خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر.دیوید
خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر.دیوید
(ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی)
اصطلاحات کلیدی در مدیریت استراتژیک
چشم انداز: چشم انداز عبارتست از آینده ای واقع گرایانه، تحقق پذیر و جذاب برای سازمان. چشم انداز عبارتست از ارائه گزاره هایی خردمندانه درباره ی آینده و تفسیر گزاره ها به گونه ای که به عمل آگاهانه و به فرایندهای یادگیری جمعی و نحوه ی پاسخگویی به چالش های آینده ، جهت دهد.
بیانیه ماموریت: سند تمایز سازمان از سایر موسسات که سازمان را از موسسات مشابه متمایز می سازد و دامنه عملیات آن را بر حسب نتیجه و بازار تعیین می نماید. ماموریت، فلسفه سازمان، باورهای بنیادی، ارزشها و رجحان های فلسفی را بازتاب میدهد یا بطور ضمنی بیان می کند.
اهداف: مقصدهایی که سازمان می خواهد با وجود وفعالیت خود بدانها دست یابد و نقاطی است که کوششها معطوف رسیدن به آن است. اهداف بلند مدت: نتایجی که سازمان در یک دوره پنج ساله تعقیب می کند.
اهداف سالانه: هدفهای کوتاه مدت هستند که سازمان برای رسیدن به هدفهای بلند مدت باید به آنها دست یابد و با ویژگیهای: قابل سنجش، کمی، چالشگر، واقعی، سازگار با سایر هدفها، دارای ضرب الاجل، قابل دسترس، تمرکزرقابتی، نتایج کلیدی و معیار، بیان می شوند.
استراتژی: ابزاری است که سازمان می تواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.( طرح واحد، همه جانبه و تلفیقی است که نقاط قوت اصلی سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط میسازد و به نحوی طراحی شده است که با اجرای صحیح آن از دستیابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل می شود.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.