصت اشتغال به شکل کارمندی که منجر به کوچک ساختن بدنه دولت خواهد شد.
- کمک به شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان و هدایت شغلی و تحصیلی صحیح متناسب با نیازهای جامعه و استعدادهای منحصر به فرد تک تک دانش‌آموزان
- آشنا ساختن دانش‌آموزان با زنجیره ارزش و مفاهیم اولیه اقتصاد مبتنی بر علوم بین رشته‌ای

چگونه آماده این المپیاد شویم؟

درست است که مطالعه همیشه می‌تواند در توسعه مهارتهای فردی کمک کننده باشد اما کمیته علمی این المپیاد در طراحی سوالات به گونه‌ای نوآورانه به صورتی انجام پذیرفته است که نیاز به مطالعه بیش از اندازه وجود ندارد و در اکثر سوالات مطالب لازم در متن سوالات گنجانده شده است.

مهارت‌ها

بهتر است برای این المپیاد بیش از آنکه دانش خود را افزون کنید، به توسعه مهارت‌های فردی خود بپردازید. به ویژه مهارت‌هایی از قبیل تفکر واگرا و خلاق، تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله - به ویژه در مرحله اول و دوم آن- حائز اهمیت است.
برای مرحله نهایی سایر مهارت‌ها همچون توانایی مذاکره و توانایی انعطاف پذیری شناختی و هوش هیجانی و سایر مهارت‌های مهم ارتباطی می‌تواند به شما کمک کنند.

کتاب‌های مفید

- کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه نظری تمامی رشته‌ها در پایه دهم
- کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای در پایه یازدهم
- کتاب کاربرد فناوری‌های نوین، دوره تحصیلی دوم آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش در پایه یازدهم
و هر کتاب دیگر در زمینه تفکر، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی