گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
تاریخ معاصر ایران 1404/09/23

نمونه سوالات نوبت اول تاریخ معاصر پایه یازدهم

متوسطه دوم نظری یازدهم علوم تجربی تاریخ معاصر ایران ایلام مهران دی 1404

این انتظارات آموزشی به‌منظور ارزیابی دقیق یادگیری دانش‌آموزان از مهم‌ترین مفاهیم، وقایع، و مهارت‌های تحلیل تاریخی دروس 1 تا 13 کتاب تاریخ معاصر ایران تدوین شده است.
انتظارات آموزشی و اهداف یادگیری آزمون جامع تاریخ معاصر ایران (دروس 1 تا 13)
1. هدف کلی آزمون
هدف اصلی از این آزمون، سنجش توانایی دانش‌آموز در تحلیل و تبیین تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از زمان شکل‌گیری سلسله قاجار (آغاز مواجهه با استعمار) تا وقوع کودتای 28 مرداد 1332 و پیامدهای آن است.
2. انتظارات در حوزه دانش محتوایی (مفاهیم و وقایع کلیدی)
الف) دوران قاجار و از دست رفتن سرزمین (درس 1 و 2):
دانش‌آموز باید بتواند عواقب و محتوای عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای را بشناسد؛ از جمله سلب حق کشتی‌رانی در خزر، واگذاری سرزمین‌های قفقاز و تحمیل کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی).
انتظار می‌رود دانش‌آموز اقدامات اصلاحی امیرکبیر (مانند تأسیس دارالفنون، لغو القاب و ساماندهی امور مالی) و علل مخالفت‌ها و شکست سیاست‌های وی را درک کند.
ب) نهضت‌های ضد استعماری (درس 4 تا 8):
دانش‌آموز باید نقش مرجعیت (به‌ویژه میرزای شیرازی)، محتوای حکم تحریم تنباکو، و پیامدهای این نهضت را به عنوان اولین پیروزی بزرگ ملت بر استعمار و استبداد بشناسد.
انتظار می‌رود علل و عوامل زمینه‌ساز انقلاب مشروطه (مانند مهاجرت صغری و کبری، نقش روحانیون و نارضایتی‌های مردمی) را تشخیص دهد.
دانش‌آموز باید مفهوم «مشروطه مشروعه» و دلایل مخالفت و ایستادگی شیخ فضل‌الله نوری در برابر انحرافات مشروطه را تبیین کند.
شناخت دوران استبداد صغیر (به توپ بستن مجلس) و نقش مجاهدان مشهور (مانند ستارخان و باقرخان) در آزادسازی کشور ضروری است.
ج) جنگ جهانی اول و زمینه‌سازی برای دیکتاتوری (درس 9 تا 11):
دانش‌آموز باید محتوای قرارداد 1907 و تقسیم ایران به مناطق نفوذ بین روسیه و انگلستان را درک کند.
انتظار می‌رود اهداف پنهان دولت انگلستان از طراحی کودتای 1299 (مانند جلوگیری از نفوذ کمونیسم، متمرکز کردن قدرت نظامی و سیاسی) و بازیگران اصلی آن (سیدضیاء و رضاخان) را شناسایی کند.
دانش‌آموز باید علل اشغال ایران در شهریور 1320 و اهمیت استراتژیک ایران در جنگ جهانی دوم (معروف به پل پیروزی) را توضیح دهد.
انتظار می‌رود سیاست‌های فرهنگی رضاشاه (مانند کشف حجاب اجباری) و واکنش‌های مردم و علما به آن (مانند واقعه مسجد گوهرشاد) را تحلیل کند.
د) نهضت ملی شدن نفت و کودتا (درس 12 و 13):
دانش‌آموز باید سیاست موازنه منفی دکتر مصدق و هدف آن در قبال امتیازات خارجی (نفت شمال و جنوب) را توضیح دهد.
شناخت نقش آیت‌الله کاشانی (به عنوان رهبر مذهبی و بسیج‌کننده مردم) و دکتر مصدق (به عنوان رهبر سیاسی) در نهضت ملی شدن نفت ضروری است.
انتظار می‌رود دانش‌آموز علل اصلی شکست نهضت ملی و وقوع کودتای 28 مرداد (مانند شکاف میان رهبران نهضت، انحلال مجلس هفدهم و دخالت سازمان‌های اطلاعاتی خارجی با نام عملیات آژاکس) را تحلیل کند.
3. انتظارات در حوزه مهارت‌های تفکر و تحلیل تاریخی
تحلیل روابط علت و معلولی: دانش‌آموز باید بتواند دلایل رخدادهای مهم را تبیین کند؛ برای مثال، علت عقب‌نشینی دولت در قبال امتیاز تنباکو یا دلایل اصلی فروپاشی دولت مصدق را توضیح دهد.
سنجش قدرت و نفوذ: توانایی مقایسه و ارزیابی میزان نفوذ قدرت‌های بیگانه (روسیه، انگلیس، آمریکا) در دوره‌های مختلف (امتیازات، قراردادها، کودتاها) و تأثیر آن‌ها بر استقلال ایران.
تحلیل شخصیت: توانایی توضیح نقش و اقدامات شخصیت‌های کلیدی مانند امیرکبیر، شیخ فضل‌الله نوری، آیت‌الله کاشانی، و دکتر مصدق در بستر تحولات تاریخی.
تشخیص توالی زمانی: درک صحیح ترتیب زمانی وقایع کلیدی مانند نهضت تنباکو، مشروطه و ملی شدن نفت.

پاسخنامه کلیدی در پایان فایل آزمون قرار دارد.


باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

نمونه سوالات نوبت اول تاریخ معاصر پایه یازدهم
پیش نمایش صفحه اول فایل
تعداد صفحات فایل : 3

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

نوع آزمون : آزمون نوبت اول
بازدید : 6
ثبت شده در 1404/09/23