خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر.دیوید
خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر.دیوید
(ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی)
اصطلاحات کلیدی در مدیریت استراتژیک
چشم انداز: چشم انداز عبارتست از آینده ای واقع گرایانه، تحقق پذیر و جذاب برای سازمان. چشم انداز عبارتست از ارائه گزاره هایی خردمندانه درباره ی آینده و تفسیر گزاره ها به گونه ای که به عمل آگاهانه و به فرایندهای یادگیری جمعی و نحوه ی پاسخگویی به چالش های آینده ، جهت دهد.
بیانیه ماموریت: سند تمایز سازمان از سایر موسسات که سازمان را از موسسات مشابه متمایز می سازد و دامنه عملیات آن را بر حسب نتیجه و بازار تعیین می نماید. ماموریت، فلسفه سازمان، باورهای بنیادی، ارزشها و رجحان های فلسفی را بازتاب میدهد یا بطور ضمنی بیان می کند.
اهداف: مقصدهایی که سازمان می خواهد با وجود وفعالیت خود بدانها دست یابد و نقاطی است که کوششها معطوف رسیدن به آن است. اهداف بلند مدت: نتایجی که سازمان در یک دوره پنج ساله تعقیب می کند.
اهداف سالانه: هدفهای کوتاه مدت هستند که سازمان برای رسیدن به هدفهای بلند مدت باید به آنها دست یابد و با ویژگیهای: قابل سنجش، کمی، چالشگر، واقعی، سازگار با سایر هدفها، دارای ضرب الاجل، قابل دسترس، تمرکزرقابتی، نتایج کلیدی و معیار، بیان می شوند.
استراتژی: ابزاری است که سازمان می تواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.( طرح واحد، همه جانبه و تلفیقی است که نقاط قوت اصلی سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط میسازد و به نحوی طراحی شده است که با اجرای صحیح آن از دستیابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل می شود.
باز نشر محتواها در فضای مجازی، ممنوع است.