مقاله: بازی وارسازی و کاربرد آن در آموزش
بازی وارسازی به عنوان استفاده از عناصر بازی در محیط¬های غیر بازی تعریف شده است. توسعه¬ی روزافزون فناوری¬های جدید موجب ظهور عصری جدید در زندگی جوامع بشری و به طور خاص نظام¬های آموزشی شده است. در این راستا لحاظ نمودن موضوع چگونگی استفاده¬ی بهینه از فناوری¬های نوین آموزشی به منظور بهبود فرایند آموزش و یادگیری در اولویت قرار می-گیرد. یکی از فناوری¬های پرطرفدار بازی وارسازی می باشد. بنابراین، هدف از این تحقیق تبیین تاریخچه و مفهوم بازی وارسازی، مروری بر اهمیت بازی¬وارسازی و عناصر اساسی بازی¬ها، مرور قابلیت¬ها و فواید کاربرد بازی¬وارسازی در زمینه¬های مختلف به منظور بهبود یادگیری و اهمیت استفاده از آن، ضرورت استفاده از بازی¬وارسازی در آموزش، اصول طراحی بازی-وارسازی، ارائه دو چارچوب بازی¬وارسازی و همچنین روندهای آتی بازی¬وارسازی و ارزیابی کاربرد آن می باشد. با توجه به هدف پژوهش حاضر، در این مطالعه از روش توصیفی استفاده شده است و داده های آن با استفاده از مطالعه¬ی کتابخانه ای و جستجو در پایگاه¬های اطلاعاتی معتبر، جمع آوری و تحلیل شده است. این بررسی با جستجو در پایگاه¬های اطلاعاتی از قبیل Scopus ، Since direct و Emrald به عنوان جامعه¬ی مورد تحقیق شروع شد و عناوین Gamification ، Contextual design، Education Game-based Learning و Educational games به عنوان نمونه¬ی مورد تحقیق، جستجو و مقالات مرتبط با موضوع مورد بررسی ازسال¬های 2000 تا 2019 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که به کارگیری بازی¬وارسازی می¬تواند فرصتی برای بهبود تدریس و یادگیری باشد؛ همچنین با توجه به امکاناتی که بازی¬وارسازی در اختیار آموزش قرار داده است، معلمان و یا اساتید می¬توانند در زمینه¬ی کیفیت تدریس خود و تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیت های گروهی دانش آموزان از آن بهره گیرند و یادگیری را نه به عنوان یک فرایند خسته کننده بلکه به عنوان یک سرگرمی و یا بازی قلمداد کنند.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.