ارزشیابی عربی (1) دهم انسانی | درس 3: مطر السّمک
1. واژگان و مفردات: «میاه» (مفرد: ماء)، «إعصار» (جمع: أَعاصیر)، «حُجرَة» = «غرُفةَ» (اتاق)، «أَنزَلَ» ≠ «رَفَعَ» (پایین آورد ≠ بالا برد).
2. ترجمه و جملات قرآنی: «هَل تظَنُّ أن یکَونَ ذٰلِکَ الْمَطَرُ حَقیقَةً؟» (آیا گمان میکنی این باران حقیقت باشد؟)، «إنـّی رأَی۫تُ أحَدَ عَشَرَ کَوَکَبا» (من یازده ستاره دیدم).
3. مفاهیم علمی و طبیعی: پدیده باران ماهی و کشیده شدن ماهیها به آسمان توسط گردباد، «زانَ اللّٰهُ السَّماءَ بِأَنجُمٍ کَالدُّرَرِ» (خداوند آسمان را با ستارههایی همچون مروارید زینت داد).
4. ترکیبات و افعال کاربردی: «ابتَعِدوا عَنِ ال۫کَسَلِ» (از تنبلی دوری کنید)، «یَفقِدُ سُرعَتَهُ» (سرعتش را از دست میدهد)، «تَعَلَّمَ» (یاد گرفت)، «یَنْسَحِبُ» (عقبنشینی میکند).
5. مهارتهای زبانی: تنظیم سوال و جواب: «هَلْ تُـحِبُّ اللُّغَةَ الْعَرَبیَّةُ؟» (آیا زبان عربی را دوست داری؟)، «نَعَم؛ أنا أُحِبُّ هٰذِهِ اللُّغَةَ» (بله، من این زبان را دوست دارم).
6. توضیحات و مترادفات: کلاس درس (اَلصَّفُّ)، مسدود (اَلْمُغلَقُ)، زردآلو (اَلْمِشمِشُ).
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.