{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

مهر ۹۴ حساس ترین مهر پس از انقلاب است/ بازنشستگی ۳۸ هزار فرهنگی

ثبت شده در: 1394/05/22 مشاهده: 60     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- وزیر آموزش و پرورش گفت: مهر ۹۴ حساس ترین ماه برای آغاز مدارس پس از انقلاب است زیرا در این سال حدود ۳۸ هزار نفر از فرهنگیان کشور بازنشسته می شوند.

به گزارش گاما ب0 نقل از مهر، علی اصغر فانی صبح چهارشنبه در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در تبریز اظهار داشت: کلید تحول در آموزش و پرورش باید با تکیه بر سند تحول باشد که تدوین برنامه ششم توسعه گام بزرگی در کشور است که همه مسئولان به دنبال تحقق آن هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ نقشه راه آموزش و پرورش را آماده کرده و در اجلاس هفته گذشته این وزارتخانه، این نقشه را رونمایی کردیم که در واقع مبنای تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود که امیدواریم بتوانیم منابع پایدار برای آموزش و پرورش را با اجرایی کردن این سند توسعه شاهد باشیم.

فانی افزود: تجربیات جهانی تاکید می کند که لازمه توسعه پایدار در جهان توجه به حوزه آموزش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره ای به سهم آموزش از بودجه دولتی گفت: سهم آموزش از بودجه عمومی دولت تا سال ۲۰۳۰ باید به مرز ۲۵ درصد برسد که در طول دولت گذشته این مقدار به ۹.۱ درصد رسیده بود که ما در دو سال دولت تدبیر و امید، این سهم را ۲.۱ درصد افزایش دادیم که هم اکنون این مقدار به ۱۱.۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه باید به دنبال منبع مالی برای وزارتخانه باشیم، گفت: در برنامه های بودجه قبلی آموزش و پرورش، فقط تکلیف برای این وزارتخانه تعیین شده بود در حالی که باید به دنبال منبع برای این وزارتخانه باشیم و برنامه بودجه بر این اساس تعریف شود.

اختصاص مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد برای طرح رتبه بندی معلمان برای سال بعد

فانی ادامه داد: بحث رتبه بندی معلمان اقدام کارسازی برای بهبود دریافتی معلمان محسوب می شود که برای سال ۹۵، علاوه بر بودجه مصوب سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رتبه بندی تصویب شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهر ۹۴ حساس ترین مهر بعد از انقلاب است زیرا امسال ۳۸ هزار معلم ما بازنشسته می شوند و این در حالی است که حتی یک نفر نیروی انسانی به ما افزوده نمی شود و دانشجویان فرهنگیان از سال ۹۵ وارد سیستم آموزشی خواهند شد.

وی با اشاره به آغاز تمهیدات لازم برای تامین فرهنگیان مورد نیاز کشور گفت: از هشت ماه پیش کارها آغاز شده و در حال تدبیر برای استفاده از معلمان متوسطه دو در متوسط یک و حتی ابتدایی هستیم که در این راستا تلاش بالایی شده زیرا در دوره متوسط دو تعداد معلمان بیش از نیاز است.

فانی با بیان اینکه مسکن مهر در سال های گذشته با وجود اینکه ساخته شد اما برای آن مدارسی پیش بینی نشد، گفت: مسکن مهر سبب شده است تا تراکم دانش آموز در کلاس های موجود کم شود اما برای پوشش تک تک این دانش آموزان نیامند احداث مدارسی در مجاورت این مسکن های مهر هستیم.

وی افزود: برای مهر ۹۴ و برای بازگشایی مدارس مشکلی از لحاظ تعداد کتاب و تمهیدات لازم نداریم که در زمینه چاپ کتاب هرساله ۱۴ ماه قبل از آغاز سال تحصیلی چاپ کتاب ها را آغاز می کنیم تا کتاب ها به موقع در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از زحمات استانداری و شهرداری ها تقدیر کرده و گفت: در دولت یازدهم شهرداری و استانداری بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش داشته اند که بدین ترتیب توانستیم با منابع محدود به اقدامات خوبی دست یابیم.

مسئولان آموزش و پرورش همکاری ویژه ای با نمایندگان مجلس داشته باشند

غلامحسین شیری نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه ویژه به فرهنگیان گفت: برخی مشکلات در حوزه فرهنگیان سبب می شود که این قشر پس از مدتی از کار خود دلسرد شده و حتی رو به کار های دیگر بیاورند که این امر برای حوزه آموزش و پرورش خطرناک است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه مسئولان باید معلمان را در شغل خودش مصمم نگه دارند، گفت: این امر جز با حمایت ویژه از این قشر به دست نخواهد آمد زیرا فرهنگیان یکی از کم ادعاترین اقشار جامعه بوده و نیاز به توجه ویژه دارند.

وی به تلاش ویژه مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در جریان پروژه مهر و در آستانه آغاز سال تحصیلی گفت: کافی است یک ماه دیگر اقدامات پروژه مهر را در استان ها ببینیم که مسئولان چگونه با امکانات کم این اقدامات را انجام می دهند که در این زمینه تمامی مدیران و مسئولان مدارس نقش ویژه ای دارند.

شیری با اشاره به نقش فرهنگیان در جریانات مختلف نظام گفت: آموزش  پرورش چه در زمان انقلاب و چه دفاع مقدس نقش ویژه ای در رهنمون سازی ملت داشته اند و تا زمانی که اقدام مناسبی از سوی این قشر انجام نشده بود دیگر اقشار جامعه نیز کاری از پیش نمی برند.

وی با انتقاد از برخی ناهماهنگی ها در وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: برخی ناهماهنگی های داخل سازمانی باعث می شود که برخی مشکلات در حوزه آموزش و پرورش ایجاد شود که باید در طی روزهای آتی به هماهنگی خوبی در این عرصه برسیم.

نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه عدم تعامل با نمایندگان و حتی نماینده ستیزی در آموزش و پرورش دیده می شود که این امر مشکل ساز خواهد بود.

شیری افزود: نمایندگان و مدیران آموزش و پرورش باید با یکدیگر همکاری ویژه ای داشته باشند و تا این همکاری شکل نگیرد پیشرفت خوبی را شاهد نخواهیم بود.