گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

افلاطون معتقد است: «شناخت حقیقی عبارت است از شناخت عالم مثل که تمام عالم فیزیکی، سایه و روگرفت آن عالم محسوب می‌شود». این عبارت نشان دهندۀ آن است که افلاطون .................

1 ) 

 فلسفه شناخت را کاوش در مُثُل می‌داند.

2 ) 

فلسفه اولی را همان شناخت مُثُل می‌داند.

3 ) 

وجود ماوراء الطبیعه را ناممکن می‌شمارد.

4 ) 

موجود را به اصلی و بدلی تقسیم می‌کند.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

طبق این عبارت، افلاطون عالم را به عالم فیزیکی و عالم مثل تقسیم کرده است و می‌گوید که عالم مُثُل، عالم اصلی است و عالم فیزیکی یک عالم بَدَلی و به منزله سایه و روگرفتی از عالم اصلی است. پس او در واقع یک دیدگاه مابعدالطبیعی ارائه و موجودات را به دو نوع اصیل و بدلی تقسیم کرده است.

گزینه ۱: طبق این عبارت، خود «فرآیند شناختن»، کاوش در عالم مُثُل است؛ نه «فلسفه شناخت». فلسفه شناخت باید مسائل بنیادی کاوش در عالم مُثُل، مانند کیفیت این کاوش و لوازم آن (مثل تجرد نفس) و اعتبار آن و... را بررسی کند.

گزینه ۲: فلسفه اولی دانشی است که در پی شناخت هستی و قواعد آن است. می‌توان گفت از نظر افلاطون اصلی‌ترین مرتبه هستی، عالم مثل یا ماوراء الطبیعه است ولی نمی‌توان شناخت مطلق هستی را در شناخت مثل منحصر کرد.

گزینه ۳: خود «عالم مُثُل» مصداق ماوراء الطبيعه است.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

سید محمد جعفری