{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

کدام یک؛ دانشگاه فرهنگیان یا تربیت معلم؟

ثبت شده در: 1395/01/10 مشاهده: 97     دسته بندی: گزارش ها

گاما- چرا دانشگاه فرهنگیان؟ چرا تربیت معلم نه، و دانشگاه فرهنگیان آری؟ مگر ما چه چیزی از تربیت معلم می‌خواستیم که نـتوانست برآورده سازد و اینک از دانشگاه فرهنگیان انتظار داریم که آن را تحقق بخشد؟

چند وقتی است ذهنم را این نکته درگیر کرده است که اصــلا چرا دانــشگاه فرهنگیان؟ اجازه دهید قدری بیشتر شرح دهم. چرا تـربیت مـعلم نه، و دانشگاه فرهنگیان آری؟ مگر ما چه چیزی از تربیت معلم می خــواستیم که نـتوانست برآورده سازد و اینک از دانـــشگاه فـــرهنگیان انتظار داریم که آن را تحقق بخشد؟این ها  همه و همه را بايد در ساختار دانشگاه فــرهنگیان و تجربه های تربیت معلم جستجو کرد!آنچه که در آن شکی نـــیست انتــظارات از هر دو مجموعه؛((تربیت نیروی مومن و متعهد))در طراز جمهوری اسلامی است.

ولی اینکه کــدامیک صحیح تر عمل کرده اند خود عــلامت سوال بزرگی است.یکی از اســاتید که سابقه تدریس در هر دو مجموعه را داشت اظهار می داشت آنچه که در دوران تربیت معلم و دانشجویان آن دیدم بسیار متفاوت است از آنچه اکــنون در دوران چــند ساله دانشگاه نوظهور فـرهنگیان میبینم؛حداقل در بیان دو شرط مــومن و متهد بودن. وی ادامه میدهد: در دوران تـــربیت معلم انـــس و اشتیاق و البته فضای معنوی دانشجویان بسیار بیشتر بود.

به عبارت دیگر آنچه که من در مجموعه امروزی دانشگاه فــرهنگیان  میبینم غالبا از آن فضا به دور است.به هر حــال زمزمه ها مبنی بر اینکه دانــشگاه فرهنگیان در ریل درست و مسیر خود حرکت نمی کند این روزها بـــسیار به گوش می رسد.به نظر می رسد مشکل اصـلی را در عوامل پـــذیرش دانشجو،شیوه گزینش،نحوه استخدام و....باید جــستجو کرد.علاوه بر این به نظر می رسد مشکلاتی که در مراکز تربیت معلم وجود داشته است،نه تنها حل نشده است؛بلکه مشکلاتی نیز به آن اضــــافه شده است.در این میان توجه شما را به سخن مقام معظم رهـــبری توجه می کنم که((این دانشگاه با سایر دانشگاه ها متفاوت است)).توجه به این نکته که این دانشگاه باید فضایی متفاوت از سایر دانشگاه ها را داشته باشد می تواند قدری در حل مشکلات گره گشا باشد.

نارضایتی از سیستم جــدید تربیت نیرو برای آموزش و پروش؛آنچه که در سند تـحول برای این وزارتخانه تکلیف شده؛در میان اصحـاب تعلیم و تربیت و حتی خود سرپرست دانشگاه فرهنگیان هم به چشم می خورد تا آنجا که سخن از تغییر نام این دانشگاه به سابق یعنی تربیت معلم بر زبان می آورد.اما باید منتظر ماند و در عمل  بازده اولین خروجی های این دانشگاه را در عرصه تعلیم و تربیت مشاهده کرد و آنگاه به یک ننتیجه قطعی راجع عملکرد این سیستم نوظهور و مقایسه آن با متد قدیمی اش پرداخت.

گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» به نقل از نشریه تحریر، دانشگاه فرهنگیان اصفهان