حالتهای همشانس: وقتی همه چیز منصفانه است!
حالتهای همشانس چیست؟
فرض کنید یک تاس۳ معمولی دارید. این تاس شش وجه دارد که روی هر وجه آن یک عدد از 1 تا 6 نوشته شده است. اگر تاس شما سالم و عادلانه باشد، وقتی آن را پرتاب میکنید، شانس آمدن هر یک از این شش عدد کاملاً برابر است. به هر کدام از این اعداد (مثلاً آمدن عدد 3) یک پیشامد یا اتفاق میگوییم. وقتی همهٔ پیشامدهای ممکن شانس یکسانی داشته باشند، با حالتهای همشانس روبرو هستیم.
$ P(A) = \frac{\text{تعداد حالتهای favorable برای A}}{\text{تعداد کل حالتهای ممکن}} $
در این فرمول، P(A) احتمال رخ دادن پیشامد A است.
مثالهایی از زندگی روزمره
بیایید این مفهوم را با چند مثال ساده از محیط اطرافمان بهتر درک کنیم. این مثالها به شما نشان میدهد که حالتهای همشانس فقط در کتابهای درسی نیستند، بلکه بخشی از زندگی روزمرهٔ ما هستند.
| موقعیت | حالتهای ممکن | آیا همشانس هستند؟ | احتمال یک پیشامد خاص |
|---|---|---|---|
| پرتاب سکه⁴ | رو، پشت | بله | $ \frac{1}{2} $ (شانس آمدن رو) |
| انتخاب یک ماه از سال | فروردین، اردیبهشت، ...، اسفند | بله | $ \frac{1}{12} $ (شانس انتخاب فروردین) |
| کشیدن یک کارت از دستهکارت | 52 کارت مختلف | بله (اگر دسته برزدهم شود) | $ \frac{1}{52} $ (شانس کشیدن آپِ خاج) |
| پاسخ دادن به یک سؤال چهارگزینهای به قصد شانس | گزینههای A، B، C، D | بله (اگر دانش آموز مطلب را نداند) | $ \frac{1}{4} $ (شانس انتخاب گزینهٔ درست) |
چگونه یک بازی منصفانه بسازیم؟
مفهوم حالتهای همشانس در طراحی بازیها بسیار مهم است. یک بازی زمانی منصفانه است که همهٔ بازیکنان شانس برابری برای برنده شدن داشته باشند. فرض کنید میخواهید با دوست خود یک بازی ساده با چرخفلک انجام دهید. اگر چرخفلک شما شش قسمت کاملاً مساوی و با رنگهای مختلف داشته باشد، شانس ایستادن عقربه روی هر رنگ یکسان خواهد بود ($ \frac{1}{6} $). این اصل ساده به شما کمک میکند بازیهایی طراحی کنید که هیچکس در آن احساس بیعدالتی نکند.
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
$ P(\text{عدد زوج}) = \frac{3}{6} = \frac{1}{2} $
- یک تاس قلابی که وزنش به گونهای است که بیشتر روی عدد 6 میافتد.
- یک سکهای که خم شده و یک طرف آن سنگینتر است.
- پیشبینی فردا هوا آفتابی است یا ابری. (این حالتها لزوماً شانس برابر ندارند).
پاورقی
۱ حالتهای همشانس (Equally Likely Outcomes): به پیشامدهایی گفته میشود که احتمال رخ دادن هر یک از آنها دقیقاً یکسان باشد.
۲ پیشامد (Event): به هر نتیجه یا اتفاقی که ممکن است در یک آزمایش تصادفی رخ دهد، گفته میشود.
۳ تاس (Die): یک مکعب کوچک که روی هر وجه آن تعدادی نقطه از ۱ تا ۶ نقش بسته است و برای تولید اعداد تصادفی استفاده میشود. جمع آن «طاس» است.
۴ سکه (Coin): یک قطعه فلز کوچک و معمولاً گرد که معمولاً از آن برای تصمیمگیری تصادفی بین دو گزینه استفاده میشود.
