مسائلی مانند خطاهای تجربه، تغییرات علوم تجربی و تفاوتهای موجود در تجربه انسانهای مختلف، میتوانست قطعیت احکام تجربی را از میان ببرد. این مشکلات، واقعنمایی دانش تجربی را با اشکال مواجه کرد و سبب شد جریانهای فلسفی مثل نسبیگرایی برای تبیین جایگاه دانش تجربی پیدا شود. گزینۀ ۱: حتی تجربهگرایان مطلق نیز به محدودیت تجربههای انسان اعتراف میکنند. گزینۀ ۳: اینکه تجربه نمیتواند همۀ امور را تبیین کند، مستلزم آن نیست که احکامی که میتواند بیان کند، قطعی نباشند. گزینۀ ۴: این مطلب، بیان دیگری از خود ادعای عدم قطعیت احکام تجربی است، نه دلیل آن. (توجه: در کتاب درسی همواره مقصود از «تجربه»، «تجربۀ حسی» است، مگر اینکه تصریح شود تجربۀ دینی یا عرفانی یا ... موردنظر است.)