رفتار: زبان پنهان جانداران
محرک و پاسخ: بنیان هر رفتار
همهٔ رفتارها با یک محرک آغاز میشوند. محرک، هر تغییر در محیط داخلی یا خارجی بدن است که میتواند باعث بروز یک واکنش یا پاسخ در جاندار شود. این پاسخ، همان رفتار قابل مشاهده است. این رابطه را میتوان به سادگی با فرمول $ \text{محرک} \rightarrow \text{سازمان} \rightarrow \text{پاسخ} $ نشان داد.
برای مثال، وقتی دست خود را به طور تصادفی به یک فنجان داغ نزدیک میکنید (محرک: حرارت)، بلافاصله دست خود را عقب میکشید (پاسخ: عقب کشیدن دست). این یک رفتار ساده و سریع برای محافظت از بدن است.
| نوع محرک | تعریف | مثالهای عینی |
|---|---|---|
| نوری | تغییر در میزان روشنایی | باز شدن گل آفتابگردان به سمت خورشید، جمع شدن مردمک چشم در نور شدید |
| شیمیایی | وجود مواد شیمیایی خاص | جذب حشرات به سمت گلها با بو، احساس گرسنگی به دلیل کاهش قند خون |
| لمسی | تماس فیزیکی | بسته شدن برگهای گیاه حساس (میموزا)، عقب کشیدن دست از جسم داغ |
| صوتی | امواج صوتی | فرار کردن آهو از صدای شکارچی، پاسخ دادن به اسم خود |
غریزه در برابر یادگیری: دو منبع اصلی رفتار
رفتارها را میتوان به دو دستهٔ بزرگ تقسیم کرد: رفتارهای غریزی و رفتارهای یادگرفتهشده. این دو با هم تفاوتهای مهمی دارند.
| ویژگی | رفتار غریزی | رفتار یادگرفتهشده |
|---|---|---|
| منشأ | ارثی و ذاتی | اکتسابی از طریق تجربه |
| انعطافپذیری | ثابت و تغییرناپذیر | انعطافپذیر و قابل تغییر |
| نیاز به تمرین | خیر | بله |
| مثال | بافتندن تار توسط عنکبوت، مهاجرت پرندگان | سوار شدن دوچرخه، حل کردن یک مسئلهٔ ریاضی |
یک مثال جالب، رفتار غریزی رقص زنبور عسل است. وقتی یک زنبور منبع غذایی جدیدی پیدا میکند، با بازگشت به کندو و انجام یک رقص خاص، جهت و فاصلهٔ منبع غذا را به سایر زنبورها اطلاع میدهد. این رفتار کاملاً ذاتی است و همهٔ زنبورها بدون آموزش آن را میفهمند.
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
کاربردهای عملی مطالعه رفتار
مطالعهٔ رفتار فقط یک علم نظری نیست، بلکه کاربردهای بسیار مهمی در زندگی روزمره دارد.
الف) پرورش حیوانات: دامداران با درک رفتار گلهداری سگها، از آنها برای جمعآوری و هدایت گوسفندان استفاده میکنند. یا با شناخت رفتار تغذیهای حیوانات، بهترین شرایط را برای رشد آنها فراهم میآورند.
ب) حفاظت از محیط زیست: دانشمندان با مطالعه رفتار مهاجرت پرندگان یا لاکپشتهای دریایی، مسیرهای مهاجرت و مکانهای تخمگذاری آنها را شناسایی کرده و برای حفاظت از این گونهها برنامهریزی میکنند.
ج) آموزش و تربیت: اساس بسیاری از روشهای تربیتی، بر پایهٔ درک رفتار است. سیستم پاداش۷ و تنبیه، که یک مفهوم کلیدی در یادگیری است، مستقیماً بر اساس نحوهٔ پاسخدهی جانداران به محرکهای خوشایند و ناخوشایند بنا شده است. وقتی به یک سگ برای انجام دادن یک دستور غذا میدهید، در حال استفاده از اصل پاداش برای تقویت یک رفتار یادگرفتهشده هستید.
پاورقی
۱ رفتار (Behavior): فعالیتهای قابل مشاهده یک موجود زنده.
۲ رفتار غریزی (Instinctive Behavior): رفتارهای ذاتی و ارثی که بدون نیاز به یادگیری انجام میشوند.
۳ رفتار یادگرفتهشده (Learned Behavior): رفتارهایی که از طریق تجربه و تعامل با محیط به دست میآیند.
۴ محرک (Stimulus): هر عامل داخلی یا خارجی که باعث بروز واکنش در یک موجود زنده شود.
۵ بازتاب (Reflex): یک پاسخ سریع، خودکار و غیرارادی به یک محرک خاص.
۶ گرایش (Tropism): حرکت یا رشد یک گیاه در پاسخ به یک محرک محیطی مانند نور یا گرانش.
۷ پاداش (Reinforcement): هر محرک مطلوبی که پس از یک رفتار ارائه شود و احتمال تکرار آن رفتار را افزایش دهد.