ارزشیابی درس 1 تا آخر درس 6 فارسی ششم
- تحلیل نقش دستوری جملات: تشخیص نهاد، مفعول، و آرایههای ادبی مانند کنایه در عبارت «درِ خانهی او همیشه باز است» (کنایه از مهماننوازی).
- تشخیص واژگان جمع و مفرد: نمونهها: ایرانیان، پرندگان، آشنایان؛ جمع مکسر: آداب.
- شناخت واژگان همخانواده و متضاد/مترادف: مثال: همخانواده اخلاق و خلقت نادرست است؛ متضاد سهل: دشوار، مترادف شکوه: عظمت.
- درک معنایی عبارات: بررسی عبارات مانند «دماغپرور: رنگارنگ» یا اشتباه در عبارت «صپری: سپری».
- تکمیل اشعار با واژگان مناسب: مثال: «آب ارچه همه زلال خیزد، از خوردن پر ملال خیزد.»
- اصلاح غلطهای املایی و مفهومی: مثال: «اعظای» صحیح: اعضای، «صهمگین» صحیح: سهمگین.
- تحلیل آرایههای ادبی در اشعار: مثال: «بگذار تا بگریم؛ چون ابر در بهاران» (تشبیه و مبالغه).
- مفاهیم داستانی: مرور هفتخان رستم شامل نبرد با دیو سپید و جادوگر.
- برداشت از ضربالمثلها: مثال: «نوشدارو بعد از مرگ سهراب»؛ تأکید بر اهمیت زمانبندی.
- سؤالات چندگزینهای: تمرکز بر غلطهای املایی و ارتباط معنایی واژگان، مانند «دیده گشادن و چشمبستن» (تضاد).
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.