رتبهبندی مدارس از نظر شاخصهای آموزشی تا آغاز سال تحصیلی 97-96
گاما- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت توسعه دوره پیش دبستانی برای تحقق عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم کشور گفت: توسعه دوره «پیش دبستانی» از اولویتهای آموزش و پرورش است.
به گزارش گاما به نقل از ایسنا، محمد دیمهور در نشست معاونین آموزش ابتدایی نواحی و مناطق 24 گانه استان اظهارکرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کلیه اقدامات اجرایی حوزه تعلیم و تربیت کشور است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: منابع انسانی، مدیریت و راهبری آموزشی، برنامه درسی، منابع مالی ارزیابی و پژوهش و فضای و تجهیزات آموزشی، شش زیر نظام اصلی نظام تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین است که هر کدام دارای اهمیت ویژهای هستند.
وی با بیان اینکه تربیت فرآیندی چند بعدی است، افزود: برای موفقیت در فرآیند تربیت باید به کلیه ساحت های آن توجه شود.
دیمه ور با اشاره به ضرورت تحقق عدالت آموزشی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی در دو حوزه دسترسی و کیفیت آموزشی معنا پیدا می کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گام اول برای تحقق عدالت آموزشی توسعه دوره پیش دبستانی است، افزود: شوق به تحصیل در دوره پیش دبستانی نهادینه می شود.
دیمه ور با بیان اینکه ردیفی برای آموزش پیش دبستانی از سازمان مدیریت و برنامهریزی در بودجه به مجلس پیشنهاد شده است، افزود: این ردیف بودجه که مربوط به سال 95 است تحت عنوان «توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی» خواهد بود و مبلغ این ردیف بودجه 50 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اکنون حدود 17 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد اصلاحی دادهاند که این رقم به 80 میلیارد تومان افزایش یابد.
وی تصریح کرد: با این اعتبار میتوان برای نوآموزان مناطق محروم، مرزی و دوزبانه کشور از نظر پوشاک و تغذیه حمایت انجام میشود و این موضوع هم برای نخستین بار است که اتفاق افتاده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی از سال 92 در سطح کشور اغاز شده است که تا کنون 70 هزار کودک خارج از مدرسه به مدارس بازگشتهاند.
دیمهور با اشاره به آغاز مطالعات رتبهبندی مدارس بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین گفت: تا آغاز سال تحصیلی 97-96 کلیه مدارس کشور از نظر شاخصهای آموزشی رتبهبندی می شوند. وی با اشاره به اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی گفت: این طرح بمنظور ظرفیت سازی برای رتبه بندی مدارس و نظام ارزیابی عملکرد مدیران مدارس در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر حضور خانواده ها و عموم آحاد جامعه در تحقق اهداف سند تحول بنیادین گفت: تعامل مسئولان آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان و تبیین نقش سایر دستگاههای اجرایی در تحقق اهداف سند بنیادین یک ضرورت است چراکه تحقق اهداف این سند از توان یک دستگاه اجرایی خارج است.