طرح درس روزانه فصل پنجم ریاضی چهارم دبستان | درس 3: جمع و تفریق اعشاری
از اندازهگیری آب تا مدیریت خرید: جمع و تفریق اعشاری، مهارتی برای زندگی!
با طرح درس «جمع و تفریق اعشار: با لیوان و خطکش، جمع و تفریق را لمس کنید!»، دانشآموزان کلاس چهارم را به سفری هیجانانگیز در دنیای جمع و تفریق اعداد اعشاری ببرید!
هدف اصلی: دانشآموزان با مفهوم جمع و تفریق اعداد اعشاری، روشهای انجام این عملیات با استفاده از مدلهای تصویری (محور، ظرف مدرج) و کاربردهای آن در زندگی روزمره (اندازهگیری، خرید، آشپزی) آشنا شده و مهارتهای حل مسئله با این اعداد را تقویت کنند.
شروعی داستانی و جذاب: درس را با “داستان تقسیم عادلانه آبمیوه بین دوستان” و “ماجرای محاسبه باقیمانده پول خرید” آغاز کنید! این موقعیتها نیاز به جمع و تفریق اعشاری را به طور ملموس نشان میدهند.
ابزارهای دستورزی و بصری: از ظرف مدرج شفاف، خطکش مدرج، قطعات چوبی با طول اعشاری، کارتهای اعشاری و کسری، مهرههای رنگی و پوستر محور عدد اعشاری، برای ایجاد تجربهای حسی و بصری در یادگیری استفاده کنید.
? ایستگاههای یادگیری فعال: گروههای 4 نفره با نقشهای چرخشی (سرگروه، منشی، سخنگو، کنترلگر) در ایستگاههای متنوعی چون “مدل ظرف مدرج”، “محور عدد اعشاری”، “کارتهای اعشاری و کسری” و “حل مسئله کاربردی” به صورت چرخشی فعالیت میکنند؛ یک تجربه گروهی، تعاملی و پر از چالش!
? بازیهای جذاب و هدفمند: با «مسابقه رمز اعشاری»، «پازل تطبیق (کارت سهگانه)»، «مسابقه آبفروشان برتر» و «حرکت روی محور عددی (بازی زمینی)»، یادگیری را به یک تجربه سرگرمکننده و هیجانانگیز تبدیل کنید که مفاهیم را در ذهن دانشآموزان تثبیت میکند.
ارزشیابی 4 بعدی و کاربردی: ارزیابیهای تکوینی (پرسشهای سریع، مشاهده کار گروهی)، کتبی (آزمون کوتاه)، عملی (مدلسازی) و عملکردی (حل مسئله واقعی)، تضمینکننده درک عمیق و کاربرد عملی مفاهیم است.
تکالیف خلاقانه و متصل به زندگی: دانشآموزان را به ساخت یک جدول روزانه با مثالهای جمع و تفریق اعشاری، ساخت یک مدل تصویری و نوشتن یک مسئله واقعی برای آن، توضیح اهمیت اعداد اعشاری به خانواده و تمرین ترکیبی اعداد اعشاری و کسری تشویق کنید.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.

باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.