راهاندازی «درگاه آموزش مجازی» وزارت آموزش و پرورش
گاما- رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از راهاندازی «درگاه آموزش مجازی» آموزش و پرورش در راستای توانمندسازی معلمان و استفاده از رسانههای نوین آموزشی در فرآیند یادهی ـ یادگیری خبر داد.
به گزارش گاما به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در راستای توانمندسازی معلمان، بهکارگیری علوم روز و استفاده از رسانههای نوین آموزشی در فرآیند یادهی ـ یادگیری و ایجاد بسترهای مناسب بانک دانش، در زمینه محتوای آموزشی و تحقق مدارس هوشمند، درگاه آموزش مجازی آموزش و پرورش(EMOOC) راهاندازی میشود.
چهاربند در این خصوص گفت: مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات با توجه به رسالت اصلی خود در زمینه به کارگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامهریزی آموزش نیروی انسانی توانمند، بر خود فرض میداند با توجه به امکانات تجهیزاتی و نیروی انسانی موجود، بسترسازی مناسب در زمینه ایجاد سامانه نرم افزاری استاندارد، با کمک بخش خصوصی طراحی و با ایجاد یک مدیریت چند سطحی، برنامه ریزی آموزش و توانمندسازی معلمان را انجام دهد.
وی از مهمترین ویژگی سامانه جدید را دسترسی سریع و آسان، عدم محدودیتهای برگزاری دورهها با عناوین گوناگون، ایجاد گروههای مختلف آموزشی و درج محتوای آموزشی توسط فرهنگیان برشمرد و گفت: با برگزاری دورههای توانمندسازی در زمینه فناوریهای طراحی و پیاده سازی (EMOOC) میتوان ظرفیت بسیار مناسبی در بین معلمان و فرهنگیان کشور ایجاد کرد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش متذکر شد: شناسایی افراد خبره در بین معلمان و برنامه ریزی هدفمند با ارایه تولیدات محتوای آموزش الکترونیکی مناسب در بستر شبکه وزارت آموزش و پرورش(ltms)، وعده شبکه یادگیری آموزش و پرورش در بخش توانمندسازی معلمان محقق خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، چهاربند تصریح کرد: تاکنون محتوای بسیاری به صورت الکترونیکی از سوی معلمان و دانشآموزان طراحی و پیادهسازی شده است؛ لیکن سازمان یا موسسهای در آموزش و پرورش به جمعآوری و یا تشکیل یک بانک دانش، اقدام نکرده است.
وی عنوان کرد: با تعیین و ارائه استاندارهای لازم (EMOOC) میتواند به این امر مهم نیز پاسخگو باشد و جایی برای جمعآوری، استاندارد سازی و ارائه محتوای مناسب در بستر آن باشد؛ از آنجایی که ممکن است زیر ساختهای موجود ارتباطی جوابگوی برخی از اهداف EMOOC از جمله آموزش آنلاین و زنده نباشد و یا در تعداد محدود باشد، محتوا به صورت غیر همزمان نیز در این بستر قابل ارائه است.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش افزود: جهت ایجاد انگیزه در بین معلمان، گواهی های ضمن خدمت الکترونیکی به صورت اتوماتیکی براساس نمرات ارزشیابی(حضوری یا غیر حضوری) ثبت میشود.
چهاربند ابراز امیدواری کرد که قبل از آغاز سال تحصیلی97-1396 برخی از دورههای ضمن خدمت که با هزینههای گوناگون برای وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان ایجاد میشد، در بستر این سامانه و در سطح کشور اجرا شود.