تحلیل شخصیتهای معرفیشده از شاهنامهفردوسی در کتاب فارسی دبیرستان دوره دوم
دوره دوم متوسطه- نظری
دوازدهم
ادبیات و علوم انسانی
فارسی (3)
بهمن
1402
واژگان کلیدی: شاهنامه فردوسی، شخصیت¬های شاهنامه، آموزشوپرورش، کتب درسی، دبیرستان.
معلم موافق رایگان بودن است.
شاهنامه به دلیل حفظ عناصر فرهنگی و هویتی، از دیرباز تاکنون موردتوجه کانون¬های آموزشی بوده و هست. در گذشته از کتب اصلی مربوط به مکتب¬خانه¬ها در آموزش به کودکان و نوجوانان به شمار می¬رفته است. امروزه نیز به دلیل گیرایی و ارزش این کتاب در انتقال مفاهیم گسترده فرهنگی، در کتب درسی آموزشوپرورش نمود چشمگیری دارد و داستان¬هایی از این کتاب ادبی در تمامی مراحل سنی برای کودکان و نوجوانان ذکر میشود. داستان¬هایی که مهمترین نمودهای فرهنگی ازجمله میهن¬دوستی، جوانمردی، راستگویی، خداباوری، وفای به عهد، صلح¬دوستی، پایداری و... در قالب شخصیت¬های داستانی¬اش به دانشآموزان انتقال می¬دهد. هدف این پژوهش، تحلیل شخصیتهای معرفیشده شاهنامه در کتاب فارسی دبیرستان دوره دوم است. این پژوهش به شیوه کتابخانه¬ای و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجامشده است. بنا بر تحلیل¬های انجام¬شده می¬توان گفت که آشنایی دانشآموزان با مفاخر فرهنگی و ادبی مهمترین و البته آسان¬ترین و کم¬هزینه¬ترین راه برای انتقال مبانی اخلاقی و فرهنگی است. هرکدام از شخصیت¬های شاهنامه نمودگار نمونه¬های اخلاقی در جامعه به شمار می¬رود و آشنایی دانشآموزان با این مبانی بهخوبی در درک و شناخت آنان از محیط و فرهنگ کمک شایانی می¬کند.واژگان کلیدی: شاهنامه فردوسی، شخصیت¬های شاهنامه، آموزشوپرورش، کتب درسی، دبیرستان.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
پیش نمایش صفحه اول فایل
تعداد صفحات فایل : 13
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.