{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

سوالات استاندارد در سنجش علم دانش آموزان نقش بسزایی دارد

ثبت شده در: 1394/03/1 مشاهده: 68     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

به گزارش تیم رصد گاما به نقل از ایرنا- یک مدرس دانشگاه گفت: ارایه سوالات مناسب و استاندارد با اعتبار و روایی بالا از سوی محیط های آموزشی در سنجش و ارزیابی میزان علم دانش آموزان نقش بسزایی دارد.

 محمد رضا یارقلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه ملاک ها و معیارهای اصولی در تهیه و طراحی سوالات امتحانی باید از سوی دست اندرکاران امر مورد توجه قرار گیرد، افزود: توجه به معیارهای این بخش اثر گذاری بهتری را در انجام آزمون های به دنبال دارد.

وی یادآوری کرد: یکی از موضوعات مهم در طراحی سوالات رعایت زیبایی سوال های طرح شده شامل خوانا بودن، رعایت فاصله مناسب بین سوالات و رسم الخط صحیح آن است.

یارقلی با بیان اینکه مناسب بودن زمان پاسخگویی به سوالات و عدم استفاده از گزینه های انتخاب کردنی در اعتبار و نحوه پاسخگویی گروههای هدف بسیار اثر گذار است، افزود: رعایت نکات دستوری در طراحی سوالات، مشخص کردن موارد منفی با کشیدن خط زیر آن و یا تایپ پر رنگ و سلیس و روان نوشته شدن نیز به گونه ای که همه دانش آموزان برداشت یکسانی از سوال ها داشته باشند از موراد مهم مورد توجه است.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات و مسایل اساسی هنگام برگزاری امتحانات در نظر گرفتن فضای مناسب برای پاسخگویی به سوالات بوده که از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس امور خانواده ادامه داد: مناسب بودن تعداد سوالات آزمون با توجه به زمان تعریف شده و به لحاظ علمی و مرتبط بودن هر یک از سوال ها اعم از پاسخ یا بسته پاسخ با هدف یا هدف های مهم یادگیری و ترتیب قرار گرفتن سوالات از آسان به دشوار از دیگر مسایل مهم در این بخش است.

وی ابراز کرد: بخش عمده ای از سوالات در حد دانش آموزان سطح متوسط باید تعریف شود و این موضوع امکان پاسخگویی تمامی شرکت کنندگان را فراهم می کند.

یارقلی خاطرنشان کرد: تناسب سوالات داده شده با عناوین بخش ها و محتوای کتاب درسی ، رعایت بارم هر سوال با میزان (سطح) دشواری و حجم پاسخگویی از دیگر ملاک های مهم در تهیه و طراحی سوالات امتحانی به شمار می رود.