مقایسه سوختها: از بنزین تا انرژیهای پاک
سوخت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
سوخت به هر مادهای گفته میشود که برای تولید انرژی سوزانده یا مصرف میشود. این انرژی میتواند برای گرم کردن خانهها، به حرکت درآوردن خودروها یا تولید برق استفاده شود. به زبان ساده، سوخت مانند غذای ماشینها و کارخانهها است. تمام سوختها دارای انرژی شیمیایی ذخیرهشده هستند که هنگام سوختن به شکلهای دیگر انرژی مانند گرما و نور آزاد میشوند. مقدار انرژیی که یک سوخت میتواند تولید کند، با مفهومی به نام «ارزش حرارتی» اندازهگیری میشود.
دستهبندی اصلی سوختها: فسیلی، زیستی و نوین
سوختها را میتوان به سه دسته بزرگ تقسیم کرد. هرکدام منشأ، مزایا و معایب خاص خود را دارند.
1. سوختهای فسیلی: این سوختها از بقایای جانوران و گیاهانی که میلیونها سال پیش در لایههای زیرین زمین دفن شدهاند، تشکیل شدهاند. سه نوع اصلی آنها نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ هستند.
2. سوختهای زیستی: این سوختها از موجودات زنده امروزی یا ضایعات آنها به دست میآیند. مانند بیوگاز تولیدشده از زبالههای کشاورزی یا اتانولی که از ذرت تولید میشود.
3. سوختهای نوین (انرژیهای تجدیدپذیر): این دسته به منابعی وابسته است که تمامنشدنی هستند، مانند انرژی خورشید، باد و پیلهای سوختی هیدروژنی.
دسته سوخت | منبع | مزیت اصلی | عیب اصلی |
---|---|---|---|
سوخت فسیلی | بقایای باستانی | انرژی زیاد و فشرده | آلودگی شدید محیط زیست |
سوخت زیستی | موجودات زنده | تجدیدپذیری نسبی | نیاز به زمین کشاورزی زیاد |
سوخت نوین | طبیعت (خورشید، باد) | پاک و تمامنشدنی | هزینه اولیه بالا |
مقایسه دقیقتر سوختهای فسیلی پرکاربرد
بیایید سه قهرمان اصلی دنیای سوختهای فسیلی را با جزئیات بیشتری مقایسه کنیم. بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی پراستفادهترین آنها هستند.
نام سوخت | چگالی انرژی (MJ/L) | هزینه نسبی | میزان آلایندگی |
---|---|---|---|
بنزین | 32 | بالا | زیاد |
گازوئیل | 35.8 | متوسط | بسیار زیاد |
گاز طبیعی (CNG) | 9 (فشرده) | پایین | کم |
همانطور که در جدول میبینید، گازوئیل در هر لیتر، بیشترین انرژی را تولید میکند. به همین دلیل است که کامیونهای سنگین که مسافتهای طولانی را طی میکنند، معمولاً از گازوئیل استفاده میکنند. از طرفی، گاز طبیعی بسیار پاکتر است اما چگالی انرژی پایینتری دارد، یعنی برای ذخیره انرژی معادل بنزین، به مخزن بزرگتری نیاز داریم.
سوختهای آینده: هیدروژن و باتریهای الکتریکی
برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و آلودگی، دانشمندان روی سوختهای نوین کار میکنند. دو مورد بسیار مهم، پیل سوختی هیدروژنی و باتریهای الکتریکی هستند.
در یک خودروی هیدروژنی، گاز هیدروژن ذخیره شده در مخزن با اکسیژن هوا در یک پیل سوختی ترکیب میشود. این واکنش شیمیایی، برق تولید میکند و خروجی آن فقط آب است! $ \ce{2H2 + O2 -> 2H2O} $
در یک خودروی الکتریکی، انرژی به صورت شیمیایی در یک باتری بزرگ ذخیره میشود. این انرژی برای به کار انداختن یک موتور الکتریکی استفاده میشود. این خودروها در محل استفاده، هیچ آلودگی تولید نمیکنند.
کاربرد سوختها در زندگی روزمره و صنعت
هر سوخت به دلیل ویژگیهای خاص خود، در جایگاه مناسبی استفاده میشود. درک این کاربردها به ما کمک میکند بفهمیم چرا همهچیز به همین شکل که هست، کار میکند.
حمل و نقل: بنزین و گازوئیل برای خودروهای شخصی و کامیونها، نفت سفید (سوخت جت) برای هواپیماها و گازوییل برای کشتیها استفاده میشود. خودروهای شهری به تدریج به سمت برق و گاز طبیعی حرکت میکنند.
تولید برق: نیروگاههای بزرگ اغلب از زغال سنگ، گاز طبیعی یا انرژی هستهای (که یک منبع انرژی دیگر است) برای به حرکت درآوردن توربینها و تولید برق استفاده میکنند.
گرمایش: در بسیاری از خانهها از گاز طبیعی برای گرم کردن محیط و پختوپز استفاده میشود. در مناطقی که دسترسی به گاز وجود ندارد، از نفت کوره یا برق برای گرمایش استفاده میکنند.
مثال عینی: یک لنج ماهیگیری را در نظر بگیرید. این لنج برای اینکه چندین روز در دریا بماند و مسافت طولانی را طی کند، به سوختی با چگالی انرژی بسیار بالا نیاز دارد. به همین دلیل از گازوئیل سنگین استفاده میکند. اما یک خودروی سواری در شهر که مسافتهای کوتاه را طی میکند، میتواند با برق یا گاز طبیعی که پاکتر هستند نیز کار کند.
اشتباهات رایج و پرسشهای مهم
پاسخ: خیر، این یک اشتباه رایج است. اگرچه سوختهای زیستی نسبت به بنزین دیاکسید کربن کمتری منتشر میکنند، اما تولید آنها میتواند مشکلات دیگری ایجاد کند. برای کشت ذرت یا نیشکر برای تولید اتانول، به زمینهای کشاورزی وسیع، آب فراوان و کود نیاز است که این خود میتواند به محیط زیست آسیب بزند.
پاسخ: این انتقال چندین چالش بزرگ دارد: 1) هزینه: خودروهای برقی هنوز گرانقیمت هستند. 2) زیرساخت: نیاز به ایستگاههای شارژ بسیار زیاد در همهجا داریم. 3) تولید برق: اگر برق مورد نیاز این خودروها از سوختن زغال سنگ تولید شود، در نهایت فقط آلودگی از اگزوز خودرو به دودکش نیروگاه منتقل شده است.
پاسخ: به طور قطع، انرژیهای تجدیدپذیری که از طبیعت به صورت مستقیم به دست میآیند، مانند انرژی خورشیدی و بادی. این سوختها در حین تولید انرژی، هیچ گاز گلخانهای منتشر نمیکنند و منبع آنها نیز تمامنشدنی است.
پاورقی
1CNG (Compressed Natural Gas): گاز طبیعی فشرده شده. گاز متانی که تحت فشار بسیار بالا ذخیره میشود تا به عنوان سوخت خودرو مورد استفاده قرار گیرد.
2MJ (Megajoule): مگاژول. یک واحد اندازهگیری انرژی است. هر مگاژول معادل یک میلیون ژول است.
3ارزش حرارتی (Heating Value): مقدار گرمایی که از سوختن یک واحد از سوخت به دست میآید.