آمار: علم جمعآوری و درک دادهها
دادهها چه هستند و از کجا میآیند؟
همهچیز در آمار با داده شروع میشود. دادهها واقعیتها و اعدادی هستند که از مشاهده یا اندازهگیری به دست میآیند. برای مثال، وقتی قد تمام دانشآموزان کلاس خود را اندازهگیری میکنید، در واقع در حال جمعآوری داده هستید.
در آمار، معمولاً نمیتوانیم از همه افراد یا چیزها اطلاعات جمعآوری کنیم. به مجموعهای که میخواهیم دربارهی آن اطلاعات کسب کنیم، جامعه۴ میگوییم. مثلاً اگر بخواهیم میانگین نمرهی درس علوم تمام دانشآموزان پایه هفتم ایران را بدانیم، جامعه ما همه دانشآموزان پایه هفتم ایران است. از آنجایی که جمعآوری اطلاعات از چنین جامعه بزرگی بسیار سخت است، از یک گروه کوچکتر به نام نمونه۵ استفاده میکنیم. نمونه بخشی از جامعه است که به دقت انتخاب میشود تا نماینده کل جامعه باشد.
دستهبندی دادهها: کمی در مقابل کیفی
دادهها را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:
| نوع داده | توضیح | مثال |
|---|---|---|
| دادههای کمی | دادههایی که با عدد نشان داده میشوند و میتوان روی آنها عملیات ریاضی انجام داد. | قد: 155 سانتیمتر، تعداد خواهر و برادر: 2 نفر |
| دادههای کیفی | دادههایی که برای توصیف یک کیفیت یا ویژگی به کار میروند و معمولاً به صورت کلمه هستند. | رنگ چشم: قهوهای، رشته تحصیلی: ریاضی |
نمایش دادهها: از جدول تا نمودار
بعد از جمعآوری دادهها، باید آنها را به شکلی سازماندهی کنیم که قابل درک باشد. سادهترین روش، استفاده از جدول فراوانی است. در این جدول، میبینیم که هر داده چند بار تکرار شده است.
فرض کنید از 20 دانشآموز پرسیدهایم که رنگ مورد علاقهی آنها چیست. نتایج را میتوان در یک جدول فراوانی خلاصه کرد:
| رنگ مورد علاقه (داده کیفی) | تعداد دانشآموزان (فراوانی) |
|---|---|
| آبی | 8 |
| قرمز | 5 |
| سبز | 4 |
| زرد | 3 |
برای نمایش بصری و جذابتر دادهها از نمودار استفاده میکنیم. نمودار میلای، نمودار دایرهای و نمودار خطی از رایجترین انواع نمودارها هستند. نمودار میلای برای مقایسهی مقادیر مختلف (مثل مقایسه تعداد دانشآموزانی که هر رنگ را دوست دارند) عالی است. نمودار دایرهای نیز برای نشان دادن سهم هر کدام از اجزا از کل به کار میرود.
آمار در عمل: برنامهریزی برای اردوی مدرسه
حالا بیایید ببینیم چگونه از این مفاهیم در یک موقعیت واقعی استفاده میکنیم. معلم شما میخواهد برای کلاس اردو بگذارد و باید بداند دانشآموزان کدام مکان را ترجیح میدهند: موزه، پارک یا کتابخانه.
مرحله ۱: جمعآوری دادهها – معلم از هر دانشآموز نظرخواهی میکند.
مرحله ۲: سازماندهی دادهها – معلم پاسخها را در یک جدول فراوانی میریزد.
مرحله ۳: نمایش دادهها – معلم یک نمودار میلای از نتایج میسازد تا به راحتی بتوان مقایسه کرد.
مرحله ۴: تفسیر دادهها و نتیجهگیری – معلم با نگاه به نمودار متوجه میشود که مثلاً 12 نفر از 20 نفر موزه را انتخاب کردهاند. پس میتواند نتیجه بگیرد که موزه محبوبترین گزینه است و برای اردو انتخاب شود.
این یک مثال ساده از کل فرآیند آماری در زندگی واقعی است!
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
پاسخ: خیر. این نمونه بسیار کوچک است و فقط دوستان شما را شامل میشود که احتمالاً سلیقههای مشابهی دارند. برای نتیجهگیری درباره کل مدرسه، باید نمونهای بزرگتر و متنوعتر (مثلاً از کلاسهای مختلف) انتخاب کنید.
پاسخ: ریاضی با اعداد قطعی و قوانین ثابت سر و کار دارد (مثلاً 2+2=4). اما آمار با دادههای واقعی که همیشه قطعی نیستند و دارای عدم قطعیت هستند سروکار دارد. آمار از ریاضی برای تحلیل این دادهها استفاده میکند.
پاسخ: گاهی با تغییر مقیاس محورهای نمودار (مثلاً شروع نکردن از صفر) یا بزرگ کردن تفاوت بین میلهها، میتوان برداشت نادرستی از دادهها ایجاد کرد. همیشه باید به دقت به اعداد و مقیاسهای نمودار نگاه کرد.
پاورقی
۱ آمار (Statistics): علمی که به جمعآوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه دادهها میپردازد.
۲ جمعآوری (Collection): فرآیند گردآوری اطلاعات.
۳ تفسیر (Interpretation): توضیح معنای دادهها و نتیجهگیری از آنها.
۴ جامعه (Population): به کل گروهی که میخواهیم درباره آن مطالعه کنیم گفته میشود.
۵ نمونه (Sample): بخشی از جامعه که برای مطالعه انتخاب میشود.
