${{R}_{23}}=5+1=6\Omega $
${{R}_{235}}=\frac{6\times 3}{6+3}=2\Omega $
${{R}_{2345}}=2+4=6\Omega $
حالت اول:
آمپرسنج در حالت اول:
$I=\frac{{{\varepsilon }_{1}}-{{\varepsilon }_{2}}}{{{R}_{eq}}+{{r}_{1}}+{{r}_{2}}}=\frac{12-2}{2+6+1+1}=1A={{I}_{1}}$
ولتسنج در حالت اول: ${{V}_{1}}={{R}_{2345}}{{I}_{1}}=6\times 1\Rightarrow {{V}_{1}}=6V$
حالت دوم: چون ولتسنج با اجزاء مدار متوالی بسته شده است، جريان را صفر میكند و عددی كه نشان میدهد برابر مجموع نيروی محركهها است.
${{I}_{2}}=0$
${{V}_{2}}={{\varepsilon }_{1}}-{{\varepsilon }_{2}}=12-2=10\Rightarrow {{V}_{2}}=10V$
تغییر عدد آمپرسنج $\Delta I={{I}_{2}}-{{I}_{1}}=0-1=-1A$
تغییر عدد ولتسنج $\Delta V={{V}_{2}}-{{V}_{1}}=10-6=4V$