ترجمه درس و حوار و حل تمارین و نکات قواعدی درس 5 عربی دهم
- ترکیب مفاهیم قرآنی و اخلاقی:
- «فَسِیرُوا فِی الأَرضِ فَانظُرُوا کَیفَ بَدَأَ الخَلقَ» (پس در زمین بگردید و بنگرید که چگونه آفرینش را آغاز کرد).
- «لا تَظلِمُوا النَّاسَ وَ کُونُوا قِسطینَ» (به مردم ظلم نکنید و عدالتپیشه باشید).
- واژگان کلیدی زیستشناسی و طبیعت:
- «حَرباء» (آفتابپرست)، «بَکتریا مُضیئة» (باکتری درخشان)، «ذَنَب» (دم)، و «بومَة» (جغد).
- کاربرد افعال و جملات توصیفی:
- «تَستَطیعُ الحَرباءُ أَن تُدیرَ عَینَیها فی اِتجاهینِ فی وقتٍ واحِدٍ» (آفتابپرست میتواند چشمانش را در دو جهت بهطور همزمان بچرخاند).
- «یَحفَظُ الشُرطیُ الأَمنَ بِمُساعدَةِ الکِلابِ» (پلیس امنیت را با کمک سگها حفظ میکند).
- آشنایی با مترادفها و متضادها:
- مترادفها: «ضِیاء = نُور» (روشنایی)، «عَدالة = قِسط» (عدالت).
- متضادها: «ظَلام ≠ ضِیاء» (تاریکی ≠ روشنایی)، «إِساءة ≠ إِحسان» (بدی ≠ نیکی).
- تحلیل جملات دستوری:
- جمله فعلیه: «یُریدُ اللهُ أَن یَغفِرَ لَکُم» (خدا میخواهد که شما را ببخشد).
- جمله اسمیه: «اللَّهُ غافِرٌ الذُّنوبَ» (خداوند آمرزنده گناهان است).
- استفاده از طبیعت در کاربردهای علمی:
- «کَیفَ نَستَفیدُ مِن البَکتریا المُضیئة لِإِنارةِ المُدُن؟» (چگونه میتوان از باکتریهای درخشان برای روشنایی شهرها استفاده کرد؟).
- پیوند علم و اخلاق در زندگی روزمره:
- «الْعِلمُ نُورٌ» (علم نور است)، «الإِخلاصُ فی العَمَلِ مِفتاحُ النَّجاحِ» (اخلاص در کار کلید موفقیت است).
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.