هدف فلسفهٔ اولی یا مابعدالطبیعة، یافتن احکام و قواعدی برای اشیاء است، فقط و فقط از آن جهت که هستند و هستی دارند. علوم مختلف هر کدام از موجودات را از لحاظ صفت و خصوصیت معینی میشناسند (رد گزینهٔ ۲)؛ اما «بودن» و «هستی داشتن» و «وجود داشتن»، خود، دارای احکام و قواعدی است که جستوجوی آنها در فلسفهٔ اولی صورت میگیرد. از طرفی چون روش فلسفه تبیین عقلانی است، پس هدف فلسفهٔ اولی تبیین عقلانی احکام «هستی داشتن» است.
گزینهٔ ۳: مابعدالطبیعة، در حقیقت، علم به احوال موجودات است از جهت وجود داشتن آنها نه از جهانی مثل کمیت و کیفیت. گزینهٔ ۴: روشن شدن تفاوت هستی و چیستی یکی از مسائل فلسفهٔ اولی است نه هدف آن. صفحههای ۲۷ و ۲۸ کتاب