اهورامزدا: خدای دانا در باور زرتشتیان
اهورامزدا کیست و چه ویژگیهایی دارد؟
زرتشتیان بر این باورند که اهورامزدا خالق یکتای جهان است. او را با صفاتی مانند دانایی مطلق، روشنایی بیپایان و مهربانی بیکران میشناسند. در گاتاها که کهنترین بخش اوستا است، از اهورامزدا به عنوان سرچشمهٔ همهٔ خوبیها یاد شده است. او با نیروی اندیشه نیک، جهان را آفرید و به انسان آزادی انتخاب داد تا بتواند میان راه راست و نادرست، یکی را برگزیند.
اهورامزدا آفرینندهٔ آسمان، زمین، آب، گیاهان، جانوران و انسان است. اما مهمتر از آفرینش مادی، او راهنمای انسان به سوی راستی و پاکی است. در باور زرتشتی، اهورامزدا با شش نیروی بزرگ که «امشاسپندان» نام دارند، جهان را نگهبانی میکند. این نیروها هر یک نماد یک صفت نیک مانند پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک هستند. به عبارت سادهتر، اهورامزدا از ما میخواهد که مثل او دانا و مهربان باشیم و در زندگی روزمرهمان، به دیگران کمک کنیم و از کارهای نادرست دوری کنیم.
| نام امشاسپند | معنی و نماد |
|---|---|
| وهومن | اندیشه و خرد نیک |
| اردیبهشت | راستی و پاکی |
| شهریور | نیروی پادشاهی و دادگری |
| سپندارمذ | مهربانی و فروتنی |
| خرداد | رسایی و درستی |
| امرداد | جاودانگی و بیمرگی |
اهورامزدا در زندگی روزمرهٔ ما
شاید فکر کنید که خدای زرتشتیان با زندگی امروز ما در مدرسه و خانه ارتباطی ندارد، اما این طور نیست. وقتی صبح از خواب بیدار میشوید و تصمیم میگیرید که به جای دروغ گفتن، راست بگویید، در واقع از پیام اهورامزدا پیروی کردهاید. وقتی به دوست خود کمک میکنید تا تکالیفش را بفهمد یا وقتی جلوی قلدری یک همکلاسی را میگیرید، نشان میدهید که پندار نیک و کردار نیک را در زندگی خود به کار گرفتهاید.
همچنین زرتشتیان با نگهبانی از طبیعت، آب و خاک، به پیام اهورامزدا عمل میکنند. برای مثال، آنها درخت میکارند، به حیوانات آسیب نمیرسانند و رودخانهها را آلوده نمیکنند. شما هم میتوانید با ریختن آشغال در سطل زباله، خاموش کردن چراغهای اضافی و آب نریختن بیجهت، مانند یک زرتشتی واقعی از جهان هستی که آفریدهٔ اهورامزداست، نگهداری کنید.
پرسشهای چالشی دربارهٔ اهورامزدا
اگر اهورامزدا دانا و مهربان است، چرا در جهان بدی و رنج وجود دارد؟
زرتشتیان معتقدند که اهورامزدا به انسان آزادی انتخاب داده است. بدی و رنج نتیجهٔ انتخاب نادرست خود انسانها یا وجود نیروی اهریمن است که در برابر اهورامزدا قرار دارد. اما در نهایت، نیکی بر بدی پیروز میشود و جهان به پاکی و روشنایی بازمیگردد. این مانند یک بازی رایانهای است که شما باید با انتخابهای درست، بر مشکلات غلبه کنید.
چرا زرتشتیان آتش را مقدس میدانند؟ آیا آنها آتشپرست هستند؟
خیر، زرتشتیان آتشپرست نیستند. آنها آتش را نماد روشنایی و پاکی اهورامزدا میدانند، نه خود خدا. همانطور که شما وقتی میخواهید به کسی احترام بگذارید، به تصویر یا نماد او توجه میکنید، زرتشتیان نیز هنگام نیایش، رو به آتش میایستند تا یاد اهورامزدا را در دل خود زنده کنند. آتش برای آنها مانند یک پنجره به سوی نور و دانایی است.
چگونه میتوانیم مانند اهورامزدا باشیم، در حالی که او بسیار بزرگ است؟
اهورامزدا از ما نمیخواهد که مانند او قدرتمند باشیم، بلکه میخواهد صفات او را در خود پرورش دهیم. یعنی تا میتوانیم راست بگوییم، به دیگران کمک کنیم، از طبیعت نگهداری کنیم و در کارهایمان خردمندانه رفتار کنیم. مثلاً وقتی در تصمیمگیری عجله نمیکنید و خوب فکر میکنید، در واقع از خرد اهورامزدا پیروی کردهاید. هر کس با کارهای کوچک و روزمرهاش میتواند یک پرتو از روشنایی اهورامزدا را در جهان بگستراند.