درسنامه آموزشی سلامت و بهداشت کلاس دوازدهم با پاسخ درس 12: اعتیاد به مواد مخدّر و عوارض آن
-
سلامت و بهداشت
- درس 1: سلامت چیست؟
- درس 2: سبک زندگی
- درس 3: برنامهٔ غذایی سالم
- درس 4: کنترل وزن و تناسب اندام
- درس 5: بهداشت و ایمنی مواد غذایی
- درس 6: بیماریهای غیر واگیر
- درس 7: بیماریهای واگیر
- درس 8: بهداشت فردی
- درس 9: بهداشت ازدواج و باروری
- درس 10: بهداشت روان
- درس 11: مصرف دخانیات و الکل
- درس 12: اعتیاد به مواد مخدّر و عوارض آن
- درس 13: پیشگیری از اختلالات اسکلتی - عضلانی (کمر درد)
- درس 14: پیشگیری از حوادث خانگی
نوجوانان در دورهای از زندگی به سر میبرند که تغییرات سریع در جنبههای جسمانی، شناختی، هیجانی و اجتماعی را تجربه میکنند. این تغییرات، فشارهایی را بر آنها تحمیل میکند که بخشی از آن ناشی از تغییرات رشدی همچون بلوغ، عادی است. ولی عوامل دیگری همچون فشار همسالان، کنجکاوی، حس استقلالطلبی و... نیز وجود دارند که گاهی نوجوانان را دچار مشکل میکنند.
بسیاری از نوجوانان بدون اینکه دچار مشکلات رفتاری یا تحصیلی جدی شوند، این دوره را به خوبی پشت سر میگذارند، ولی برخی از آنها به دلیل نداشتن حس ارزشمندی و دانش و مهارتهای مقابلهای مؤثر و عدم دسترسی به حمایتهای لازم در خانواده و جامعه دچار مشکل میشوند که از جمله این مشکلات میتوان به افت تحصیلی، منزوی بودن، گوشه گیری، اعتماد به نفس ضعیف، عدم برقراری ارتباط صحیح با همسالان و بزرگسالان و پایبند نبودن به قوانین و مقررات جامعه اشاره کرد. این مشکلات میتواند عواقب و پیامدهای ناگواری برای نوجوانان درپی داشته باشد و آنها را با مشکلات جدیتری مانند ترک تحصیل، مصرف سیگار، بزهکاری و... مواجه کند. چنانچه این اختلالات با مداخلات مناسب پیشگیری نشود، نوجوان با عواقب جبرانناپذیری در زندگی همچون اعتیاد مواجه خواهد شد.
اعتیاد
عادت کردن، خوگرفتن و خود را وقف عادتی نکوهیده مثل استعمال مواد مخدر کردن، اعتیاد تلقی میشود و فرد معتاد کسی است که بر اثر مصرف مکرر و مداوم موادمخدر یا دارو به آن وابسته شده باشد.
فعالیت 1: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 140 کتاب درسی)
احتمالاً شما تا به حال با فرد معتاد مواجه شدهاید و یا درباره اعتیاد اطلاعاتی دارید. نگرش شما دربارهٔ پدیده اعتیاد فرد معتاد چیست؟
1- بیکاری 2- عدم اعتماد به نفس کافی 3- ترک تحصیل 4- اصرار دوستان 5- پایبند نبودن به مذهب
اعتیاد یکی از پدیدههای خطرناکی است که اگر از آن جلوگیری نشود، نسل بشر به خصوص نوجوانان و جوانان را در معرض انحطاط روانی، اخلاقی و جسمانی قرار میدهد. اعتیاد هزینههای اقتصادی، عاطفی و اجتماعی گزافی همچون فقر، جنایت، مشکلات و بزههای اجتماعی و مشکلات بهداشتی و... را بر فرد و جامعه تحمیل میکند.
اعتیاد اغلب سیری مزمن و عودکننده دارد، اما قابل پیشگیری و درمان است. اگرچه درمان اعتیاد به موادمخدر امکانپذیر است ولی به دلیل پیچیدگی ابعاد آن پیشگیری از اعتیاد، به مراتب مؤثرتر و کمهزینهتر و آسانتر است. پیشگیری عبارت است از مداخلهای مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط مضر قبل از اینکه منجر به اختلال یا ناتوانی شود از اینرو شناخت عوامل، ویژگیها و خصیصههایی که افراد را در مقابل اعتیاد آسیبپذیر میکند و کسب مهارتهای مقاومتی در برابر آن میتواند در پیشگیری از اعتیاد به افراد کمک نماید.
وابستگی به مواد و اختلالات مصرف
منظور از وابستگی به مواد، اجبار در مصرف موادی است که تبعات نامطلوبی بر سلامت جسمی و روانی فرد مصرفکننده دارد و روابط و زندگی روزمره او را مختل میکند. افراد در اولین بار مصرف مواد، ممکن است حس یا تجربه خوشایندی را درک کنند. عدهای نیز ممکن است بر این باور باشند که میتوانند مصرف خود را کنترل کنند درحالیکه مواد به سرعت تمام زندگی فرد را در کنترل خود میگیرد.
وابستگی به داروها یا موادمخدر باعث میشود توان استدلال، ادراک و قضاوت فرد مختل و هوش و حواس او تضعیف شود. معتادان به تدریج حس اجبار به مصرف میکنند؛ موادمخدر برای آنها از کار، مدرسه، خانواده و روابط دوستانه و اجتماعی نیز مهمتر میشود. آنها اگرچه گاهی سعی میکنند مصرف این مواد را قطع کنند اما غالباً موفق نمیشوند. افرادی که موادمخدر مصرف میکنند اگر چه در تصمیم اولیه برای مصرف مواد اختیاری و داوطلبانه عمل کردهاند ولی با ادامه مصرف به مرور زمان توانایی آنها در خود کنترلی شدیداً آسیب دیده و به این مواد وابستگی پیدا میکنند.
فعالیت 2: گفتوگوی کلاسی (صفحهٔ 141 کتاب درسی)
با بازگو کردن نمونههایی از مشاهدات و یا شنیدههای خود درباره پیامدهای اعتیاد گفتوگو کنید و تأثیر آن را بر وضعیت خانوادگی افراد معتاد در مقایسه با خانواده سالم مورد تحلیل قرار دهید.
خانواده افراد معتاد از زخمهای روی بدن فرد معتاد رنج میبرند، از اینکه هرچه پول در میآورند را باید خرج مواد مخدر بدهند رنج میبرند، از اینکه دوستان فرد معتاد برای استعمال موادمخدر در رفت و آمد در منزل هستند اذیت میشوند، از پریشان حالی و پرخاشگری او عذاب میکشند ولی در خانواده افراد سالم این موارد وجود ندارد.
وابستگی دارای دو جنبه روانی و جسمانی است.
وابستگی جسمانی، وضعیتی است که در آن، بدن فرد نسبت به موادمخدر مقاومت نشان میدهد و فرد برای دستیابی به همان آثار مطلوب و دلخواهی که از مصرف مواد انتظار داشته، مجبور میشود بیشتر از مرتبههای قبلی مواد مصرف کند. به بیاندیگر، فردی که برای اولین بار مواد مصرف میکند، آثار مصرف مواد را تجربه میکند و اگر دوباره بخواهد همان آثار را تجربه کند، مجبور است مقدار بیشتری مواد مصرف کند. این میزان در دفعات بعدی نیز به طور مرتب بیشتر میشود و همین امر باعث شکلگیری اعتیاد میشود (شکل 1).

وابستگی روانی، میل شدید و مفرط درونی و خارج از اختیار به ادامه مصرف مواد است. فردی که دچار وابستگی روانی شده باشد، اگر مصرف مواد را برای مدت کوتاهی قطع کند، دچار وسوسه برای مصرف مجدد میشود ولی با نشانههای جسمانی ترک مواد مخدر مواجه نمیشود. وابستگی روانی گاهی وسوسهای شدید برای مصرف مواد تلقی میشود. احساسات خوشایند و لذت بخشی که مصرف مواد ایجاد میکند، ممکن است فرد را بارها تحریک و به اشتباه اینگونه القا کند که مصرف مواد میتواند باعث کاهش استرسها و اضطرابهای او شود.
وابستگی روانی گاهی چنان شدید میشود که فرد تمام زندگیاش را حول محور خرید و مصرف موادمخدر تنظیم میکند. در چنین شرایطی عدم مصرف باعث بروز علایمی همچون: لرز، گرفتگی عضلانی، تب، تهوع و استفراغ میشود به طوری که فرد معتاد برای رهایی از این مشکلات مجبور است دوباره مواد مصرف کند.
از نشانههای وابستگی به مواد مخدر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- اختلال عملکرد در تحصیل و کار به دلیل مصرف مواد مخدر
2- ادامه دادن به مصرف مواد مخدر با وجود تمام مشکلات ناشی از آن
3- صرف زمان زیاد برای تهیه و مصرف مواد مخدر
4- تلاش ناموفق برای ترک مصرف مواد مخدر
5- پدیدار شدن نشانههای سندرم ترک (مانند دردهای شدید دست و پا، خمیازههای مکرر و لرز، آب ریزش بینی و چشمها و اسهال)
اختلالات مصرف مواد چیست؟
«اختلالات مصرف مواد حالت خفیفتر از وابستگی به یک ماده است و منظور این است که اگرچه فرد نسبت به مواد اعتیاد ندارد ولی آن را علیرغم مشکلاتی که برایش ایجاد میکند، مصرف میکند.» پیشگیری از اختلالات مصرف مواد به دلایل زیر دارای اهمیت زیادی است:
1- اختلالات مصرف به هرحال آثار و نتایج مضر و مخرب مواد را بر جسم و روان فرد باقی میگذارد.
2- اختلالات مصرف مواد میتواند با خطرات و حوادث همراه گردد، برای مثال مبادرت به رانندگی به دنبال اختلالات مصرف مواد باعث حوادث رانندگی میشود.
3- ادامه اختلالات مصرف مواد معمولاً فرد را به سمت وابستگی میکشاند (شکل 2).

مواد اعتیادآور
اکنون در جهان بیش از ده نوع ماده مخدر طبیعی و بیش از هزار نوع ماده مخدر صنعتی که آثار منفی ویران کنندهتری دارند، تولید میشود که هر کدام از آنها بر سلامت جسم و روان فرد مصرف کننده اثرات مضر و متفاوتی به جا میگذارند.

انواع مواد اعتیاد آور از ترکیباتی ساخته شدهاند که بر ارتباط بین سلولهای عصبی و بخشهای مختلف مغز اثر میگذارند (شکل 4). بر اساس نوع تأثیر مواد اعتیادآور بر روی عملکرد دستگاه عصبی و بدن فرد مصرف کننده، آنها را در سه گروه قرار میدهند؛ محرکها، مخدّرها و توهمزاها.
محرکها: محرکها بر روی سیستم عصبی و سایر دستگاههای بدن تأثیر میگذارند و در نتیجه بهطور گذرا فعالیتهای فکری و بدنی مصرفکننده را بیشتر کرده و او را بهطور کاذب به هیجان میآورند. اما این حالت خوش و هیجانی بسیار کوتاه مدت است و به سرعت جای خود را به احساس شدید افسردگی و جستوجو برای مواد بیشتر میدهد. از محرکهای طبیعی میتوان کوکائین، کافئین، کراک و از محرکهای مصنوعی، آمفتامینها و اکستازی و ریتالین را نام برد.
توهم زاها: با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسی و بصری میشود و ممکن است صداهایی را بشنود و یا چیزهایی را ببیند که وجود خارجی ندارند. از توهمزاهای طبیعی میتوان فرآوردههای گیاه شاهدانه، حشیش، گراس و از توهمزاهای مصنوعی، ال.اس.دی (L.S.D) را نام برد.
مخدرها: این گروه از مواد شامل تمام موادی است که خاصیت منگی، بیحسی، بیدردی و تخدیرکنندگی دارند و مصرف آنها فعالیتهای دستگاه عصبی مصرف کننده را کند کرده و در نتیجه فعالیت فکری و بدنی او را سست میکنند. از مخدرهای طبیعی میتوان تریاک و شیره تریاک و از مخدرهای مصنوعی هروئین، ترامادول، متادون و بعضی قرصهای مسکن حاوی کدئین را نام برد.
گرفتاری در دام اعتیاد
جوان بیمار 24 سالهای در مرکز درمانی میگفت: وقتی رفتم خونه دوستم دیدم دارن مواد مصرف میکنن. همشون میگفتن: آدم با یک بار مواد دود کردن که معتاد نمیشه! اونقدر اصرار کردن که من هم قبول کردم و این داستان ادامه پیدا کرد تا معتاد شدم. یکی دیگر از دوستام میگفت: اگه آدم درست و حساب شده مصرف کنه میتونه سالها مصرف کنه و معتاد نشه، اما الان که چند وقتی است از اون روز میگذره فهمیدم که بیخود میگفت، این کار محاله. پنج بار تا حالا ترک کردهام، اما دوباره شروع کردهام، پدرم تصمیم داره من رو تحویل پلیس بده، مادرم هم میگه کاش بمیری تا از دستت راحت شیم… و بعد اشکهای درشتی از چشماش سرازیر شد و امان صحبت را از او گرفت...
فعالیت 3: گفتوگوی گروهی (صفحهٔ 145 کتاب درسی)
برخی از دلایل گرایش نوجوانان به مصرف موادمخدر در جدول زیر ارائه شده است، اگر شما دلایل دیگری هم میدانید با آنها جدول را کامل کنید و روشهای خودمراقبتی خود را نیز پیشنهاد کنید.
- سابقه خانوادگی
- مراقبتها و رفتارهای والدین
- مصرف مواد در بین دوستان
- فقدان عزت نفس
- افسردگی
ایمان به خدا، اشتغال به تحصیل علم، کسب و کار سالم، پایبندی به مذهب و معنویت، انجام جدّی ورزش و پرداختن به تفریحات سالم و... از عوامل عمده بازدارنده و محافظت کننده در روآوردن به مصرف موادمخدر در نوجوانان به شمار میرود. ولی برخی از نوجوانان، متأسفانه، مصرف موادمخدر را به دلایل مختلف، همچون: کم اهمیت شمردن موارد فوق، نداشتن برنامه برای گذراندن سالم اوقات فراغت و... امتحان میکنند.
عوامل مؤثر در شروع مصرف مواد
یکی از مهمترین عوامل مؤثر در شروع مصرف موادمخدر، اصرار دوستان و همسالان است. افراد مصرف کننده برای اینکه رفتار غلط خود را توجیه کنند سعی میکنند دوستان خود را وادار به همراهی نمایند. فرد سالم از ترس اینکه از جمع دوستان طرد شود، نمیتواند در مقابل اصرار دوستان مقاومت نماید و به پیشنهاد آنها پاسخ مثبت میدهد.
فعالیت 4: انفرادی در کلاس (صفحهٔ 147 کتاب درسی)
اگر دوستانتان با جملات و عبارات زیر شما را به مصرف مواد دعوت کنند، پاسخ و عکس العمل شما چیست؟
- تو که نمیترسی! میترسی؟! «نه» گفتن شجاعت است، نه ترس
- همه همین کار را میکنند. شاید همه اشتباه کنند
- به خاطر این و آن، لذت خودت را از دست نده. به خاطر سلامت خودم این کار را نمیکنم
- بچه ننه نباش، مطمئن باش هیچکس جز من و تو از این موضوع باخبر نمیشه. حرف مردم برایم مهم نیست.
- یک بار امتحان کردن کسی را معتاد نمیکنه. از یک بار شروع میشه
- اگر این کار را نکنی، دیگه پیش ما نیا. نمیام
- مطمئن باش هیچ مشکلی پیش نمییاد، خیلی خوش میگذره مشکلش به مرور زمان نمود پیدا میکنه
- نگران نباش! ما مدتهاست داریم همین کار را میکنیم. شما مدتهاست دارید اشتباه میکنید
- مطمئن باش حال بهتری پیدا میکنی. راههای دیگهای هم هست حالم بهتر بشه
برخی از افراد مجبورند شرایط سختی را برای مقابله با خواستههای دوستان ناباب خود تحمل کنند. آنها ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشند و مدتی پس از «نه» گفتن، تسلیم فشار همسالان شوند.
بنابراین بسیار مهم است که جوانان ضمن هوشیاری نسبت به چنین شرایطی و عواقب آن با کسب مهارتهای مقاومتی از آمادگی لازم برای مواجهه با این فشارها برخوردار باشند. یکی از راهکارهای بهرهگیری از مهارتهای مقاومتی «مهارت نه گفتن» است.
چگونه بگوییم «نه»
همه ما زمان کودکی خود را به یاد میآوریم که برای دستیابی به نیازهای خودمان به دیگران متکی بودیم. به کمک دیگران غذا میخوردیم، به همراه پدر یا مادر به مدرسه میرفتیم، والدینمان در هنگام انجام هرکاری مراقب ما بودند و آنها بسیاری از کارهای ما را قبول یا رد میکردند. اکنون ما تکامل یافتهایم و به تدریج خودمان تمام این وظایف را به عهده گرفتهایم. عاقل و بالغ هستیم و خودمان باید نیازهایمان را برآورده سازیم، کارهایمان را انجام دهیم و تصمیمات جدی بگیریم. در بسیاری از موارد کسی مراقب ما نیست. خودمان دوستانمان را انتخاب میکنیم و در بسیاری از موارد تنها تصمیم گیرنده هستیم. در این شرایط که ما مسئول مراقبت از خودمان شدهایم، مسئول هستیم که در مواقع مورد نیاز بگوییم «نه».
برای همه ما شرایطی به وجود میآید که دیگران (دوستان، آشنایان و...) ما را به انجام کاری که برخلاف میلمان است تشویق و دعوت میکنند ولی ما به دلایلی همچون خجالت، ترس از ناراحت شدن دیگران، رعایت احترام و... گاهی نمیتوانیم به درخواست آنها «نه» بگوییم و تسلیم خواست آنها میشویم. ولی باید بدانیم که ما مسئولیم در برابر فشار پیشنهادهای نادرست مقاومت کنیم و تسلیم نشویم. باید بتوانیم بدون درگیر شدن، با ارائه استدلالهای منطقی و روشن و نیز رفتارهای سالم جایگزین در زمینه امتناع، از خود پایداری نشان دهیم.
فعالیت 5: خودارزیابی (صفحهٔ 149 کتاب درسی)
چند موقعیت را که معمولاً تحت فشار دوستان دعوت به انجام عملی میشوید را به خاطر بیاورید. عکسالعمل شما به درخواست آنها چه بوده است؟ آنها را در جدول زیر بنویسید و در ارزیابی مهارت مقاومتی از 1 تا 20 به خود امتیاز دهید.
موقعیت | عکسالعمل | امتیاز |
---|---|---|
تعارف کردن سیگار | ممانعت کردن | 20 |
خوردن شیرینی و شکلات | جایگزین کردن تنقلات سالم | 18 |
برای نمونه دعوت به مصرف سیگار و سایر مواد مشکوک و مخاطره آمیز در جمعهای دوستانه و مهمانیها نمونهای از فشارهای روانی است که نوجوانان را تهدید میکند. در چنین شرایطی، دستورالعملها و مهارتهایی وجود دارد که عمل به آنها میتواند شما را از خطر حفظ کند. دستورالعملهای زیر نمونهای از مهارتهای مقاومتی است که با تمرین و به کارگیری آنها میتوان در برابر دعوت به مصرف مواد مقاومت کرد.
با اعتماد به نفس «نه» بگویید
به چشمهای فردی که با او صحبت میکنید نگاه کنید، با صدایی رسا بگویید «نه». متکی به نفس و مطمئن باشید که دارید کار درستی انجام میدهید. از اینکه به ارزشهای اخلاقی و خانوادگیتان وفادار بودهاید، هیچ تردیدی به خود راه ندهید و احساس رضایت کنید.
برای «نه»گفتنتان دلیل بیاورید
میتوانید به راحتی توضیح دهید که مصرف سیگار و سایر مواد را کاری ناسالم، زیان بار، خطرناک میدانید.
از تکنیک ضبط صوت استفاده کنید
پاسخ منفیتان را مثل یک نوار ضبط شده چندین بار تکرار کنید تا مخاطبتان متقاعد شود که نمیتواند نظر شما را عوض کند.
پیامهای غیرکلامی خود را با پیامهای کلامیتان سازگار کنید
تظاهر به مصرف سیگار نکنید. به سیگار و سایر مواد لب نزنید. چیزی نگویید که معنای مستقیم یا غیرمستقیماش تأیید مصرف سیگار و سایر مواد باشد؛ هرگز قبول نکنید برای شخص دیگری سیگار و سایر مواد را بخرید. هرگز سیگار و سایر مواد شخص دیگری را نزد خودتان نگه ندارید.
از حضور در مکانهایی که احتمال میدهید در آنجا برای مصرف سیگار و سایر مواد تحت فشار قرار خواهید گرفت، خودداری کنید
پیشاپیش در مورد آنچه دوستانتان در هر مهمانی هنگام مواجهه با شما میگویند، فکر کنید. قبل از حضور در هر موقعیتی از عدم وجود سیگار و سایر مواد در آنجا مطمئن شوید. هرگز به جایی نروید که میدانید در آنجا سیگار و سایر مواد مصرف یا تعارف میشود. در صورت نیاز محل را ترک کنید. در جمعهای سالم شرکت کنید.
با معتادان رفت و آمد نکنید
فقط با دوستانی رفت و آمد داشته باشید که از سلامت آنها اطمینان دارید؛ از معتادان و فروشندگان سیگار و سایر مواد دوری کنید.
در برابر انجام رفتارهای غیرقانونی، از خودتان مقاومت نشان دهید
از قوانین موجود در زمینه شیوه برخورد با معتادان و فروشندگان مواد اعتیادآور مطلع شوید. قوانین مصرف موادمخدر را زیر پا نگذارید. از کسانی که قوانین مربوط به مصرف موادمخدر و داروهای غیرقانونی را زیر پا میگذارند دوری کنید. از حضور در اماکنی که به محل خرید و فروش و مصرف مواد اعتیاد آور شهرت دارند خودداری کنید.
دیگران را به انجام رفتارهای سالم تشویق کنید
انجام فعالیتهای سالم را به دیگران پیشنهاد بدهید. کسانی که شما را تحت فشار میگذارند تشویق کنید رفتارشان را تغییر دهند؛ نه صرفاً با زبان بلکه با عمل و حالت صورت با اخم یا تحویل نگرفتن دوستان سیگاری.
فعالیت 6: ایفای نقش (صفحهٔ 151 کتاب درسی)
تصور کنید با شرایطی روبهرو شدهاید که برای انجام کاری نادرست و برخلاف میلتان تحت فشار دوستانتان هستید. برای امتناع، از جملاتی همچون:
- نه! من جداً نمی خواهم.
- نه! این کار خلاف قانون است.
- نه! من میخواهم بروم فوتبال، بیا با من برویم فوتبال.
- نه! من عقلم را هنوز از دست ندادهام.
- نه! به نظرم مصرف مواد خوب نیست.
استفاده کنید و آن را به صورت یک داستان بنویسید و در صورت امکان در کلاس به نمایش بگذارید.
کیفیت نمایش دوستان خود را ارزیابی کنید و به آنها امتیاز دهید. بر عهدهٔ دانش آموز