جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری پایان سال دانشآموزان
گاما- مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، جزئیات برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان را اعلام کرد.
به گزارش گاما، مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش جزییات برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان را اعلام کرد.
در بخشنامه مربوط به این موضوع آمده است:
در اجرای فعالیت کد 4-8 با عنوان "برنامه ریزی طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیر نهایی در سال 99" و به استناد مصوبه 977 مورخ 13 مرداد 99 شورای عالی آموزش و پرورش و آییننامههای مربوط ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399 در بازه زمانی 27 اردیبهشت لغایت 22 خرداد ماه انجام خواهد شد که نکات زیر باید مورد توجه باشد:
1. در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم باشد ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامههای مربوطه و با مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامههای بهداشتی انجام خواهد شد.
2. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت دوم دوره ابتدایی و ثبت نتایج طبق مواد جدول زیر انجام میشود:
گامهای ارزشیابی | ارزشیابی بر اساس وضعیت انتشار ویرویس کرونا | |||
آبی | زرد، نارنجی و قرمز | |||
ارزشیابی پایانی 1399-1400 دوره ابتدایی | پایههای اول و دوم تضمین یادگیری در این پایهها با مدیر مدرسه است و باید اطمینان حاصل کند تک تک دانشآموزان به اهداف دروس دست یافتهاند. |
ارزشیابی بر اساس: ۱- اطلاعات و شواهد جمعآوری شده مطابق با اهداف برنامه درسی مصوب هر درس در طول سال تحصیلی و 2- برگزاری آزمون عملکردی در درس فارسی توسط معلم و با نظارت مدیرت مدرسه | آزمون به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی | آزمون به صورت غیرحضوری و با نظارت مدیر مدرسه |
پایههای سوم تا پنجم | ارزشیابی از دانشآموزان بر اساس اطلاعات و شواهد جمعآوری شده مطابق با اهداف برنامه درسی مصوب هر درس در طول سال تحصیلی | - | - | |
پایه ششم | ارزشیابی بر اساس: ۱- اطلاعات و شواهد جمعآوری شده مطابق با اهداف برنامه درسی مصوب هر درس در طول سال تحصیلی و 2- برگزاری آزمون عملکردی کلاسی در دروس فارسی، ریاضی و علوم توسط معلم و با نظارت مدیرت مدرسه | آزمون به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی | آزمون به صورت غیرحضوری و با نظارت مدیر مدرسه | |
ثبت نتایج ارزشیابی | ثبت نتایج ارزشیابی نهایی هر دانشآموز از طریق درج در نمون برگهای مربوط (فرمهای الف و ب) در سامانه سیدا در دهه اول خردادماه. |
3. در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دورههای اول و دوم متوسطه به استثنای پایههای نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
برای ارزشیابی تراکمی پایان سال با توجه به مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری به معلم اختیار داده میشود با استفاده از آزمونهای برخط (آنلاین) در سامانههای بومی مورد تایید مدیر و شورای مدرسه و سایر شیوههای نوین ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز (طراحی سوال در سطوح بالایی یادگیری)، تکالیف کلاسی، پروژهها و پژوهشهای دانش آموزی، خلاصه نویسی، خودسنجی (از طریق ارائه متن، صوت، تصویر و فیلم عملکرد یادگیرنده)، ارزشیابی همتایان، همکاری والدین در نظارت بر ارزشیابی به صورت برخط و برون خط، نمره پایانی نوبت دوم را تعیین کند.
4. اعتراض دانشآموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی غیر حضوری در شورای مدرسه بررسی و تصمیمگیری میشود.
5. در پایه نهم مدارس روزانه ستاد امتحانات استان میتواند با توجه به مقتضیات آن استان سوالات امتحانات را بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز به صورت هماهنگ استانی یا منطقهای طراحی و به شیوه مدرسهای برگزار کند.
6. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته، تعیین پایه و جهش تحصیلی در تمام دورههای تحصیلی به صورت حضوری انجام شود.
طراحی سوالات پایه نهم این دانشآموزان به صورت هماهنگ استانی یا منطقهای و برای داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقهای و در هر دو مورد بر اساس بارم بندی وضعیت قرمز انجام میشود.
7. دانش آموزان پیش دانشگاهی که از سالهای قبل فارغ التحصیل نشدهاند میتوانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادله پایه دوازدهم شرکت کنند.همچنین دانش آموزان پیش دانشگاهی رشته هنر مطابق برنامه تنظیم شده میتوانند در امتحانات شرکت کنند.
8. آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگیهای فنی و همچنین دروس عملی 7 رشته هنری خاص (نمایش، نقاشی، سینما، موسیقی ساز ایرانی، موسیقی ساز جهانی، نقشه کشی، معماری و گرافیک) در شاخه فنی و حرفهای، استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش (داخل و خارج از هنرستان) و دروس کارآموزی، کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام شود.
با توجه به تغییر شرایط مناطق و بر اساس نظر مراجع ذیصلاح، تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی حضوری متناسب با آن، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه تا 15 مردادماه 1400 بلامانع است. گروههای آموزشی و تربیتی با هماهنگی دبیرخانههای راهبردی و معاونت آموزش متوسطه در هر استان میتوانند بر حسن اجرای این بند نظارت کنند.
نمرات دروس شایستگیهای فنی، استانداردهای آموزش مهارت و کارآموزی، کارورزی به صورت جاری در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت میشود.
9. ارزشیابی دروس عمومی، شایستگیهای غیر فنی و پایه فنی شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش مطابق بند 3 این بخشنامه انجام شود. بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگیهای غیرفنی مسئولیت حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری (مجازی) از پودمانها با معلمان و هنرآموزان مربوط خواهد بود.
10. درس کارآموزی، کارورزی شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش متناسب با مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح و شرایط فعالیت مشاغل گروه 1، 2، 3 و 4 (در وضعیتهای سفید، آبی، زرد، نارنجی و قرمز) با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی و نظارت شورای کارآموزی شهرستان، ناحیه، منطقه تا اعلام قطعی وضعیت عادی در تمام مناطق در یکی از اولویتهای زیر اجرا و ارزشیابی شود:
شیوه اجرا و ارزشیابی | اولویت 1 | اولویت 2 | اولویت 3 | اولویت 4 |
اجرا و ارزشیابی دوره به صورت عملی در محیط واقعی کار مطابق با آییننامه و مقررات مربوط از جمله بخشنامه شماره 410/229228 مورخ 98/2/28 به صورت تراکمی و به شیوه حضوری | تابستان پایه یازدهم | طول سال تحصیلی پایه دوازدهم | تابستان پایه دوازدهم | از تابستان پایه دوازدهم تا دیماه |
در صورت عدم امکان اجرا در هیچکدام از حالات فوق برای پایه دوازدهم (از جمله شرایط قرمز در مناطق تا پایان تابستان پایه دوازدهم)، پس از تایید شورای کارآموزی/ کارورزی استان و منطقه، پروژههایی عملی با رویکرد فناورانه و کارآفرینانه مرتبط با محیط واقعی کار برای هنرجویان تعریف و به اجرا در میآید تا بر اساس پیشرفت کار با نظر هنرآموز مربوط و وفق مقررات ارزشیابی صورت پذیرد. |
در صورت عدم امکان اجرا در هیچ کدام از حالات فوق برای پایه دوازدهم از جمله شرایط قرمز در مناطق تا پایان تابستان پایه دوازدهم، پس از تایید شورای کارآموزی،کارورزی استان و منطقه پروژههای عملی با رویکرد فناورانه و کارآفرینانه مرتبط با محیط واقعی کار برای هنرجویان تعریف و به اجرا در میآید تا بر اساس پیشرفت کار با نظر هنرآموز مربوط و وفق مقررات ارزشیابی صورت پذیرد.
11. نحوه ارزشیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.
12. سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه درسی و بارم بندی وضعیت قرمز در شرایط همهگیری بیماری کرونا طراحی میشوند.
برنامه درسی شرایط کرونا در وضعیت قرمز، بارم بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش به آدرس aee.medu.ir قابل مشاهده است.
13. امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی که متعاقبا ارسال میشود و نظارت مراقبین بهداشت انجام خواهد شد.