{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

معرفي مزيت ها و توانايي هاي لازم رشته هاي متوسطه دوم

ثبت شده در: 1395/02/12 مشاهده: 195     دسته بندی: گزارش ها

قسمت اول گزارش هدایت تحصیلی و راهنمای انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم را در اينجا بخوانيد

قسمت دوم هدایت تحصیلی و راهنمای انتخاب رشته براي دانش آموزان پایه نهم

این راهنما با یک نگاه واقع بینانه به آیندۀ بازار کار ایران و اهمیت تناسب توان و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان با رشته تحصیلی تهیه شده است. گزارش تجربه چند فرد موفق و ناموفق (از نظر تحصیلی)  برای آشنایی شما با سرنوشت انتخاب آگاهانه یا ناآگاهانه بیان شده است.  امیدواریم با مطالعۀ آن بتوانید مسیر شایسته‌ای برای رشد و تعالی خود انتخاب نمایید.

1- رياضي فيزيك

2- علوم تجربي

3- ادبيات و علوم انساني

4- معارف اسلامي

1- فني و حرفه‌اي

2- كار و دانش 


عناوين رشته‌هاي دوره‌ي دوم متوسطه و شرط ورود به آنها

 

شاخه‌ها

گروه‌ها

رشته‌ها

شرط نمره‌اي

شاخه نظري

الف)‌گروه علوم پايه

1- رياضي فيزيك

ميانگين نمرات درس‌‌هاي علوم تجربي و رياضي پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم كمتر از 14 نباشد.

2- علوم تجربي

ب) گروه علوم انساني

1- ادبيات و علوم انساني

ميانگين نمرات درس‌‌هاي مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی و پیام‌های آسمان پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم كمتر از 14 نباشد.

2- معارف اسلامي

شاخه فني و مهارتي

الف) گروه كشاورزي

امور دامي، امور زراعي و باغي، ماشينهاي كشاورزي، صنايع غذايي

ميانگين نمرات درس‌هاي رياضي، كارو فناوري و علوم تجربي پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم كمتر از 12 نباشد.

ب) گروه خدمات

طراحي دوخت، نقشه كشي، معماري، صنايع دستي، چاپ دستي، حسابداري بازرگاني، كودكياري، كامپيوتر، تربيت بدني،‌ مديريت خانواده، مرمت آثار فرهنگي،‌گرافيك، نقاشي، نمايش، سينما، موسيقي و...

ميانگين نمرات درس‌هاي رياضي و كارو فناوري پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم كمتر از 12 نباشد.

ج) گروه صنعت

برق(الكترونيك، الكتروتكنيك)، عمران(ساختمان، نقشه برداري)، مكانيك(تاسيسات، چاپ، ساخت و توليد ، صنايع چوب و كاغذ، صنايع فلزي، مكانيك خودرو، نقشه كشي عمومي)، مواد (متالوژي، صنايع شيميايي، صنايع نساجي، معدن) علوم و فنون دريايي (الكترونيك و مخابرات دريايي، مكانيك موتورهاي دريايي، ناوبري)

ميانگين نمرات درس‌هاي رياضي و كارو فناوري پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم كمتر از 12 نباشد.

 

معرفي هر رشته و مزيت‌هاي آن

شاخه‌ي نظري

1- رياضي فيزيك

دروس اصلي:

 همان‌طور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است.

توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته:

دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می‌شود، بنابراین دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. تجربه نشان می‌دهد دانش آموزانی که بهره هوشی (توانایی ذهنی) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می‌آورند. قدرت تجزیه تحلیل و تجسم اجسام فضایی (تصور اشکال و اجسام در ذهن) از دیگر توانایی‌های لازم برای توفیق در این رشته می‌باشد.

ادامه تحصيل در دانشگاه:

نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌ها عجین شده است؛ بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می‌باشد، نیاز جامعه ما نیز به رشته‌های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرأت می‌توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته‌های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع‌ترین رشته‌های موجود در دوره متوسطه است.

 

2- علوم تجربي

دروس اصلي:

در گروه آزمایشی علوم تجربی بسته به زیرگروه‌ها: دروس زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی و... مهم تلقی می‌شوند. در این رشته از مباحث اصلی درس زیست‌شناسی می‌توان به زیست‌شناسی و بهداشت محیط، زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست سلولی و مولکولی و... اشاره کرد که علاقه و قدرت یادگیری دانش‌آموز در این مباحث از نکات حائز اهمیت است.

توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته:

دانش‌آموز علاقه‌مند به رشته علوم تجربی باید پایه و بنیه علمی قوی در دروس زیست‌شناسی و زمین‌شناسی داشته و به‌راحتی از پس مسایل ریاضی، فیزیک و شیمی برآید.

ادامه تحصيل در دانشگاه:

دانش‌آموز این رشته می‌تواند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی با شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهد.

در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی با این رشته مرتبط است. دانش‌آموزان شرکت کننده در این گروه آزمایشی پس از قبولی در کنکور می‌توانند در رشته‌های چون پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، مدیریت و ... تحصیل کند.

 

3- ادبيات و علوم انساني

دروس اصلي:

دروسي از قبيل (فلسفه ـ منطق ـ رياضي ـ ادبيات ـ تاريخ ـ جغرافيا ـ روان‌شناسي) دروس اين رشته هستند که جامع همۀ علومي هستند که از آن‌ها نهايت لذت را خواهيد برد.

دروس فلسفه و منطق و رياضي، دروسي تفهیمي هستند که ذهن‌تان را به شکلي جذاب درگير مي‌کنند و نرمش مناسب ذهني براي خواندن دروس تاريخ، جغرافيا، روان‌شناسي و … هستند.

درس زيباي ادبيات (عروض، اوزان شعر فارسي)، جذاب‌ترين درس اين رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسي، نتيجه‌ي خواندن اين درس است.

توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته:

برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه‌مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می‌آیند.

ادامه تحصيل در دانشگاه:

اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است اما هنوز هم در کنکورهای سراسری بیشترین شرکت کننده در گروه ادبیات و علوم انسانی است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان زبده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

اگر به رشته‌هاي حقوق، حسابداري، روان‌شناسي، ادبيات، مديريت، فلسفه، جامعه‌شناسي، علوم سياسي و کليۀ رشته‌هاي مربوط به علوم انساني علاقه‌منديد و آينده‌ي شغلي‌تان را در اين رشته‌ها مي‌بينيد.

 اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفۀ وکالت هستيد، رشته‌ي حقوق مناسب شماست.

 اگر شمّ مديريتي قوي‌اي داريد و تمايل به مديريت کردن داريد، تمامي گرايش‌هاي مديريت (صنعتي، بيمه، مالي، دولتي و…) پيش‌روي شماست.

اگر علاقه به ادبيات و شعر داريد، رشته‌ي ادبيات فارسي، منتظر شماست.

رشته‌هاي فلسفه، جامعه‌شناسي، علوم سياسي، اقتصاد، رشته‌هاي زيبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عميقي هستند که افراد فهيم و با تعمّق را مي‌طلبد.

رشته‌ي روان‌شناسي، براي افرادي که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحيات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشتۀ علوم‌انساني، پيش‌روي شماهاست.

 

4- معارف اسلامي

دروس اصلي و توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته:

دانش‌آموز در این رشته  با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد

ادامه تحصيل در دانشگاه:

بعد از پایان دوره متوسطه دانش آموزان با توجه به توانایی علمی که بدست آورده‌اند می‌توانند برای ادامه تحصیل یکی از سه مسیر زیر را انتخاب نمایند:

1- حوزه‌های علمیه

    دروس تخصصی رشته به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که دانش‌آموزان بعد از 4 سال تحصیل در این رشته توانایی علمی پایه‌ی دوم حوزه را کسب نمایند. لذا به راحتی می‌توانند جذب حوزه‌های علمیه گردند و به عنوان طلاب موفق در این مسیر پیش روند.

2-مراکز خاص (دانشگاه شهید مطهری، دانشکاه امام صادق، دانشگاه رضوی) مراکزی که با تلفیق دروس روز و دروس حوزوی و اسلامی توانسته‌اند مسیر جدیدی را در آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی باز نمایند، مراکز بسیار خوبی برای جذب فارغ التحصیلان رشته‌ی علوم و معارف اسلامی می‌باشند.

3- رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های سراسری

دانش آموزان رشته ی علوم و معارف اسلامی می توانند همچون سایر دانش آموزان بعد از گذراندن دوره ی پیش دانشگاهی در کنکور سراسری شرکت نمایند. دروس ارائه شده در رشته‌ی معارف به گونه‌ای است که موفقیت چشمگیر دانش آموزان را در گروه علوم انسانی به دنبال داشته است. فارغ التحصیلان رشته‌ی معارف می‌توانند در رشته‌هایی مثل حقوق، الهیات، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات، فلسفه، ادبیات‌فارسی و... ادامه تحصیل دهند.

مشاغلی که در آینده میتوان مشغول به کار شد :

از مشاغلي كه مي‌توان بعد از به پايان بردن تحصيلات دانشگاهي يا حوزي در اين رشته به آن دست يافت: حقوقدان، وکالت، سر دفتر اسناد رسمی، مدرس دانشگاه، دبیر دبیرستان، محقق و پژوهشگر در مراکز تحقیقاتی، پژوهشگر در دروس خارج فقه و حوزه های علمیه، رسیدن به درجه فقاهت و اجتهاد، مسئولیت در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها.

 

فني و حرفه‌اي و كاردانش

با توجه به عدم آگاهي بيشتر دانش آموزان ابتدا مقايسه‌اي بين دو سيستم آموزشي كار و دانش و فني و حرفه‌اي خواهيم داشت.

هدف هر دو سيستم تربيت نيروي كار ماهر براي ورود به بازار كار است. ولي تفاوت آنها در متولیان برگزاری آنها است. دوره‌های «کار و دانش» توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری پیوسته وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از دوره‌های رسمی آموزش متوسطه برگزار می‌شود و دوره‌های «فنی و حرفه‌ای» توسط وزارت آموزش و پرورش، بصورت مستقل اجرا می‌گردد. فارغ التحصیلان هر دو دوره، دیپلم متوسطه دریافت می‌کنند و امکان ادامه تحصیل خواهند داشت.

 شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت‌هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

* شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه‌ای از کاردانش دشوارتر است.

* دروس شاخه فنی و حرفه‌ای مشکل‌تر  از کاردانش است.

* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کاردانش بیشتر از فنی و حرفه‌ای است.

* رشته‌های شاخه کار دانش متنوع‌تر از فنی و حرفه‌ای است.

 

هر كدام از اين شاخه‌ها داري سه زمينه تخصصي‌تر هستند كه رشته‌هاي هر گروه را قبلاً از نظر گذرانديم:

 

1- گروه كشاورزي

2- گروه خدمات

3- گروه صنعت

 

 

شاخه فني و حرفه‌اي

از اهداف اصلی اين شاخه استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است.

توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين زمينه‌ها:

استعداد متناسب با رشته مورد علاقه، خلاقیت و نوآوری و...

ادامه تحصيل در دانشگاه:

به منظور ارتقای سطح مهارت هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقه مند پس از قبولی در آزمون‌های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

 

شاخه كار و دانش

دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می‌شوند.

دروس اصلي:

برنامه درسی شاخه کار و دانش برای دستیابی به صلاحیت های مورد نظر، شامل حداقل 96 واحد درسی است که 30 تا 40% آن به آموزش های نظری و 60 تا 70% آن به آموزش های عملی در کارگاه های مجهز به تجهیزات جدید و انجام طرح های کسب و کار (کارآفرینی) و کارورزی اختصاص یافته است.

توانايي‌هاي لازم براي موفقيت در اين زمينه‌ها:

بايد استعداد دانش‌آموز با محتوا و سرفصل‌های برنامه درسی رشته مهارتی مورد علاقه متناسب باشد، دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند.

ادامه تحصيل در دانشگاه:

همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند.

مشاغلی که در آینده میتوان مشغول به کار شد:

فارغ التحصیلان شاخه کار و دانش به دلیل کسب مهارت های حرفه ای و آشنایی با محیط واقعی کار در دوران مهارت آموزی و کارورزی و همچنین آموزش کارآفرینی، از توانایی مناسبی برای اشتغال در بخشهای صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی برخوردارند.