سه سناریوی مرکز پژوهشهای مجلس درباره زمان بازگشایی مدارس
گاما- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی سه سناریو درباره زمان بازگشایی مدارس و احتمال تعویق کنکور سراسری ۹۹ ارائه کرد.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سلسله گزارش های درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا را بررسی کرد.
در این گزارش به موضوع تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا اشاره شده و با توجه به فرض های مختلف درباره کنترل ویروس کرونا، چهار سناریو برای بازگشایی مدارس پیشنهاد کرده است.
در سناریوها ملاحظات کلی درخصوص بازگشایی مدارس از جمله آموزش های الکترونیکی مدارس، ضرورت برگزاری حداقل یک ماهه کلاس های حضوری برای جبران عقب ماندگی ها، ضرورت افزایش ساعات آموزش در روزهای هفته مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین در این ملاحظات پیش بینی شده که ارزیابی پایان سال تحصیلی، تمرکز و حجم عمده بارم بندی نمرات بر آموخته های نیمسال اول تحصیلی باشد و آزمون سراسری کنکور حداقل به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم برگزار شود.
سناریوهای مرکز پژوهش های مجلس درباره کنکور ۹۹ و بازگشایی مدارس در دوره کنترل ویروس کرونا
سناریو اول: اگر مدارس تا پایان فروردین تعطیل باشند: با توجه به اینکه بنابر اظهارنظرهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون تدریس حدود ۷۰ درصد محتوای آموزشی کتابهای درسی تحقق یافته است و تنها حدود ۳۰ درصد حجم کتاب های درسی مانده است.
اگر مدارس در پایان فروردین امکان بازگشایی یابند میتوان بدون تغییر تقویم آموزشی یعنی تا پایان اردیبهشتماه و با احتساب دایر بودن کلاسهای درس در روزهای پنجشنبه و ساعات اضافه آموزشی دیگر روزهای هفته حجم باقیمانده کتابهای درسی را به پایان برد و امتحانات را نیز در خردادماه برگزار کرد. آزمون سراسری کنکور نیز حداقل دو هفته بعد در تیرماه برگزار میشود.
سناریو دوم: اگر مدارس تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل باشند: در صورتی که مدارس تا نیمه یا پایان اردیبهشت ماه تعطیل باشند با توجه به حجم باقیمانده از محتوی کتابهای درسی، نمی توان سال تحصیلی را پایان یافته تلقی کرد و نیاز به ادامه آموزش حضوری حداقل به مدت یک ماه در خردادماه با احتساب برگزاری کلاس های درس در روزهای پنجشنبه است.
از سوی دیگر، از آنجایی که بر اساس قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب سال ۱۳۷۶ سال تحصیلی تا پایان اردیبهشت ماه پایان مییابد و امتحانات در خردادماه برگزار میشوند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش در این سناریو باید اجازه برگزاری کلاسهای درسی در خردادماه را از مجلس شورای اسلامی اخذ کند.
کلاسهای درسی در خردادماه و امتحانات پایانی در این حالت در تیرماه برگزار میشود و با توجه به تاریخ آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم، آزمون کنکور سراسری در نیمه اول مردادماه برگزار میشود.
سناریو سوم: اگر مدارس تا پایان خردادماه تعطیل باشند: در صورتی که کلاسهای درس تا نیمه یا پایان خردادماه تعطیل باشند، از یک سو نظام آموزشی تا این تاریخ بیش از سه ماه تعطیل شده است و از سوی دیگر آموزشهای از راه دور وزارت آموزش و پرورش طی این مدت بخشی از افت تحصیلی و عقب ماندگی دانش آموزان را جبران کرده است، بنابراین به مدت یک ماه (حدوداً تا پایان تیرماه) با احتساب روزهای پنجشنبه کلاسهای جبرانی، رفع اشکال و پرسش و پاسخ برگزار شود و امتحانات نیز بلافاصله در مردادماه یا شهریورماه برگزار شوند.
در این صورت به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم (حدود دهم شهریور ماه)، آزمون کنکور سراسری برگزار میشود. با توجه به برگزاری دیرهنگام کنکور سراسری، میتوان پذیرش دانشجویان جدیدالورود را به آبانماه یا نیمسال تحصیلی دوم منتقل کرد.
زمان رسمی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ تیرماه ۹۹ است.
بر اساس تقویم زمانی که پیش این اعلام شده نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه در دهه دوم مردادماه منتشر میشود و انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیز در دهه دوم مردادماه ۹۹ انجام میگیرد. در نهایت بر اساس ظرفیتهای اعلام شده و انتخاب رشته، نتایج نهایی نیمه دوم شهریورماه ۹۹ اعلام خواهد شد.