گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
نمونه سوال محتوای آموزشی آزمون آنلاین پرسش و پاسخ درسنامه آموزشی مدرسه‌یاب معلم‌ها

رضایت از زندگی: احساس پذیرش و خشنودی فرد نسبت به زندگی خود با وجود دشواری‌ها.

بروزرسانی شده در: 2:43 1405/03/25 مشاهده: 52     دسته بندی: کپسول آموزشی

رضایت از زندگی: چگونه با وجود سختی‌ها، از زندگی خود خشنود باشیم؟

پذیرش، خشنودی، دشواری‌ها، آرامش درونی
چکیده: رضایت از زندگی یعنی احساس خشنودی و پذیرش نسبت به زندگی‌مان، حتی وقتی کارها سخت می‌شود. در این مقاله می‌آموزیم که چطور می‌توان با دشواری‌های روزمره کنار آمد، از داشته‌ها شاد بود و ذهنی آرام داشت.

رضایت از زندگی یعنی چه و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

رضایت از زندگی دو بخش مهم دارد: پذیرش و خشنودی. پذیرش یعنی قبول کنیم که همیشه همه چیز عالی نیست. مثلاً گاهی نمره‌ی خوبی نمی‌گیری یا با دوستت قهر می‌کنی. خشنودی یعنی با وجود این مشکلات، باز هم بتوانی از چیزهای خوب زندگی لذت ببری، مثل بازی کردن با خواهرت یا تماشای آسمان پرستاره. برای درک بهتر، این جدول را ببین:
ویژگیپذیرش (قبول کردن واقعیت)خشنودی (احساس شادی از داشته‌ها)
تعریف سادهمی‌گویم: «اشکال ندارد، این هم بخشی از زندگی است»می‌گویم: «خوشحالم که این چیز خوب را دارم»
مثال در مدرسهقبول می‌کنم که یک سوال امتحانی را بلد نبودماز نمره‌های خوب درس دیگر شاد می‌شوم
نتیجهآرامش بیشتر و تلاش برای بهتر شدناحساس سبکی و انرژی مثبت

مثال‌هایی از زندگی روزمره‌ی یک دانش‌آموز

فرض کن برای مسابقه‌ی نقاشی زحمت زیادی کشیده‌ای، اما برنده نمی‌شوی. یک راه این است که تمام روز ناراحت باشی. راه دیگر این است که بپذیری: «همه می‌توانند یک بار ببازند» و بعد به خودت بگویی: «من از نقاشی کردن لذت بردم و این برایم ارزش دارد.» یا مثلاً وقتی باران می‌بارد و نمی‌توانی به پارک بروی، می‌توانی از بازی در خانه با خانواده خشنود باشی. رضایت از زندگی یعنی همین‌طور فکر کردن.
نکته: هر روز شب، سه چیز خوب که برایت اتفاق افتاده را در ذهنت مرور کن. مثلاً: امروز معلم از خط خوشم تعریف کرد، ناهار خوشمزه بود، با دوستم خندیدم. این کار به تو کمک می‌کند خشنودی را تمرین کنی.

پرسش و پاسخ‌های چالشی درباره‌ی رضایت از زندگی

پرسش: آیا رضایت یعنی نباید برای بهتر شدن تلاش کنیم؟
پاسخ: نه! رضایت یعنی در همان حالی که تلاش می‌کنی بهتر شوی، به خودت سخت نگیری. مثلاً می‌توانی هم برای نمره‌ی بهتر درس بخوانی و هم از نمره‌ی فعلی‌ات ناراحت نباشی.
پرسش: اگر همیشه در زندگی مشکل داریم، چطور باز هم راضی باشیم؟
پاسخ: زندگی هیچ‌کس فقط مشکل نیست. حتماً چیزهای کوچک خوبی هم هست: نفس کشیدن، شنیدن صدای پرنده، کمک کردن به دیگران. رضایت یعنی توجه کردن به همان خوبی‌های کوچک.
پرسش: چرا بعضی بچه‌ها با اینکه همه چیز دارند، باز هم ناراضی‌اند؟
پاسخ: چون رضایت به داشته‌ها ربط ندارد، به نگاه ما ربط دارد. کسی که همیشه به چیزهایی که ندارد فکر می‌کند، ناراضی می‌ماند. اما کسی که قدر چیزهای ساده را می‌داند، حتی با کم‌ترین چیزها هم خشنود است.
رضایت از زندگی یعنی بتوانی همزمان هم دشواری را بپذیری و هم از لحظه‌های شیرین لذت ببری. تمرین کنید: امروز چه چیزی را پذیرفتی؟ چه چیزی تو را خشنود کرد؟ پاسخ این دو سوال، کلید زندگی آرام‌تر و شادتر توست. پس فراموش نکن: پذیرش به تو آرامش می‌دهد و خشنودی به تو انرژی.