شیوع ویروس کرونا تلنگری مهم در عرصه تعلیم و تربیت شد تا شبکه آموزشی شاد برای دانش آموزان راه اندازی شود که اکنون این برنامه با نقدهایی در فضای تعلیم وتربیت همراه شده است.
پدیده های نوظهور اجتماعی همه را درگیر می کند. یکی از این پدیده ها فضای مجازی و بازی های رایانه است. در این میان دانش آموزان بیشترین آسیب را بابت استفاده نادرست از فضای مجازی می بینند. چرا که در سن حساسی قرار دارند.
فضای مجازی محیطی الکترونیکی یا محیط شبکه ای از کامپیوتر ها دانسته می شود که با استفاده از جلوه های سمعی و بصری سعی دارد تا اشیاء و واقعیت های سه بعدی جهان واقعی را مشابه سازی کند اما ادعا می شود که فاقد مادیت فیزیکی هستند.
گفته می شود که از خصوصیات بارز این فضا بی مکانی و بی زمانی است. (منتظرقائم،1381، ص 231)
اینجانب آموزگار پایه اول مدرسه ............. ، در کلاسم با دانش اموزانی سرکار داشتم که در منزل بیشترشان گوشی موبایل هوشمند داتشند و بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی و اینترنت می گذراندند .
از آن طرف سال تحصیلی 1400 – 1399 ، بخاطر کرونا بیشتر آموزش از طریق فضای مجازی و شبکه شاد بود و این امر باعث شده بود که دانش آموزان بیشتر از تلفن همراه و فضای مجازی استفاده کنند .
همین استفاده از فضای مجازی باعث وجود مشکلات و تهدیدهایی برای دانش آموزان شده بود و اگر آموزش صحیح به آنها داده نشود با چالش های زیادی مواجه می شدیم .
بنابراین تصمیم گرفتم ، در این اقدام پژوهی دانش آموزان و والدین را با مزایا و معایب استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد و تهدید های آن آشنا ساخته ، و این تهدیدها را تبدیل به فرصت آموزشی نمایم .
نکات کلیدی :
شبکه شاد ، فضای مجازی ، دانش اموزان ، چالش ها و تهدیدها ، فرصت ها