محتوای برخی کتابهای درسی فراتر از توان یادگیری دانشآموزان است
گاما- وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گلایه معلمان از زیاد بودن حجم کتابهای درسی و متناسب نبودن آن با ساعات آموزش هفتگی مدارس گفت: دانشآموزان در یادگیری برخی دروس مانند فیزیک سال سوم دبیرستان مشکل دارند.
به گزارش گاما به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردندگان مواد آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه منا اظهار داشت: تدوین کتابهای درسی کار پیچیده و دشواری است. امیدواریم بتوانیم با تالیف کتابهای درسی مناسب در بینش، نگرش و رفتار دانشآموزان تغییر ایجاد کنیم.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: متناسبسازی حجم و محتوای کتابهای درسی با توجه به ساعات هفتگی، روزهای آموزش و توانمندیها و ویژگیهای دانشآموزان در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است.
** گلایه معلمان از حجم سنگین کتابهای درسی
وزیر آموزش و پرورش گفت: در دیدارهایی که با معلمان در سراسر کشور داریم، گلایههایی از سوی آنها مطرح میشود مبنی بر اینکه حجم کتابهای درسی زیاد است و با ساعات آموزش در طول هفته همخوانی ندارد یا مطلب از توان یادگیری دانشآموز فراتر است.
فانی عنوان کرد: بعضی دروس هستند که دانشآموزان در یادگیری آن مشکل دارند و این نشان دهنده آن است که محتوای کتاب متناسب با توان یادگیری دانشآموزان نیست. به عنوان مثال در درس فیزیک سال سوم دبیرستان تاکنون چندین بار در امتحانات نهایی با مشکل مواجه شدهایم و دانشآموزان در این درس مشکلاتی را داشتند.
وی ادامه داد: راهکار سند تحول بنیادین که بر متناسب سازی حجم و محتوای کتابهای درسی اشاره دارد باید بیش از گذشته مورد توجه همکاران ما در حوزه کتابهای درسی قرار بگیرد. در حقیقت حجم کتابهای درسی، ساعات هفتگی و توان یادگیری دانشآموز یک معادله چند پارامتری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الگوی برنامه درسی گفت: در این الگو باید به 5 عنصر تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان در محورهای ارتباط دانشآموز با خود، خدا، خلق و خلقت توجه داشته باشیم. در سازمان پژوهش به استناد الگوی برنامه درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتابهای درسی داشته باشیم.
فانی بیان کرد: هر کتابی که تولید میشود باید از جهت این الگو مورد ارزیابی قرار بگیرد و هنوز این خلاء در سازمان پژوهش وجود دارد که نیاز به کار بیشتری داریم. کتابهای تالیف شده توسط گروههای آموزشی اعتبارسنجی میشود اما نقش معلمان در اعتباربخشی کتابها باید پررنگتر باشد تا ضمانت کار افزایش یابد.
وی بیان کرد: کتابهایی که برای اعتبارسنجی به استانها ارسال میشوند در اختیار جمع محدودی قرار میگیرند و معلوم نیست که این جمع بتوانند از تمام معلمان یا حداقل معلمانی که حرفی برای گفتن دارند، نمایندگی کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ششم توسعه ا زسال 95 تا 99 اجرا میشود که سند تحول بنیادین مبنای برنامههای آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است و تلاشمان این است که در طول این برنامه چرخه آموزش را تکمیل کنیم.
فانی اظهار داشت: آموزش صرفاً به کتابهای درسی خلاصه نمیشود، ممکن است بهترین کتاب را تولید کنیم اما چون سایر زیرنظامها کامل نیست، نظام یاددهی و یادگیری دچار مشکل میشود. توجه به سایر زیرنظامها در کنار برنامه درسی و تعامل منطقی بین آنها میتواند باعث تکمیل چرخه یاددهی و یادگیری شود.