اقدامپژوهی با موضوع نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف
یکی از مسائل دانشآموزان در جامعه، چرایی و چگونگی پوشش است. اگر بتوان در کانون خانواده به عنوان نخستین وکوچکترین واحد تشکیلدهندۀ جامعه و مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم فرهنگی به این پرسش پاسخ دهیم، انتخاب چگونگی رعایت حجاب از طرف دانشآموزان در مراحل بعدی با توجّه به گستردگی قلمرو پوشش که به عوامل محیطی، فرهنگی و سنّتی یک جامعه بر میگردد عاقلانهتر، هنجارپذیرتر و قابل پذیرشتر خواهد بود. متأسّفانه در چند دهۀ اخیر به خصوص از زمانی که افراد خانواده بیشترین وقت خود را صرف دیدن برنامههای بنگاههای فرهنگساز غربی، شبکههای مجازی در اینترنت و شبکههای ترویجدهندۀ افکار غربی و غیر اسلامی از رسانهای به اسم ماهواره میکنند، دچار تهاجم فرهنگهای غیربومی و غیر اسلامی شدهاند. کارکرد تربیتی خانوادهها به عنوان انتقالدهندگان اوّلیّۀ مسائل فرهنگی سنّتی و اسلامی به اندازۀ کافی مطلوب نبوده است. مدارس به عنوان نخستین نهاد آموزشی و تربیتی فراخانواده در تقابلی نابرابر باید نوجوانی را که ذهن و خواستههایش تحت تأثیر عوامل متعدّدی قرار دارد، به سوی فرهنگ متعالی اسلامی و انسانی سوق دهد؛ فرهنگی که برای نهادینه شدن نیاز به حمایت از سوی جامعۀ رسانهای و نهاد خانواده دارد و اگر حمایت مطلوبی صورت نگیرد، به تلاش مربّیان در مدارس پاسخ چشمگیری داده نمیشود. به همین خاطر اینجانب ... آموزگار دبستان .... دانشآموزی داشتم که حجابش را به طور کامل رعایت نمیکرد و ظاهر او باعث ناراحتی من و دانشآموزان دیگر میشد. فلذا تصمیم گرفتم در پی بهبود این وضعیت برآیم.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.