تصویب «محدود کردن رشتههای فنیوحرفهای» مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
گاما- مدیرکل سابق دفتر آموزشهای فنیوحرفهای وزارت آموزش و پرورش گفت: تصویب محدود کردن رشتههای فنیوحرفهای مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سایر اسناد بالادستی کشور است و ضربهای به این آموزشها قلمداد میشود.
به گزارش گاما به نقل از فارس محمد شریفزاده مدیرکل سابق دفتر آموزشهای فنیوحرفهای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تصویب محدود کردن رشتههای فنیوحرفهای که دو روز پیش در شورای عالی آموزش و پرورش اتفاق افتاد مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سایر اسناد بالادستی کشور است و ضربهای به این آموزشها قلمداد میشود.
وی با بیان اینکه یکی از تبعات خوب اجرای سند تحول بنیادین، افزایش یک سال به سنوات آموزش در هنرستان ها بود که عملاً دانشآموزان به جای دو سال آموزش فعلی، سه سال آموزش خواهند داشت، افزود: یک سال آموزش بیشتر یعنی همگن کردن سطح دانستههای دانشآموزان این رشتهها با نیاز بازار کار و اشتغال سریعتر و مفیدتر دانشآموزان هنرستانی و به عبارت دیگر توسعه کیفی است و از طرفی دیگر به خاطر کیفی شدن باعث اقبال دانشآموزان و خانوادههای آنها به این آموزشها خواهد شد که توسعه کمی است.
شریفزاده ادامه داد: توسعه آموزشهای فنیوحرفهای در شرایط کنونی اقتصاد، به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید، امری حیاتی است زیرا سرمایهگذاریهای زیربنایی و فیزیکی بدون توجه به سرمایه انسانی متخصص، بی معناست و از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی، توجه به نظام آموزشی برای ایجاد مهارتهای لازم سرمایه انسانی است.
وی با اشاره به اینکه افزایش یک سال به سنوات آموزش در هنرستان که یک فرصت خوبی برای توسعه کیفی است امروز در آموزش و پرورش به عنوان تهدید قلمداد میشود، اضافه کرد: متأسفانه به علت عدم اعتقاد مسئولان فعلی به این آموزشها هر روز شاهد حرف و حدیثی این چنینی هستیم؛ انگار قطب نما را گم کردهاند.
مدیرکل سابق دفتر آموزشهای فنیوحرفهای وزارت آموزش و پرورش افزود: اکنون که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأیید همه صاحب نظران نظام تعلیم و تربیت کشور است و از طرفی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نسخه شفابخش به آموزش و پرورش ابلاغ شده است، حتی اگر با مذاق عدهای جور در نیاید نباید اجازه مصوبات و یا عمل خلاف آن، داده شود؛ یکی از توصیههای مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال93 این بود «سند تحول را جدی بگیریم فراتر از اظهارت رسمی؛ در عمل».
وی گفت: در یکی از راهکارهای آن (راهکار 1-6) آمده است «گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارتهای مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامهریزی شده آن در همه دورههای تحصیلی و برای همه دانش آموزان» و سوال این است تنوع بخشیدن یعنی تبدیل 43 رشته در شاخه فنیوحرفهای به 27 رشته؟ و یا درشاخه تحصیلی کاردانش ازحدود 260 رشته به حدود 120 رشته؟ آیا این اقدام به غیر از سند تحول با سیاستهای کلی اشتغال هم سو است؟ واقعا قطبنمای آموزش و پرورش در این زمینه سند تحول است و یا چیز دیگری؟
شریفزاده تصریح کرد: تازه اگر به این سند اعتقادی نیست حداقل میتوان به تجربیات جهانی رجوع کرد؛ در کجای دنیا توسعه آموزشهای فنیوحرفهای جزو برنامههای آموزش و پرورش آن کشور نیست؛ در کجای دنیا با حذف و محدود کردن رشتهها به توسعه این آموزشها رسیدهاند؟ با کدام بررسی و پژوهش، جهت عکس حرکت میکنیم.
وی افزود: گفته میشود در بعضی از رشتهها فراوانی دانشآموز کم است، خوب طبیعی است بعضی رشتهها خاص مناطق و استانهای خاصی است و بر اساس درخواست دستگاههای دیگر ایجاد شده است. مثال بزنم رشتههای دریایی که با هماهنگی نیروی دریایی و سازمان بنادر از حدود 30 سال پیش بر اساس نیاز نیروی انسانی آن ارگانها تأسیس شده و در این مدت شامل حمایتهای آن دستگاهها را نیز میشده از قبیل اشتغال صددرصدی دانشآموزان این رشتهها، ادامه تحصیل، حذف نظام وظیفه برای آنان و ... فقط در استانهایی که به دریا دسترسی داشتهاند ایجاد شده و طبیعی است تعداد دانشآموزان آن زیاد نباشد؛ حال در مصوبه اخیر 2 رشته از 3رشتههای آن، حذف شده اس. آیا کمک به بیکاری در جامعه نیست؟ آیا این مخالف اشتغال جوانان مناطق محرومی مثل بوشهر، هرمزگان نخواهد بود؟
مدیرکل سابق دفتر آموزشهای فنیوحرفهای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جالب اینکه این مصوبه با مصوبات قبلی شورای عالی که در این خصوص است نیز مغایر است و انتظار میرود دوستان با دقت در اسناد بالا دستی و حسن نیت، بتوانند در جهت امید دادن به جوانان کشور گام های موثر بردارند و این مصوبه کان لم یکن اعلام شود.