ترجمه درس و حوار و حل تمارین و نکات قواعدی درس 5 عربی دهم
- ترکیب مفاهیم قرآنی و اخلاقی:
- «فَسِیرُوا فِی الأَرضِ فَانظُرُوا کَیفَ بَدَأَ الخَلقَ» (پس در زمین بگردید و بنگرید که چگونه آفرینش را آغاز کرد).
- «لا تَظلِمُوا النَّاسَ وَ کُونُوا قِسطینَ» (به مردم ظلم نکنید و عدالتپیشه باشید).
- واژگان کلیدی زیستشناسی و طبیعت:
- «حَرباء» (آفتابپرست)، «بَکتریا مُضیئة» (باکتری درخشان)، «ذَنَب» (دم)، و «بومَة» (جغد).
- کاربرد افعال و جملات توصیفی:
- «تَستَطیعُ الحَرباءُ أَن تُدیرَ عَینَیها فی اِتجاهینِ فی وقتٍ واحِدٍ» (آفتابپرست میتواند چشمانش را در دو جهت بهطور همزمان بچرخاند).
- «یَحفَظُ الشُرطیُ الأَمنَ بِمُساعدَةِ الکِلابِ» (پلیس امنیت را با کمک سگها حفظ میکند).
- آشنایی با مترادفها و متضادها:
- مترادفها: «ضِیاء = نُور» (روشنایی)، «عَدالة = قِسط» (عدالت).
- متضادها: «ظَلام ≠ ضِیاء» (تاریکی ≠ روشنایی)، «إِساءة ≠ إِحسان» (بدی ≠ نیکی).
- تحلیل جملات دستوری:
- جمله فعلیه: «یُریدُ اللهُ أَن یَغفِرَ لَکُم» (خدا میخواهد که شما را ببخشد).
- جمله اسمیه: «اللَّهُ غافِرٌ الذُّنوبَ» (خداوند آمرزنده گناهان است).
- استفاده از طبیعت در کاربردهای علمی:
- «کَیفَ نَستَفیدُ مِن البَکتریا المُضیئة لِإِنارةِ المُدُن؟» (چگونه میتوان از باکتریهای درخشان برای روشنایی شهرها استفاده کرد؟).
- پیوند علم و اخلاق در زندگی روزمره:
- «الْعِلمُ نُورٌ» (علم نور است)، «الإِخلاصُ فی العَمَلِ مِفتاحُ النَّجاحِ» (اخلاص در کار کلید موفقیت است).
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.