همکاری در گناه و ستم
همکاری مستقیم و غیرمستقیم؛ دو روی یک سکه
فرض کن دوستت میخواهد در زنگ تفریح، بدون اجازه از کیف همکلاسیاش خودکار بردارد. اگر خودت دستدرکار برداشتن خودکار بشوی، این همکاری مستقیم است. اما اگر ببینی که او این کار را میکند و سکوت کنی یا به او بگویی «موقعی که معلم نگاه میکند، بردار»، این همکاری غیرمستقیم محسوب میشود. در هر دو حالت، تو به انجام کار نادرست کمک کردهای. در همکاری مستقیم، نقش اصلی را بازی میکنی و در همکاری غیرمستقیم، با گفتار یا سکوت، راه را برای گناه یا ستم هموار میسازی.
گاهی ما فکر میکنیم که اگر خودمان دستمان به کار ناپسند آلوده نشود، دیگر مسئولیتی نداریم؛ در حالی که در نگاه اخلاقی، هرگونه یاریِ آگاهانه به کار زشت، خود نوعی گناه به شمار میرود. مثلاً اگر کسی از تو بخواهد برای مسخره کردنِ یک دانشآموز جدید، صدایش را تقلید کنی، در حقیقت تو با این کار، همکلاسیات را به آزار دیگران تشویق میکنی.
مثالهای ملموس از زندگی روزمرۀ دانشآموزی
بیایید چند موقعیت آشنا را با هم مرور کنیم. در حیاط مدرسه، گروهی از بچهها قصد دارند پشت سرِ معلم، حرف زشت بزنند. تو با خندیدن یا گوش دادنِ فعال، به آنها جرئت بیشتری میدهی. این یک کمک غیرمستقیم به گناه است. در کلاس، وقتی دوستت میخواهد برگۀ امتحان را کپی کند و تو برگهات را طوری قرار میدهی که او ببیند، درواقع مستقیماً درِ تقلب را باز کردهای. همکاری در ستم نیز شکل دیگری دارد: مثلاً اگر ببینی چند نفر دارند با زور از یکی از بچههای کوچکتر خوراکی میگیرند و تو برای فرار از دردسر، وانمود میکنی که چیزی ندیدهای، با سکوت خود به ظلم آنها کمک کردهای.
یک مثال دیگر: در گروههای دوستی، ممکن است یکی از دوستان پیشنهاد دهد که به دروغ به مادرش بگوید که تکالیف را انجام دادهای تا به جای درس خواندن، به پارک بروید. اگر تو با این دروغ همراه شوی، مستقیم در گناهِ دروغ و فریبکاری شرکت کردهای. حالا اگر فقط بگویی «من که چیزی نمیگویم»، باز هم با سکوت خود، به این همکاریِ نادرست دامن زدهای.
| نوع همکاری | مصداق در مدرسه | پیامد اخلاقی |
|---|---|---|
| مستقیم | نوشتن مشقِ دیگری و تحویل دادن به معلم | گناهِ بزرگتر؛ زیرا خودت عامل اصلی انجام کار نادرست هستی |
| غیرمستقیم با گفتار | پیشنهاد زمانِ خلوت برای دروغگویی به ناظم | همپیمانی با گناه و افزایش جرئتِ خطاکار |
| غیرمستقیم با سکوت | ندیدنِ قلدریِ گروهی در حیاط | سکوت در برابر ظلم، خود نوعی پذیرشِ آن است |
چالشهای مفهومی؛ سه پرسش و پاسخ ساده
پرسش ۱: آیا اگر کسی را از کار بد نهی کنم ولی او قبول نکند، باز هم همکاری کردهام؟
پاسخ: اگر تو با گفتار یا رفتار خود، او را تشویق نکنی و حتی یک بار هم او را از کار زشت بازداری، دیگر همکاری نکردهای. اما اگر پس از نهی کردن، ساکت بمانی و او را به حال خود رها کنی، ممکن است سکوتات نوعی پذیرشِ ضمنی باشد. وظیفۀ ما این است که تا جایی که میتوانیم از کار ناپسند جلوگیری کنیم، ولی اگر نتیجه نداد، لااقل خودمان را به آن کار آلوده نکنیم.
پرسش ۲: آیا کمک به کسی که کار بد میکند، همیشه گناه محسوب میشود؟
پاسخ: خیر؛ گاهی ممکن است ندانیم که آن کار، نادرست است. مثلاً اگر دوستت از تو بخواهد برایش خودکاری بیاوری و تو ندانی که او میخواهد با آن به کسی آسیب بزند، این کمکِ تو از روی ناآگاهی بوده و گناهی ندارد. اما وقتی میدانی که کار ناپسند است، هر نوع کمکی، حتی گفتنِ یک کلمه، میتواند گناه باشد.
پرسش ۳: اگر به زور مجبور به همکاری شوم، آیا باز هم گناهکار هستم؟
پاسخ: در شرایط اجبار و تهدید، ممکن است گناه از رویِ ناچاری بخشیده شود، اما باز هم باید تلاش کنیم تا حد امکان از همکاری با ظلم و گناه دوری کنیم. مثلاً اگر کسی تو را تهدید کند که به دروغ چیزی بگویی، اول سعی کن با مهربانی و هوشیاری از این کار سرباز بزنی. اگر چارهای نبود، کمترین میزان همکاری را انجام بده و بعداً موضوع را با یک بزرگتر در میان بگذار.
نکتۀ پایانی: هر یک از ما در طول روز بارها با موقعیتهایی روبهرو میشویم که ممکن است ناخواسته به گناه یا ستمی کمک کنیم. آگاهی از این موضوع، قدمِ نخست برای پرهیز از آن است. اگر یاد بگیریم که کمکهای مستقیم و غیرمستقیم خود را تشخیص دهیم، میتوانیم در برابر کارهای ناپسند ایستادگی کنیم. یادمان باشد که سکوت در برابر ظلم، تشویقِ ظالم است و گفتارِ همراه با گناه، ما را به انجامِ آن نزدیکتر میکند. در زندگی، همواره سعی کنیم یاورِ خوبیها باشیم و با هوشیاری، از همکاری در کارهای زشت و ظالمانه، چه آشکار و چه پنهان، پرهیز کنیم. این گونه است که هم روح خود را پاک نگه میداریم و هم جامعۀ کوچکِ مدرسه و بزرگترِ خود را به جای بهتری تبدیل میکنیم.