گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

یادگیری: تغییر نسبتاً دائمی در رفتار ناشی از تجربه

بروزرسانی شده در: 14:43 1404/08/7 مشاهده: 4     دسته بندی: کپسول آموزشی

یادگیری: سفر شگفت‌انگیز تغییر

کشف دنیای تغییرات پایدار در رفتار که از طریق تجربه‌های زندگی شکل می‌گیرد.
این مقاله به بررسی فرآیند یادگیری۱ به عنوان یک تغییر نسبتاً دائمی در رفتار می‌پردازد. ما کشف خواهیم کرد که چگونه تجربه۲، این سفر را هدایت می‌کند و نقش شرطی‌سازی۳ و تقویت۴ را در شکل‌دهی به رفتارهای جدید بررسی می‌کنیم. با مثال‌هایی از زندگی روزمره، این مفاهیم را برای همه سطوح دانش‌آموزی قابل درک می‌سازیم.

یادگیری چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

یادگیری فرآیندی است که به موجب آن دانش، مهارت‌ها یا رفتارهای جدید از طریق مطالعه، تجربه یا آموزش به دست می‌آیند. این تغییر باید نسبتاً پایدار باشد؛ یعنی برای مدتی طولانی در ذهن و رفتار ما باقی بماند. برای درک بهتر، فرض کنید یک کودک را در نظر بگیرید که برای اولین بار دستش به یک بخاری داغ می‌خورد. احساس درد یک تجربه است. از آن به بعد، کودک یاد می‌گیرد که به بخاری داغ نزدیک نشود. این یک تغییر نسبتاً دائمی در رفتار اوست که ناشی از آن تجربه است.

یادگیری فقط به مدرسه محدود نمی‌شود. وقتی راه می‌روید، دوچرخه سواری می‌کنید، با دوستانتان ارتباط برقرار می‌کنید یا حتی وقتی که از یک اشتباه درس می‌گیرید، در حال یادگیری هستید. مغز شما مانند یک عضله است که با هر تجربه‌ی جدید قوی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

فرمول ساده یادگیری:$تجربه + تمرین = تغییر\ رفتاری\ پایدار$

انواع اصلی یادگیری

یادگیری به روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. در این بخش سه نوع اصلی را که اغلب با آن‌ها روبرو می‌شویم، بررسی می‌کنیم.

نوع یادگیری توضیح مثال ملموس
یادگیری از طریق شرطی‌سازی کلاسیک یادگیری ارتباط بین دو محرک است. وقتی دو رویداد بارها با هم اتفاق می‌افتند، ما آن‌ها را به هم مرتبط می‌کنیم. صدای زنگ مدرسه (محرک خنثی) در نهایت با پایان کلاس (محرک غیرشرطی) مرتبط می‌شود و احساس رهایی (پاسخ شرطی) را ایجاد می‌کند.
یادگیری از طریق شرطی‌سازی عامل یادگیری از طریق پاداش و تنبیه. رفتارهایی که نتیجه‌ی خوبی دارند تقویت شده و تکرار می‌شوند. وقتی برای نمره‌ی خوب در امتحان (پاداش) درس می‌خوانید (رفتار)، احتمال تکرار این رفتار بیشتر می‌شود.
یادگیری مشاهده‌ای یادگیری با مشاهده و تقلید از رفتار دیگران، بدون نیاز به تجربه‌ی مستقیم پاداش یا تنبیه. یک کودک با مشاهده‌ی اینکه پدر و مادرش چگونه مسواک می‌زنند، این مهارت را یاد می‌گیرد.

مغز شما در حال یادگیری: یک نگاه علمی ساده

وقتی چیزی جدید یاد می‌گیرید، مغز شما در حال تغییر فیزیکی است! سلول‌های عصبی به نام نورون۵ با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. با تکرار یک تجربه، این ارتباطات قوی‌تر می‌شوند. به این فرآیند می‌گویند: "Long-Term Potentiation (LTP)" یا تقویت بلندمدت۶. این پدیده پایه‌ی فیزیکی حافظه و یادگیری است. هر بار که یک مطلب درسی را مرور می‌کنید، در واقع دارید این مسیرهای عصبی را در مغز خود جاده‌سازی می‌کنید.

یک فرمول ساده برای قدرت ارتباطات عصبی می‌تواند به این صورت باشد: هرچه تکرار بیشتر، ارتباط قوی‌تر. اگر قدرت یک ارتباط سیناپسی را با $S$ نشان دهیم، می‌توان نوشت:

$S_{new} = S_{old} + k \times (Repetition)$
که در آن $k$ یک ثابت است و $Repetition$ تعداد دفعات تمرین و تکرار است.

یادگیری در عمل: از کلاس درس تا زندگی روزمره

بیایید ببینیم این مفاهیم چگونه در دنیای واقعی ظاهر می‌شوند. وقتی معلم شما برای مشارکت در کلاس از شما تشویق۷ می‌کند، این یک تقویت مثبت۸ است که احتمال دست بلند کردن دوباره‌ی شما را افزایش می‌دهد. یا وقتی پس از رانندگی خطرناک، گواهینامه۹ فردی باطل می‌شود، این یک تنبیه۱۰ است که هدفش کاهش آن رفتار است.

حتی پیشرفت در یک بازی ویدیویی نیز نمونه‌ای از یادگیری است. شما با تلاش و خطا یاد می‌گیرید که چگونه از موانع عبور کنید. هر بار که شکست می‌خورید، یک تجربه کسب می‌کنید و در تلاش بعدی، رفتار خود را تصحیح می‌کنید. این چرخه‌ی یادگیری، پایه‌ی بسیاری از موفقیت‌ها در زندگی است.

اشتباهات رایج و پرسش‌های مهم

آیا همه‌ی تغییرات در رفتار، یادگیری محسوب می‌شوند؟

خیر. تغییراتی که به دلیل خستگی، بلوغ یا مصرف دارو ایجاد می‌شوند، معمولاً یادگیری در نظر گرفته نمی‌شوند زیرا ناشی از تجربه نیستند و لزوماً پایدار نیستند. برای مثال، بلندتر شدن صدای یک پسر نوجوان به دلیل بلوغ، یک تغییر فیزیکی طبیعی است، نه یک یادگیری.

تفاوت حافظه و یادگیری در چیست؟

یادگیری فرآیند کسب اطلاعات جدید است، در حالی که حافظه۱۱ فرآیند ذخیره‌سازی و بازیابی آن اطلاعات است. شما برای حل یک مسئله‌ی ریاضی اول آن را یاد می‌گیرید (فرآیند کسب) و سپس در امتحان آن را به یاد می‌آورید (فرآیند بازیابی از حافظه).

چرا گاهی چیزهایی که یاد گرفته‌ایم را فراموش می‌کنیم؟

فراموشی اغلب به دلیل ضعیف شدن ارتباطات عصبی در مغز رخ می‌دهد. اگر از اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید استفاده نکنید یا آن‌ها را مرور نکنید، مغز شما آن مسیرهای عصبی را به عنوان مسیرهای "کم‌کاربرد" تشخیص داده و به تدریج ارتباط را ضعیف می‌کند. اینجاست که اهمیت تکرار و مرور مشخص می‌شود.

جمع‌بندی

یادگیری یک سفر مادام‌العمر و شگفت‌انگیز است که از طریق تجربه، رفتار ما را به شکلی نسبتاً دائمی تغییر می‌دهد. چه از طریق شرطی‌سازی کلاسیک، چه عامل و چه مشاهده، مغز ما دائماً در حال تطبیق و رشد است. درک این فرآیند نه تنها به ما در یادگیری دروس مدرسه کمک می‌کند، بلکه کلید درک رفتار خود و اطرافیانمان در زندگی روزمره است. به یاد داشته باشید، هر تجربه، یک فرصت برای یادگیری است.

پاورقی

[۱] Learning
[۲] Experience
[۳] Conditioning
[۴] Reinforcement
[۵] Neuron
[۶] Long-Term Potentiation
[۷] Praise
[۸] Positive Reinforcement
[۹] Driver's License
[۱۰] Punishment
[۱۱] Memory

فرآیند یادگیری شرطی‌سازی کلاسیک تقویت و تنبیه یادگیری مشاهده‌ای عصب‌شناسی یادگیری